اخبار اقتصادی | دومین محموله بنزین یورو 5 آماده تحویل شد

  • شنبه 18 آذر 1396 - 13:21
  • 0 دیدگاه
مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با بیان این که امروز دومین محموله بنزین یورو 5 تحویل خواهد شد، گفت: تمام انشعابات یوتیلیتی (تجهیزات جانبی و پشتیبانی) و فرآیندی موردنیاز برای راه اندازی فازهای دوم و سوم این پالایشگاه برقرار می شود.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: دولت دوازدهم، عزم جدی برای توسعه سریعتر پالایشگاه میعانات گازی کشور و خودکفایی در تولید بنزین دارد به طوری که در ماه های اخیر، موانع مدیریتی و ساختاری پیش روی توسعه این پالایشگاه را بر طرف کرد.
اکنون فاز نخست این پالایشگاه به بهره برداری رسیده، اما وزارت نفت در نظر دارد که هر چه سریعتر فازهای دوم و سوم این پالایشگاه را نیز راه اندازی کند.
در صورت بهره برداری از همه فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، میزان تولید بنزین کشور روزانه 36 میلیون لیتر افزایش می یابد که در صورت تحقق آن نه تنها واردات به صورت کامل قطع می شود، بلکه ایران به صادر کننده بنزین تبدیل می شود.

**استفاده از فرصت قطع برق پالایشگاه برای اتصال واحدهای فازهای 2 و 3
به گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی، محمدعلی دادور مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس درباره خارج شدن موقت این پالایشگاه از مدار تولید، بیان داشت: این اتفاق بر اثر برخورد یک بیل مکانیکی با کابل برق 63 کیلوولت اتفاق افتاد که باعث از دست رفتن شبکه برق اصلی و اضطراری پالایشگاه و از سرویس خارج شدن پالایشگاه شد.
وی با بیان این که در مدت یک روز شبکه برق تعمیر شد، افزود: البته در این مدت تصمیم گرفته شد که تمام انشعابات یوتیلیتی (تجهیزات جانبی و پشتیبانی) و فرآیندی موردنیاز برای راه اندازی و تولید تجاری فازهای دوم و سوم برقرار شود.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اضافه کرد: بدین ترتیب، در هنگام راه اندازی فازهای دوم و سوم دیگر، نیاز به از سرویس خارج شدن فاز اول و یا اجرای عملیات پر ریسک برای برقراری انشعابات موردنیاز فازهای دوم و سوم در حین تولید فاز اول نخواهد بود.
دادور با بیان این که از روز یکشنبه، واحدهای مختلف پالایشگاه در مدار فعالیت قرار خواهند گرفت، ادامه داد: از ابتدای آبان ماه، تیم ممیزی انرژی با هدف شناسایی و کاهش سوخت و ضایعات تشکیل شد که منجر به کاهش سوخت و ضایعات از 10 درصد خوراک پالایشگاه به کمتر از یک و نیم درصد از خوراک پالایشگاه شد.
وی یادآور شد: با توجه به اینکه اعمال بعضی از این تغییرات نیاز به از سرویس خارج کردن پالایشگاه داشت در این مدت فرصت را غنیمت شمرده و تغییرات مورد نظر تیم ممیزی را اعمال کردیم.

**تحویل دومین محموله بنزین یورو 5
این عضو هیات ‌مدیره شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس اضافه کرد: دومین محموله بنزین یورو 5 تحویل انبار نفت شهید رجایی خواهد شد.
مدیرعامل شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس در مورد حقوق معوقه کارکنان شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس و نیز کارکنان شاغل در شرکت های پیمانکار این پالایشگاه افزود که از آبان ماه تاکنون سه ماه حقوق معوق کلیه کارکنان این پالایشگاه تسویه شده است.
دادور در انتها از شروع به کار 60 نفر دیگر از قبول‌شدگان در آزمون ورودی شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با آموزش این نیروهای جوان در فاز یک برای راه‌اندازی فاز 2 و 3 پالایشگاه از توان این نیروهای جوان استفاده شود.
شرکت نفت ستاره خلیج‌فارس پس از انجام تغییرات مدیریتی در اواخر مهرماه 100 نفر از پذیرفته‌شدگان در آزمون ورودی این شرکت که در دوره مدیریتی قبل به‌صورت غیرقانونی از کار برکنار شده بودند را به خدمت گرفت و با احتساب این 60 نفر تاکنون 160 نفر از نیروهای جوانی که حائز بهترین رتبه در آزمون ورودی شده بودند را مشغول به کار کرده است.

**بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور
پالایشگاه 360 هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه 36 میلیون لیتر بنزین و 14 میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک میعانات گازی استفاده می کند.
قرارداد ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواسط دهه 1380 به امضا رسید که قرار بود در چهار سال، با افزایش تولید بنزین و خودکفایی کشور در این فرآورده راهبردی هر چه زودتر ساخته شود اما این هدف هیچگاه محقق نشد و ساخت آن به دلیل تحریم و سوءمدیریت طبق برنامه پیش نرفت و بارها با تاخیر افتاد.
در نهایت، در دولت یازدهم بخش هایی از مرحله نخست این پالایشگاه به بهره برداری رسید.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو