هنر ایرانی در تار و پود فرش جزیره قشم

نخستین و تنها تعاونی جزیره قشم در حوزه آموزش، تولید و فروش فرش، تعاونی ماهک قشم نام دارد که امسال موفق به معرفی یک کارگر نمونه به اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی سازمان منطقه آزاد قشم شد.

به گزارش فرینا، شفیقه سرودی گلستانی  یکی از هفت بانوی منتخب 97 به عنوان کارگر نمونه در این منطقه است.
وی که در تعاونی ماهک قشم و در حوزه قالیبافی، خیاطی و سایر هنرهای دستی و بومی جزیره مشغول به کار است، فعالیت های اشتغالزایی خود را از سال 81 با دوره های آموزشی آغاز و از سال 86 به طور جدی وارد عرصه اشتغال در این جزیره شده است.
موسس این مجموعه، ماهانی محمودی با راه اندازی آموزشگاه قالیبافی و هنرهای حوزه صنایع دستی و تبدیل آن به یک  تعاونی تا کنون توانسته برای 18 بانوی قشمی، اشتغالزایی کند.
وی معیار انتخاب شفیقه سرودی گلستانی به عنوان کارگر نمونه در روز کارگر (11 اردیبهشت) سال 97 را تلاش در یادگیری، استفاده از دانسته ها برای آموزش به دیگران و پشتکار در انجام کار برشمرد.
اولین فرش دست باف جزیره قشم توسط این آموزشگاه بافته شد و علاقه مسئول این موسسه به صنعت فرش بافی، سبب ادامه راه و توسعه آموزشگاه و تبدیل آن به یک تعاونی در این جزیره شده تا با مشارکت جمعی که هدف اصلی برپایی تعاونی هاست، فرش بافی در این جزیره گسترش بیشتری پیدا کرده و این هنر تاریخی بین بانوان جزیرتی مورد اقبال واقع شود.
به گفته موسس این تعاونی، صنعت فرش بافی در جزیره چنانچه که باید مورد توجه قرار نگرفته در حالی که داشتن مدرک حرفه ای در زمینه قالیبافی، می تواند در ایجاد مشاغل خانگی موثر باشد و تسهیلات بیمه تامین اجتماعی برای بانوان خانه دار را نیز به همراه داشته باشد.
تعاونی ماهک قشم در حوزه های دیگر صنایع دستی هچون گلدوزی با چرخ خیاطی، خیاطی، خوس دوزی، گلابتون دوزی و سایر صنایع دستی متداول در بین بومیان جزیره فعال است اما حوزه هنری متمایز این مجموعه، پرداختن به هنر فاخر قالیبافی است.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.