افزایش صادرات کالا از بندر خرمشهر به عراق

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت: 626 هزار و 228 تن کالا از بندر خرمشهر به کشور عراق صادر شده است.

به گزارش فرینا، محسنی مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در منطقه آزاد اروند گفت: طی 9 ماهه سال جاری 626 هزار و 228 تن کالا از بندر خرمشهر به کشور عراق صادر شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش 90 درصدی دارد.
محمد محسنی افزود: طی این مدت همچنین 306 هزار 601 تن کالا به کویت صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال 13 درصد رشد نشان می دهد.
وی عمده صادرات کالا از بندر خرمشهر را مصالح ساختمانی، مواد معدنی، تره بار و خوراک دام عنوان کرد و گفت: در 9ماهه نخست سال جاری بیش از 634 هزار و 997 تن کلینکر(ماده اولیه تولید سیمان) از بندر خرمشهر به کشورهای کویت و عراق بارگیری شده که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش 180 درصدی را نشان می دهد.
وی حجم تخلیه و بارگیری کالا در بندرخرمشهر را یک میلیون و 452هزار و 721 تن افزود: از این میزان 425 هزار تن رقم تخلیه و یک میلیون و 27 هزار و 701 تن شاخص بارگیری است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب رشد چهاردرصدی و201 درصدی را نشان می دهد.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر در ادامه حجم تخلیه و بارگیری کانتینری بندر خرمشهر را 68 هزار و 771 TEU کانتینر عنوان کرد وگفت: این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 29 درصدی را نشان می دهد.
محسنی میزان ترابری مسافر طی9 ماهه سال جاری از طریق پایانه بین المللی خلیج فارس بندرخرمشهر را 223 هزار و 398 نفر اعلام کرد و افزود: این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشان از رشد 23 درصدی دارد.
به گفته وی طی این مدت تخلیه و بارگیری خودرو با رشد 28 درصدی به بیش از 11 هزار و 167 دستگاه رسیده است.
مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر همچنین از پهلوگیری یک هزار و 584 فروند شناور در اسکله های بندرخرمشهر در این بازه زمانی خبر داد که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد 9 درصدی داشته است.
وی در ادامه گفت: با راه اندازی خط کشتیرانی بندرخرمشهر صحار عمان که اوایل هفته جاری انجام شد، میزان صادرات غیرنفتی از بندرخرمشهر به کشورهای حاشیه خلیج فارس افزایش می یابد.
نخستین اسکلهٔ خرمشهر در سال 1308 خورشیدی و در جریان پهلوگرفتن یک فروند اقیانوس‌پیما به بهره‌برداری رسید.
بندر خرمشهر یکی از بنادر کانتینری کشور در خلیج فارس بوده و به دلیل همجواری با کشور عراق، یک منطقه استراتژیک از نظر تجاری و سیاسی محسوب می شود که با قرار گرفتن در محدوده منطقه آزاد تجاری اروند و نزدیکی به پالایشگاه آبادان و صنایع فولاد خوزستان فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری در آن فراهم است.
توسعه پایانه بندر خرمشهر و ساخت یک پایانه استاندارد در زمینی به وسعت 30 هکتار در دستور کار قرار دارد.

برچسب ها : منطقه آزاد اروند
امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو