افزایش رقابت‌پذیری با الحاق بندر شهید بهشتی و کلانتری به منطقه آزاد چابهار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار کاهش قیمت تمام شده کالا، افزایش توان رقابت‌پذیری تولیدکنندگان و افزایش جذابیت برای سرمایه‌گذاران فعال عرصه تولید، تجارت و ترانزیت را مهم‌ترین مزایای الحاق دو بندر شهید کلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار اعلام کرد.

به گزارش فرینا به نقل از تین نیوز، عبدالرحیم کردی در خصوص مزایای الحاق بنادر شهید کلانتری و بهشتی به منطقه آزاد چابهار، توضیح داد: همان‌طور که می‌دانید کلیدی‌ترین و اساسی‌ترین نیاز هر منطقه آزاد داشتن مرز است؛ اما منطقه آزاد چابهار در این سال‌ها تنها منطقه آزادی بوده است که هیچ مرزی نداشته است.
او افزود: منطقه آزاد چابهار در کنار آب قرار دارد اما هیچ مرز آبی ندارد همین‌طور زمینی و هوایی. یعنی عملاً تنها منطقه آزاد بدون مرز چابهار بوده است که این امر یک معضل و موضوع بسیار جدی بود، بدان معنا که عملاً صادرات در این منطقه آزاد معنی نداشت. برای مثال عنوان کنم که ما تولیدکنندگانی داشتیم که صادرات انجام می‌دادند اما ناچار بودند که کالای خود را از منطقه آزاد چابهار ترانزیت کنند به گمرک بندرعباس و از آنجا کالای خود را صادر کنند.
کردی با بیان اینکه خوشبختانه ما با تعاملاتی که با سازمان بنادر و دریانوردی داشتیم و با راهبردها و استراتژی‌هایی که وزارت راه و شهرسازی داشت پیگیری‌ها و مذاکرات دوساله ما به نتیجه رسید و درنهایت بنادر شهید و کلانتری به منطقه آزاد چابهار الحاق شدند.
مدیرعامل منطقه آزاد چابهار تأکید کرد: با این الحاق هزینه تمام‌شده قیمت کالا در بندر را کاهش و توان رقابت‌پذیری بیشتری به تولیدکنندگان ما خواهد داد و در نهایت جذابیت بیشتری برای سرمایه‌گذاران فعال عرصه تولید، تجارت و ترانزیت در پی خواهد داشت و به طبع آن ترافیک بار نیز توسعه پیدا خواهد کرد.
وی در پاسخ به این سؤال که آیا روند سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار با توجه به شرایط موجود و خروج آمریکا از برجام تأثیرگذار بوده است؟ عنوان کرد: هیچ‌گونه تغییری در کارهایی که از گذشته آغاز شده بود و کارهایی که هم‌اکنون در حال انجام است صورت نگرفته است و تغییری نیز در روند قراردادها و مناسباتمان هنوز حس نمی‌کنیم و شرکت‌های فعال در منطقه آزاد چابهار همچنان به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند.
رئیس هیئت‌ مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار به ساخت بزرگ‌ترین ترمینال تمام مکانیزه در این منطقه آزاد اشاره کرد و گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این پروژه رسیدن به بازار افغانستان است و هدف‌گذاری اصلی نیز برای رسیدن به بازار این کشور بوده است.
طبق گفته او؛ این دو منطقه جغرافیایی در معادن غنی و خام فروشی شرایط خوبی را دارند لذا مسیر کوتاه‌تر و با امکانات مناسب به‌طور حتماً این کشور را به سمت چابهار جذب خواهد کرد.
کردی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های مهمی که سازمان بنادر و دریانوردی به‌صورت هوشمندانه به آن رسیده بوده بحث مواد معدنی و فله‌بر بود که با توجه به زیرساختی که در فاز یک بندر فراهم شده این امکان را فراهم کرد که یک پست اسکله به فعالیت معدنی اختصاص پیدا کند، بیان کرد: قرار است این بخش توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام بگیرد هم‌اکنون نیز درخواست و تقاضای برای حمل و فروش فراهم است و تصور می‌کنم یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی که می‌تواند بندر شهید بهشتی را فعال کند همین حوزه است.
وی خاطرنشان کرد: اصل ماجرا اتفاق بسیار خوبی برای تکمیل سبد خدماتی ما در بندر چابهارخواهد بود و به‌طور حتم نیز در فعالیت منطقه آزاد هم اثر خواهد گذاشت.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو