نخستین محموله صادراتی افغانستان، سال 97 از چابهار صادر می شود

مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان گفت: نخستین محموله صادراتی این کشور نیمه نخست سال 97 از بندر چابهار صادر می شود.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، سید یحیی اخلاقی در حاشیه شرکت در نهمین اجلاس منطقه ای ترانزیت و حمل و نقل کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو در اسلام آباد افزود: افغانستان تصمیم دارد که کالاهای صادراتی خود به دیگر کشورها به ویژه هندوستان را به دلیل شرایط و فرصت های اقتصادی بندر چابهار، از طریق این بندر صادر کند.
وی اضافه کرد: چابهار فرصت بسیار خوبی برای بازرگانان افغانستان است که بتوانند نه تنها به بازارهای هندوستان بلکه کشورهای عربی نیز دسترسی داشته باشند و در نظر داریم که در آینده نزدیک، به صورت آزمایشی و پایلوت محموله ای شامل میوه تازه و خشک این کشور را از ایالت نیمروز به چابهار ارسال کنیم تا با رفع مشکلات احتمالی، این مسیر برای کالاهای صادراتی پاکستان از طریق بندر چابهار فعال شود.
اخلاقی تصریح کرد: فصول رونق صادرات این کشور، نیمه اول هر سال است و بر اساس برنامه، نخستین محموله صادراتی افغانستان از بندر چابهار نیمه نخست سال 1397 به هندوستان صادر می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان ابراز امیدواری کرد که با افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری دو اسکله شهید بهشتی و شهید کلانتری چابهار نیز و گسترش امکانات و زیر ساخت های این بندر، تجارت دو جانبه و ترانزیت منطقه ای به ویژه فعالیت بازرگانان افغانستان نیز افزایش یابد.

کاهش میزان ترانزیت افغانستان از پاکستان
این مسئول افغانستان با اعلام اینکه حجم کالاهای ترانزیت وارداتی افغانستان از مسیر پاکستان طی سال های گذشته کاهش چشمگیری یافته است ،گفت: کالاهای ترانزیت وارداتی این کشور، طی این مدت بیشتر از مسیر بندرعباس و چابهار وارد افغانستان می شود.
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل و نقل وزارت تجارت و صنایع افغانستان اضافه کرد:بازرگانان کشورمان مشکلاتی در کراچی و همچنین مسیر بندر کراچی به سمت بندر 'طورخم' و منطقه چمن در ایالت بلوچستان پاکستان داشتند و این مشکلات باعث شد که بازرگانان افغانستان ترجیح دهند، از مسیر بندرعباس و چابهار برای تجرات و واردات کالاهای خود اقدام کنند.
دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران اسلامی روز یکشنبه 12 آذرماه 96 فاز نخست بندر شهید بهشتی چابهار را افتتاح کرد.

امتیاز به خبر :

آخرین اخبار آرشیو