رشد 34درصدی صادرات استان البرز در 8 ماهه امسال


همجواری با پایتخت، دسترسی به راه‌های مواصلاتی ترانزیت کالا، دسترسی آسان به منابع انسانی متخصص و ماهر، وجود منطقه ویژه اقتصادی پیام، وجود مراکز آموزش عالی گوناگون و مراکز فنی و حرفه‌ای و استقرار تنها شهرک تخصصی دارویی کشور در زمینه تولید داروهای مدرن درآن از مزیت‌های استان البرز برای توسعه صنعتی به شمار می‌رود.

به گزارش فرینا، توانمندی‌های البرز در بخش صنعت و تولید باتوجه به فعالیت‌های مثبت واحدهای تولیدی و صنعتی و وجود برترین نشان‌ها در این استان انکارنشدنی است اما باتوجه به سیاست‌های کلان کشور درزمینه افزایش صادرات غیرنفتی، تولیدات صادرات محور در استان جزو اولویت‌های این بخش قرار گرفته است. برای ارائه تولیدات باکیفیت به بازار، تلاش برای رایزنی با تاجران و صنعتگران دیگر کشورها و معرفی کالاهای تولیدی استان مهم ارزیابی شده است. در این باره برپایی و شرکت در نمایشگاه‌های معرفی توانمندی‌های تولیدی و صادراتی از اهمیت زیادی برخوردار است و می‌تواند در دستیابی به این هدف کمک فراوانی کند. همچنین مسئولان این استان در سال جاری سعی کردند به منظور توسعه صادرات با ورود به بازارهای جدید، با تولید بیشتر اشتغال بیشتری ایجاد کنند، به‌همین منظور در سال جاری این موضوع به‌طورجدی در دستور کار قرار گرفت.
مد نظر قرار دادن این اقدام‌ها باعث افزایش صادرات در استان شده که رشد 34.6 درصدی صادرات در 8 ماه نخست سال جاری و دریافت مدال افتخار صادرات در تولید سال 95 خود گویای این مطلب است.
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با اشاره به اینکه البرز ظرفیت‌های خوبی در بخش صادرات دارد، گفت: البرز 10 درصد واحدهای صادراتی نمونه ملی را در خود جای داده است. مدال افتخار صادرات در سال گذشته به استان اختصاص پیدا کرد که درواقع به‌دلیل عملکرد سال 94 بوده است، بنابراین شرایط خوبی در این حوزه داریم.
ایرج موفق افزود: بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی در البرز جزو نشان‌های معتبر و برتر تولیدی هستند و کیفیت محصولات آنها در این موضوع تاثیر دارد. وی با اشاره به اهمیت توسعه صادرات غیرنفتی افزود: توسعه صادرات غیرنفتی در سیاست‌های کلان کشور گنجانده شده و باید برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای در استان وجود داشته باشد تا بسترهای توسعه صادرات غیرنفتی بیش از پیش فراهم شود. 
موفق با اشاره به اینکه اتفاق‌های خوبی در حوزه صادرات غیرنفتی استان افتاده، گفت: این موضوع مرهون همکاری خوب بین سازمان‌های اجرایی و ایجاد تشکل‌ها در این زمینه است.
ضرورت شرکت در نمایشگاه‌های صادراتی
وی با اشاره به اهمیت تولیدات صادرات محور، افزود: کیفیت محصولات ارائه شده به بازار و توجه به فناوری جدید در تولید از موضوعاتی است که امروز اهمیت بسیاری دارد و تضمینی برای تداوم فعالیت یک واحد تولیدی است. 
رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز با بیان اینکه برگزاری و شرکت در نمایشگاه‌های توانمندی‌های صادراتی در توسعه صادرات مهم است گفت: برپایی و شرکت در چنین نمایشگاه‌هایی با افزایش رایزنی تجاری میان صاحبان صنایع و بازرگانان داخلی و خارجی تاثیر بسزایی در افزایش صادرات دارد. 
موفق، به اهداف صادراتی البرز در برنامه ششم توسعه اشاره کرد و افزود: تقویت بازارگرایی باتوجه به فرصت بازارهای هدف توام با بهره‌گیری از مزیت‌های صادراتی در تنظیم روابط تجاری، تاکید بر افزایش سهم صادرات خدمات و محصولات با فناوری برتر در صادرات استان، تسهیل و گسترش خدمات تجاری و بازرگانی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای تولید صادرات محور از جمله اهداف صادراتی استان است. رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان البرز گفت: امسال افزایش حضور موثر بخش خصوصی در بازارهای بین‌المللی با تاکید بر بنگاه‌های خرد و کوچک و همچنین حمایت از واردات کالاهای سرمایه‌ای با فناوری برتر برای استفاده در تولیدات صادراتی، به‌ویژه کالاهای معتبر و تاکید بر کاهش واردات غیررسمی را در دستور کار قرار دادیم.

اعزام 2 هزار هیات تجاری از البرز
مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز گفت: باتوجه به آماری که گمرک استان البرز در 8 ماه امسال اعلام کرده، این استان بیش از 9میلیون و 804هزار و 143 دلار از طریق گمرک البرز به کشورهای هدف صادرات داشته که این رقم صادرات از لحاظ وزنی 51 درصد و از لحاظ ارزش دلاری 34.6درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با افزایش رو‌به‌رو شده است.
ریحانه حقیقی با اشاره به عمده‌ترین کالاهای صادراتی استان افزود: این کالا‌ها شامل چای، آرد گندم، فرآورده‌های آنتی‌اکسیدان، فرآورده‌های غلات و... بوده است. از جمله کشورهای مقصد کالاهای صادراتی استان می‌توان از عراق، افغانستان، تاجیکستان، کنیا، قطر، کویت، امارات متحده عربی، انگلیس و... نام برد. این عملکرد تجاری استان تا آبان امسال است.
حقیقی با اشاره به مشکلاتی که در آمار صادرات استان وجود دارد، گفت: باتوجه به همجواری استان البرز با تهران محصولات تولیدی این استان از مبادی گمرکی دیگر شهرها از جمله تهران هم صادر می‌شوند، بنابراین به‌طور حتم آمار صادرات البرز بیش از میزان اعلام شده است. 
وی افزود: امسال حدود 2 هزار هیات تجاری را به کشورهای آلمان، لهستان و استونی اعزام کرده‌ایم. در فروردین سال جاری اتاق بازرگانی استان به‌عنوان استان معین لهستان اعلام شد و باتوجه به مراوداتی که با این کشورها دارد هیات تجاری البرز به این 3 کشور سفر کرد. 
مدیر اموربین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز با اشاره به اینکه سفر هیات‌های تجاری استان به آلمان، لهستان و استونی خوشبختانه دستاوردهای مطلوبی داشت، گفت: گفت‌وگو و مذاکره در زمینه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دو طرف انجام شد. درحال‌حاضر به‌دنبال مذاکرات بیشتر با این کشور‌ها هستیم و امیدواریم تا پایان سال به نتایج خوبی در این زمینه دست پیدا کنیم.
حقیقی افزود: با همکاری و همراهی اتاق بازرگانی هیات تجاری استان البرز به اوکراین سفر کرد. این سفر همزمان با نمایشگاه محصولات کشور ایران در اوکراین انجام شد. همچنین در شهریور سال جاری در روز تجارت تایوان رییس اتاق بازرگانی استان البرز به دعوت مرکز تجارت تایوان به این کشور سفر کرد و تفاهمنامه‌ای در حوزه تجارت به امضا رسید که درحال‌حاضر در حال پیگیری موارد مربوط به تفاهم نامه هستیم.
مدیر امور بین‌الملل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان البرز گفت: در زمینه هیات‌های پذیرش شده باید گفت البرز در چند سال گذشته با چند موج گوناگون از هیات‌ها روبه‌رو بود؛ موج نخست هیات‌هایی بودند که بسیار پرجمعیت و بدون شناخت از بازار ایران بعد از برجام به ایران سفر کردند. در آن زمان ما تعداد بسیاری پذیرش داشتیم که بیشتر برای شناخت بازار سفر کرده بودند. بعد از آن سال گذشته موج دوم هیات‌های تجاری را پذیرش کردیم که این هیات‌ها تا حدودی تخصصی بودند و نسبت به بازار ایران شناخت بیشتری داشتند.

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز به خبر :