اخبار اقتصادی | پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید در ماه دسامبر افزایش یافت

  • يکشنبه 17 دی 1396 - 10:41
  • 0 دیدگاه
بررسی های خبرگزاری رویترز انگلیس نشان داد، در ماه دسامبر (آذر-دی) به دلیل کاهش تولید نفت در ونزوئلا و کشورهای خلیج فارس، میزان پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید افزایش یافت.

پایگاه خبری مناطق آزاد (فرینا) | اخبار اقتصادی | ایرنا نوشت: رویترز این امر را نشانه تعهد جدی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به توافق کاهش تولید با وجود افزایش قیمت های نفت دانست.
بر اساس مطالعات رویترز، پایبندی کشورهای اوپک به توافق یاد شده از 125 درصد در ماه نوامبر (آبان-آذر) به 128 درصد در ماه دسامبر افزایش یافت است.
تولید نفت در ونزوئلا در ماه دسامبر با وجود بحران اقتصادی در این کشور کاهش پیدا کرد. از آنجا که صنعت نفت این کشور از کمبود سرمایه رنج می برد، تولید آن در ماه دسامبر کاهش بیشتری پیدا کرد و به کمتر از سهمیه آن در اوپک رسید. ماه گذشته، هم صادرات و هم فعالیت پالایشگاه ها در این کشور کمتر شد.
امارات متحده عربی برای نخستین بار از زمان اجرای توافق کاهش تولید در ژانویه 2017 (دی-بهمن 1395) کمتر از سهمیه ای که اوپک برای این کشور تعیین کرده است، نفت تولید کرد.
یک منبع خبری که از نظرات مقامات اوپک باخبر است به شرط محفوظ ماندن نامش به رویترز گفت: امارات امسال ریاست اوپک را به دست می آورد و احساس می کند که باید بهتر از گذشته عمل کند.
امارات در سال 2017 کمتر از عربستان به توافق کاهش تولید پایبند بود.
عربستان سعودی نیز تولید نفت خود را ماه گذشته 60 هزار بشکه در روز کاهش داده است.
تولید نفت لیبی به دلیل قطع یکی از خط لوله های آن، در ماه دسامبر 30 هزار بشکه در روز کاهش یافته است.
بر اساس تحقیقات رویترز، شواهدی دال بر اینکه کشورهای اوپک برای کسب درآمد بیشتر یا جبران کاهش تولید ونزوئلا، تولید خود را افزایش دهند، وجود ندارد.
در گذشته، کاهش پایبندی اوپک به توافق کاهش تولید به محض افزایش سطح قیمت ها، تاثیر و کارآمدی توافق یاد شده را کاهش می داد.
از میان کشورهای اوپک که تولیدشان ماه گذشته افزایش پیدا کرده است، بیشترین افزایش مربوط به نیجریه بوده به طوری که صادرات نفت این کشور رکورد 21 ماه گذشته را شکسته است.
پس از نیجریه، تولید نفت عراق بیشترین افزایش را ماه گذشته تجربه کرده و به رکورد 3.55 میلیون بشکه در روز رسیده است.
با این وجود، مجموع افزایش ها کمتر از مجموع کاهش ها بوده و سطح پایبندی اوپک به توافق یاد شده را افزایش داده است.
به گزارش ایرنا، اوپک در نشست رسمی 30 نوامبر 2016 (دهم آذرماه ) 1395 خود در وین، برای نخستین بار از سال 2008 میلادی با کاهش تولید موافقت کرد تا با کاهش مازاد عرضه نفت در بازارها، به بالا رفتن سطح قیمت ها کمک کند.
براساس این توافق، مقرر شد اوپک یک میلیون و ٢00 هزار بشکه در روز از سطح تولید خود بکاهد.
ایران، الجزایر، آنگولا، اکوادور، گابن، عراق، کویت، لیبی، نیجریه، قطر، عربستان، امارات و ونزوئلا اعضای اوپک به شمار می روند.
ایران، نیجریه و لیبی تا رسیدن به سطح تولید پیش از بحران خود از برنامه کاهش تولید اوپک مستثنی شدند.
اوپک همچنین موفق شد بیستم آذرماه 1395، تولیدکنندگان نفت غیراوپک شامل روسیه، قزاقستان، گینه، جمهوری آذربایجان ، سودان، مالزی، عمان، بولیوی، مکزیک، بحرین و برونئی را با خود همراه سازد.
این تولیدکنندگان نیز در مجموع با کاهش 600 هزار بشکه در روز از تولید نفت خود موافقت کردند.
این توافق در نشست رسمی چهارم خرداد امسال تا پایان سه ماه نخست سال 2018 و در نشست 30 نوامبر (9 آذر) امسال تا پایان سال 2018 تمدید شد.

برچسب ها : اخبار اقتصادی
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو