خراسان جنوبی به اقتصاد جهانی می‌پیوندد

نخستین نوروزگاه ایران در نمایشگاه بین‌المللی مشهد با حضور قدرتمند صنعتگران صنایع دستی، سنتی، معدنی و گردشگری خراسان جنوبی به همت استاندار خراسان جنوبی برگزار شد.

به گزارش فرینا، به نقل از روزنامه صمت از خراسان جنوبی؛ رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز در نوروزگاه ایران در مشهد گفت: ظرفیت‌ها و قابلیت‌های خراسان جنوبی بیش از آن چیزی است که مردم ایران از آن آگاهی دارند و این نمایشگاه‌ها می‌توانند به شناساندن بیشتر فرصت‌ها و قابلیت‌های استان کمک کند.

مرتضی صفدری‌زاده افزود: سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی نیز تلاش می‌کند مزیت‌های خاص منطقه ویژه اقتصادی و شرکت‌های فعال در منطقه و مزیت‌های قانونی و مالیاتی و گمرکی استان را معرفی کند.

صفدری زاده با بیان اینکه در این نمایشگاه ما شاهد حضور سفیران برخی کشورها بوده‌ایم، گفت: این امر فرصت خوبی برای معرفی ظرفیت‌های منطقه ویژه اقتصادی بود.

 وی افزود: خوشبختانه تاکنون منطقه ویژه اقتصادی توانسته در 37 مورد صنعتی عقد قرارداد داشته باشد و حدود 12 واحـد سرمایه‌گذاری‌شده به بهره‌برداری رسیده و سایـر واحدها نیز در حال اتمام هستند.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه نخستین پایانه صادراتی سنگ کشور در منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی وجود دارد، گفت: نخستین واحد طراحی و ساخت ماشین‌آلات خط تولید کاشی و سرامیک و نخستین مرکز مبادلات تجاری محصولات راهبردی کشاورزی استان نیز در منطقه ویژه اقتصادی وجود دارد.

صفدری زاده افزود: باتوجه به رسالت منطقه ویژه اقتصادی که کمک به توسعه صادرات و انتقال فناوری است، واحدهای صنعتی که بتوانند فناوری‌های نوین را وارد ایران کنند مورد استقبال بیشتری قرار می‌گیرند.

وی گفت: فعالیت‌هایی مانند تولید نسل جدید فیبرهای نوری را نیز آغاز کردیم و امید است بتوانیم باتوجه به فرصت‌های غنی که در بخش معدن، کشاورزی، ترانزیت و حمل‌ونقل کالا وجود دارد و باتوجه به برخورداری از مزیت مرز عملکرد بهتری را شاهد باشیم.

صادرات کالا به افغانستان

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی افزود: باوجود اینکه چندماهی از عملیاتی شدن قطعه منفصله مرز نمی‌گذرد توانسته‌ایم حجم قابل‌توجهی از کالاهایی را که از ایران به افغانستان صادر می‌شود به خود اختصاص دهیم و آینده بسیار روشنی متوجه استان است.

صفدری زاده با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی به‌عنوان یکی از موتورهای محرک توسعه استان توانسته تاکنون نقش خود را به‌خوبی ایفا کند، گفت: امید است در آینده نزدیک با کمک همه اعضا و اجزای دخیل در توسعه، منطقه ویژه اقتصادی بهتر از گذشته به فعالیت خود ادامه دهد.

رئیس سازمان منطقه ویژه اقتصادی خراسان جنوبی با بیان اینکه در مجموع 212 میلیارد تومان واحدهای سرمایه‌گذاری که عقد قرارداد شده‌اند را به خود اختصاص داده‌اند، افزود: امیدواریم تا پایان سال افزایش چشمگیری در ایجاد فرصت‌های شغلی در منطقه ویژه اقتصادی داشته باشیم.

نمایشگاه های داخلی محلی برای ارتباط با بازارهای جهانی

در حاشیه این نمایشگاه مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استانداری خراسان جنوبی و مجری برگزاری نوروزگاه ایران در مشهد مقدس نیز گفت: سالن اختصاصی توانمندی‌های خراسان جنوبی به مساحت 4 هزار و 400 مترمربع با 179 غرفه در 130 نوع شغل و صنف در اختیار فعالان اقتصادی استان قرار گرفت تا این گروه بتوانند توانمندی‌ها و محصولات خود را در سبد هدایای مسافران نوروزی قرار دهند.

مهدی اخلاقی‌پور نمایشگاه را محلی برای ارتباط با بازارهای جهانی دانست و افزود: حضور خراسان جنوبی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد فرصت مغتنمی بود تا فعالان اقتصادی این استان برای نخستین بار انسجام خود را نشان دهند.

اخلاقی‌پور گفت: 11 سیاه‌چادر از استان در این نمایشگاه برپا بوده که به ارائه توانمندی‌ها و تولیدات صنایع دستی و فرآورده‌های کشاورزی و دامپروری پرداختند.

وی با تاکید بر اینکه باید کالاهایی با کیفیت بالا را در این نمایشگاه ارائه کنیم، ادامه داد: همچنین باید شرایط برای تولید کالاهای ایرانی، صادرات و برندسازی تسهیل پیدا کند.

مدیرعامل سازمان همیاری شهرداری‌های استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه مسئولان باید با دید باز نگاه کنند و پاسخگوی تولید و اشتغال مردم باشند، افزود: حمایت از کالای ایرانی نیز به‌معنای واقعی، تولید با کیفیت و وضعیت مطلوب و براساس استانداردهای بین‌المللی است.

اخلاقی پور گفت: شعار سال ازسوی رهبر معظم انقلاب اسلامی «حمایت از کالای ایرانی» انتخاب شده و باید بدانیم برخوردهای سخت در استان این شعار را با چالش روبه‌رو می‌کند.

وی با اشاره به اینکه مردم استان باید به تولید کمک کنند و تولیدکنندگان نیز نگران سخت‌گیری‌ها نباشند، افزود: امیدواریم این نمایشگاه نقطه عطفی برای پیوستن استان به اقیانوس آبی تجارت و اقتصاد در سطح جهانی باشد.

تشویق برای خرید کالای ایرانی

نماینده مردم شهرستان‌های فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برگزاری نمایشگاه با این ابعاد کاری جدید و بزرگ برای خراسان جنوبی بود، گفت: به‌دلیل استقبال خوب مردم از نوروزگاه ایران در مشهد بسیاری از عرضه‌کنندگان درخواست کالای بیشتری کردند.

محمدرضا امیرحسنخانی با بیان اینکه شخصیت‌هایی نیز به‌دنبال بستن قرارداد بودند، افزود: تولیدکنندگان خراسان جنوبی در زمینه صنایع دستی نیز کارهای خوبی انجام دادند.

امیرحسنخانی گفت: تبلیغات برای این نمایشگاه گسترده نبود و باید قوی‌تر عمل می‌شد.

وی با بیان اینکه اگر تبلیغات بیشتر بود، شاهد حضور بیشتر هموطنان در این رویداد بودیم، تاکید کرد: رسانه‌های بومی استان باید نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه را احصا کنند.

نماینده مردم فردوس، سرایان، بشرویه و طبس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شعار امسال گفت: رهبر معظم انقلاب با شعار امسال بهترین هدیه را به تولیدکنندگان و غرفه‌داران دادند. تولیدکنندگان نیز باید با ارتقای کیفیت بسته‌بندی در راستای تحقق این شعار تلاش کنند.

امضای تفاهم نامه با اتاق بازرگانی بیرجند

مشاور امور مالی، سرمایه‌گذاری و بانکی استاندار خراسان جنوبی نیز در حاشیه این نمایشگاه گفت: براساس تفاهم با ریاست اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بیرجند، تمام غرفه‌داران حاضر در نوروزگاه ایران و سایر فعالان اقتصادی که از سوی استانداری خراسان جنوبی به اتاق بازرگانی معرفی شوند، به عضویت اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی بیرجند درمی‌آیند و برای‌شان کارت عضویت صادر خواهد شد. علاوه بر این اتاق بازرگانی بیرجند، آموزش‌های تخصصی بازرگانی و بازاریابی را به همه این اعضا ارائه خواهد کرد و پشتیبانی لازم برای آمادگی‌شان به‌منظور حضور در نمایشگاه‌های ملی و بین‌المللی از سوی اتاق انجام خواهد شد.

سید حامد حسینی افزود: در بازار سوغات مشهد که حداقل 1000 میلیارد تومان گردش مالی دارد سهم کالاهای داخلی کم است.

حسینی با بیان اینکه این امر خلائی در بازار مشهد به‌شمار می‌رود، افزود: باید این خلأ را با ارائه کالای باکیفیت و نرخ‌های رقابتی بپوشانیم.

حسینی با بیان اینکه باید بتوانیم کالاهای بی‌کیفیت چینی را از بازار خارج کنیم، عنوان کرد: مشهد کلکسیون کالاهای گوناگونی است که از کشورهای متفاوت وارد می‌شوند.

وی ادامه داد: تاکنون چندین گروه خارجی از کشورهای آلمان، چین، ترکیه و هلند به نمایشگاه مراجعه کردند و تفاهم نامه‌هایی هم منعقد شد.

مشاور امور بانکی، سرمایه‌گذاری و تامین منابع مالی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: این نمایشگاه می‌توانست تخصصی برگزار شود که در این زمینه اندکی ضعف داشتیم.

حسینی گفت: هدف ما این است که ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خراسان جنوبی را معرفی کنیم؛ بنابراین در راستای برپایی نمایشگاه تخصصی حساسیت زیادی نداشتیم. در هر صورت موفق عمل کردیم و این رویداد مورد استقبال سرمایه‌گذاران هم قرار گرفت.

 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو