بازدید هیات قطری از منطقه ویژه بندر شهیدرجایی

پنج نفر از مقامات عالیرتبه وزارت حمل و نقل و سازمان بنادر و دریانوردی کشور قطر که از چند روز پیش سفر خود را به بنادر جنوبی کشور آغاز کرده بودند با حضور در استان هرمزگان از منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین و مهم ترین بندر بازرگانی ایران بازدید کردند.

به گزارش فرینا، کاپیتان الخنجی رئیس سازمان بنادر قطر، حسن الهیل مشاور ارشد وزیر حمل و نقل و ارتباطات قطر، کاپیتان الیافعی مدیر بندر حمد، خالد النعیمی مدیر بندر الرویس و حمد الانصاری مدیر امور بین الملل وزارت حمل و نقل و ارتباطات کشور قطر از پایانه ها و اسکله های تخلیه و بارگیری کالای کانتینری، فله و نفتی بندر شهید رجایی و اراضی سرمایه گذاری در این بندر دیدن کرده و طی نشست مشترک با مدیران این بندر به گفتگو نشستند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با اشاره به وابستگی های فرهنگی و میراث های مشترک بین دو کشور گفت: آنچه از گذشته بین دوکشور وجود داشته پیوستگی ها و وابستگی های  دینی و اخلاقی بوده که مظاهر آن در ارتباط و تعلقات دو ملت تجلی یافته است .

اله مراد عفیفی پور افزود: مبادلات تجاری و اقتصادی دو همسایه از طریق دریا ریشه در گذشته های دور داشته و نشست های مشترک بین مقامات دریایی ایران و قطر توسعه دهنده این روابط دیرینه و تعمیم و گسترش روابط دریا محور را به همراه خواهد داشت.

عفیفی پور با اشاره به ظرفیتها و زیر ساختهای ایجاد شده در بنادر استان هرمزگان گفت: این آمادگی در تمام حوزه ها وجود دارد تا با بررسی همکاریهای مشترک در مسیر تسهیل مراودات تجاری، حضور سرمایه گذاران و بهره گیری از بسترهای ایجاد شده در خشکی و دریا گام برداریم.

در ادامه این نشست رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس با اشاره به مسیر کوتاه ایران و قطر همچنین ظرفیت های موجود بندری در استان هرمزگان بعنوان قطب صادرات کشور گفت: برگزاری نشست تخصصی و دعوت از تولید کنندگان و صادر کنندگان همچنین بحث در رفع مسائل بانکی تجارکمک شایان را پیرامون گسترش مراودات تجاری دو کشور را خواهد کرد.

محمد امین صباغی زاده افزایش حجم تجاری با کشور قطر، استفاده از ظرفیتهای مشترک بندر شهید رجایی و بندر حمد قطر در توسعه روابط اقتصادی، ایجاد خطوط گردشگری ایران و قطر و همچنین برگزاری نشستهای مشترک تجار و صاحبان کالا بشکل دوره ای در دو کشور را از مهمترین برنامه های اتاق بازرگانی بندر عباس برشمرد.

   صباغی زاده به ایجاد خط گردشگری سلامت ایران و قطر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه ایران در زمینه های پزشکی بسیار پیش رفته است از این رو مذاکراتی بمنظور ایجاد خط گردشگری سلامت با هدف ارائه خدمات پزشکی صورت گرفته که به زودی شاهد راه اندازی این خط خواهیم بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بندرعباس لحاظ نمودن تخفیفات ویژه در بنادر قطر را بعنوان یکی از مهم ترین خواسته های تجار مطرح کرد و افزود: هرمزگان در بحث تولید مرکبات کشاورزی و مواد معدنی در این استان غنی است و بازنگری در تعرفه های بندری کمک شایانی درتسهیل  تجارت دریایی برای طرفین بهمراه خواهد داشت .

رئیس سازمان بنادر قطر نیز در این نشست، گفت: بندر شهید رجایی چه به لحاظ موقعیت استراتژیک و چه از حیث ظرفیت و زیرساختهای ایجاد شده یکی از مهمترین بنادر منطقه است، قطعاً درآینده نزدیک تفاهنمامه های مشترک بندری بین بندر شهید رجایی و بندر حمد در راستای توسعه روابط بندری  منعقد خواهد شد.

کاپیتان عبدالله الخنجی افزود: این همکاریهای مشترک بندری پس از یک مطالعه کلی در بنادر دیگر ایران نیز صورت می گیرد و درگام نخست با توجه به پتانسیل های دریایی و بندری ایران با احصاء مشکلات مطروحه ازسوی طرف ایرانی برای رفع موانع وتنگناها اقدام می نماییم .

الخنجی در پاسخ به تخفیفات بندری برای تجار ایرانی گفت: باتوجه به ظرفیت های دریایی جمهوری اسلامی ایران و توسعه مبادلات درنظر است با تدوین سازوکاری جدید تعرفه ها به گونه ای باشد که به صرف دو طرف بوده  تا تجار و صاحبان کالا با خاطری آسوده و بدون دغدغه در بنادر حضور یابند.

گفتنی است، بندر شهید رجایی بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران است که 53 درصد صادرات و واردات، 70 درصد ترانزیت و تخلیه و بارگیری بیش از 80 درصد کالاهای کانتینری در سطح کل بنادر کشور را پشتیبانی می کند.

این بندر طی سالیان اخیر شاهد حضور گروه های تجاری و سرمایه گذاران بسیاری از کشورهای اروپایی و آسیایی به منظور بررسی شرایط سرمایه گذاری در این بندر بوده است.

یادآور می شود، اوایل دی ماه سال 96 محمد راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با همراهی معاون امور بندری این سازمان و تعدادی از مدیران شرکت های مختلف دولتی، خصوصی، کشتیرانی و صنایع تولیدی کشور، با سفر به پایتخت کشور قطر با وزیر حمل و نقل و ارتباطات و مدیران ارشد دولتی و خصوصی بنادر و دریانوردی این کشور دیدار و گفتگو کردند.

در سفر مدیرعامل سازمان بنادر ایران به قطر، علاوه بر بحث و مذاکره در خصوص توسعه مناسبات و همکاری‌های تخصصی بندری و دریایی میان دو کشور، رفع موانع و مشکلات احتمالی موجود در جهت توسعه صادرات و ترانزیت کالا از بنادر جنوبی ایران به بنادر قطر مورد تأکید قرار گرفت.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو