مناطق آزاد ایران بیشتر از سایر نقاط کشور در تولید کالای ایرانی تاثیر گذار هستند

محمد حسن نژاد، نماینده مرند و جلفا در مجلس شورای اسلامی معتقد است مناطق آزاد ایران بیشتر از سایر نقاط کشور در تولید کالای ایرانی تاثیر گذار هستند چرا که سرمایه گذاران به واسطه مزیت های مناطق آزاد علاقه بیشتری به سرمایه گذاری در این مناطق دارند. 
او هم چنین معتقد است از طریق فعالیت های منطقه آزاد ارس، یک مجتمع عظیم گلخانه ای در این منطقه تمام محصول خود را به خارج از کشور صادر می کند. 
گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری مناطق آزاد و ویژه اقتصادی را می خوانیم: 

نقش مناطق آزاد را در حمایت از تولید کالای ایرانی چگونه ارزیابی می کنید؟
مناطق آزاد جزو ایران هستند با امتیازات خواص برای کار بهتر. مناطق آزاد ایران با هدف اتصال با کشورهای همسایه و هم مرز و استفاده از فرصت های خارجی جهت ورود منافع به داخل کشور ایجاد شده است.
مناطق آزاد را نمی توانیم با مناطق آزاد کشورهای دیگر مقایسه کنیم بلکه باید با گذشته و مناطق شبیه به آن مقایسه شود. برای مثال برای ارزیابی منطقه آزاد ارس باید این منطقه را با 20 سال پیش آن مقایسه کرد، در مرحله بعد با تولید داخلی و خارجی مقایسه کنیم که آیا موفق عمل کرده اند یا خیر.    
مناطق آزاد ایران بیشتر از سایر نقاط کشور در تولید کالای ایرانی تاثیر گذار هستند. چراکه سرمایه گذاران تمایلی بیشتری نسبت به سرمایه گذاری در نقاط مرزی کشور دارند این هم به دلیل ارائه تسهیلات معافیت مالیاتی، گمرک  و...  است که در این مناطق وجود دارد.
سرمایه گذاران برای تولید صادرات محور در سرزمین اصلی برای اینکه بتوانم از معافیت مالیاتی استفاده کنند هزینه و زمان زیادی نیاز دارند. 
گلخانه ها در منطقه آزاد ارس، صادرات محور شدند و تمامی محصولات آن به بازار روسیه صادرات می شود یا کارخانه نخ یا چوب و پارکت که در منطقه آزاد ارس در حال فعالیت هستند یا تولید البسه در انزلی و سایر مناطق آزاد کشور. اینها وقتی در کنار هم قرار می گیرند می بینیم که شاید با ایده آل های ما فاصله داشته باشند ولی در مقایسه با سایر نقاط ایران و مقایسه با گذشته خودشان عملکرد موفقی داشته اند و می توانند به توسعه تولید داخلی کمک کنند. 

پيشرفت صادرات مناطق آزاد در دولت يازدهم چگونه است؟
به صادرات به صورت عدد صرف نباید نگاه کنیم. باید به کیفیت و تنوع صادرات توجه داشته باشیم. ما نباید به مناطق فشار بیاوریم که در ابتدای کار حتما صادرات محور باشند. اگر بتوانیم قسمتی از واردات را به کشور متوقف کنیم موفق بوده ایم چون این یک نوع صادرات است. قبلا ام دی اف وارد می کردیم و ارز از کشور خارج می شد.
در این مواقع یا باید صادرات انجام شود و ارز وارد کنیم یا جلوی خروج ارز را بگیریم. الان در منطقه آزاد ارس ام دی اف تولید می شود این در حکم صادرات است و جلوی خروج ارز گرفته شده و تراز تجاری مثبت شده است. من آمار دقیق صادرات و واردات را ندارم و نمی توانم نسبت به عملکرد دولت ها قضاوت کنم ولی نباید با عجله قضاوت کنیم و به آمار صرف تکیه کنیم.
به نظر من مناطق آزاد مسیر خودشان را پیدا کرده اند، عملکرد خوبی دارند هر چند ایراداتی وجود دارد که با نظارت و حمایت بیشتر این ایرادات برطرف خواهد شد.

در خصوص برنامه هاي حمايتي مجلس از توسعه صادرات و توليد در مناطق آزاد توضیح بفرمایید.
با دستور، صادرات افزایش پیدا نخواهد کرد. افزایش صادرات نیازمند بازار خارجی است. قانون در مناطق آزاد وجود دارد و تولید رقابت پذیر داریم و ... در مناطق آزاد ایران هم همانند سایر مناطق آزاد قوانینی در راستای حمایت از صادرات و تولیدات داخلی وضع می شود. تاکید بر روی افزایش صادرات چاره کار نیست، اگر منطقه ای داشته باشیم که واردات را کاهش دهد و کالایی تولید کند که کشور را از واردات بی نیاز کند این ارزشمندتر از صادرات است.

بند ١١ اقتصاد مقاومتي ابلاغيه مقام معظم رهبري به نقش مناطق اشاره كرده، براي تبيين اين بند مهم چه ضروريات قانوني و حمايتي لازم است؟
اقصاد مقاومتی اقتصاد برون گرا با تاکید بر داخل است، در واقع ارتباط با دولت ها با پشتوانه داخل. برخی کارها در داخل کشور ممکن است به دلیل وجود بروکراسی مشکل باشند ولی مناطق آزاد با دست بازتر عمل می کنند و مشارکت با سرمایه گذاران خارجی راحت تر انجام می شود.

تاثیر مناطق آزاد جدید بر توسعه اقتصاد ملی را چگونه ارزیابی می کنید؟
کشور متشکل از استان ها و مناطق مختلف است. هر نقطه ای از کشور رشد کند کشور بزرگتر می شود. وقتی رشد مناطق آزاد ارس، انزلی، اروند، کیش، قشم، چابهار و ماکو را می بینیم، رشد ایران را دیده ایم. پس با ایجاد مناطق آزاد جدید و رشد اقتصادی در این مناطق شاهد رشد ایران هستیم.

برخی از نمایندگان و کارشناسان معتقدند که مناطق آزاد مبادی ورودی قاچاق کالا هستند و اینکه شفافیت مالی در این مناطق وجود ندارد. نظر شما در این خصوص چیست؟
در مناطق آزاد شفایفت مالی نسبت به سایر نهادها و سازمان ها کمتر دیده می شود. اما اینکه مبادی قاچاق کالا است قابل قبول نیست. قاچاق زمانی اتفاق می افتد که دور از چشم باشد، باوجود فنس کشی ها در مناطق و استقرار دروازه های گمرکی بحث قاچاق کالا از این مناطق قابل قبول نیست.

گفت و گو: آمنه شهیدی

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.