پایان دوره آموزش مربی قایقرانی در جنگل حرای قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به پایان دوره آموزش مربی قایقرانی در ذخیره گاه زیست کره حرای قشم، از معرفی ۱۴ قایقران برتر این دوره به سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا)، خبر داد.

به گزارش فرینا، رسول اکبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: این دوره که از اواسط تابستان امسال توسط هفت نفر مدرس یک موسسه آموزشی به عنوان برنده مناقصه دوره مربی تئوری و عملی حوزه قایقرانی در ذخیره گاه زیست کره حرای جزیره قشم آغاز شده بود اواخر آذر ماه به پایان رسید.
به گفته او، مهارت های مدیریت، ایمنی، میهمان نوازی، راهنمایی، روابط عمومی و دانش جنگل های حرا در این دوره و در دو قسمت نظری و عملی به صورت مشترک بین سه روستای طبل، سهیلی و گورزین در محل اسکله سهیلی ساختمان تماشاگه حرا به قایقرانان  آموزش داده شد.
سازمان منطقه آزاد قشم و سازمان همکاری های بین المللی ژاپن (جایکا) از دو سال و نیم گذشته طرح های مختلفی را با هدف مشارکت جوامع محلی در مناسبات اقتصادی جزیره با رویکرد دوره های آموزشی آغاز کرده اند که دوره مربی قایقرانی از جمله آنهاست.
وی با اعلام اینکه بیش از ۵۰۰ قایق ماهیگیری مردم روستاهای همجوار با جنگل های حرای قشم در این پهنه آبی پر از حرا تردد می کنند، افزود: با توجه به ارائه خدمات تفریحات دریایی توسط قایقداران به مسافران حرا در فصل های گردشگری، سیاست آموزش مربی قایقرانی در چارچوب طرح اکو آیلند جایکا با نظارت مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم آغاز شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، اظهار کرد: هدف از برگزاری این دوره آموزشی، آشنا کردن قایقرانان با ویژگی های ذخیرگاه زیست کره حرا و انتقال اطلاعات به مسافران می باشد.
وی ادامه داد:  زون تفرج ذخیره گاه زیست کره حرا در قشم براساس ضوابط مشخص شده، مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد و بهترین افراد برای معرفی این فضای خاطره انگیز، بومیان جزیره قشم هستند که با سپری کردن دوره های آموزشی و دریافت مدرک از جایکا در این حوزه فعالیت خواهند کرد.
اکبری گفت: ۳۵ نفر برای بهره بردن از این دوره آموزشی ثبت نام کردند که ۲۸ نفر آنان در آزمون شرکت کردند و از میان این افراد ۱۴ نفر به عنوان بهترین مربیان از سه روستای طبل، سهیلی و گورزین به جایکا و سازمان منطقه آزاد قشم معرفی شدند.
او بیان داشت: این ۱۴ نفر در مراحل بعدی با پشتیبانی مدیریت محیط زیست سازمان‌منطقه آزاد قشم و تیم کارشناسی جایکا،  به قایقرانان آموزش خواهند داد.
ذخیره گاه زیست کره حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران مجموعه جنگل های درختان سرسبز ساحلی مانگرو یا حرا است که در حوالی جزیره قشم، بندرپل و بندر خمیر در استان هرمزگان قرار دارد که با آبراهه‌های آن با پرندگان زیبا و طبیعت بکر وحشی‌اش از منابع توریستی و دیدنی جزیره قشم می‌باشد و هر ساله افراد زیادی را برای تماشا به سوی خود جلب می‌کند و یکی از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران محسوب می شود. مجموعه حرای شمال غربی قشم به دلیل اهمیت بین‌المللی بعنوان ذخیره گاه زیست کره حرا شناخته می شود.

امتیاز به خبر :