دخترک جزیره نشین از قشم می نویسد

  • چهارشنبه 20 تير 1397 - 13:17
  • قشم
  • 0 دیدگاه
عرصه قلم متعلق به همه دوستداران فرهنگ و کتابخوانی بدون هیچ مرزی در سن، مکان و زمان است.

چهاردهم تیرماه به عنوان «روز قلم» فرصتی بود تا با نویسنده نوپا و نوجوان جزیره قشم آشنا شویم.
"پرنیان اسماعیلی" که به تازگی وارد سن نوجوانی شده و با عزمی جزم می خواهد جزیره قشم و داشته هایش را به مردم ایران و جهان معرفی کند.
پرنیان اسماعیلی متولد فروردین ماه 1387 و اهل مشهد مقدس است که از سال 93 در جزیره قشم ساکن شده است.
او با اشاره به نخستین کتاب چاپ شده اش می گوید: هدف اصلی من از نوشتن این کتاب معرفی جانوران در معرض خطر انقراض و بومی قشم به مردم بود و هدف دیگرم قدردانی از زحمات مردم بومی جزیره و کارمندان اداره محیط زیست منطقه آزاد قشم است.
نویسنده نوجوان قشم در مورد موضوع داستان توضیح داده ومی افزاید: قهرمان کتاب " طلا در جستجوی پدر و مادرش" یک بچه لاک پشت پوزه عقابی است.
این بچه لاک پشت در مسیر پیدا کردن مادر و پدر خود با یک جبیر و یک دلفین بینی بطری که از نامهربانی انسان ها آسیب دیده اند، ملاقات می کند و نگران ازآینده خود ناگهان با مردم ساحل نشین روستای شیب دراز جزیره قشم که با همکاری کارمندان محیط زیست مشغول حفاظت از لاک پشت های پوزه عقابی هستند، آشنا می شود.
او با حس بهارگونه خود ادامه می دهد: دنیا فقط مال انسان ها نیست، لاک پشت ها و همه موجودات زنده مانند ما انسان ها حس دارند و ما نباید با آلوده کردن محیط زیست و یا گرفتن و کشتن این موجودات به آزار و اذیت شان بپردازیم.
این دختر نویسنده برای نوشتن داستان خود با بازدید از سایت تخمگذاری لاک پشت ها واقع در روستای شیب دراز جزیره قشم، صحبت با اهالی این روستا و اعضای گروه ناتوران خمیس " محافظان لاک پشت های پوزه عقابی"، سفر به جزیره هنگام برای دیدن دلفین بینی بطری و جبیرها که در اطراف این جزیره زندگی می کنند، همچنین راهنمایی و مشاوره مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و مدیر ژئوپارک، این داستان زیبا را خلق کرده است.
نقش خانواده در انتقال فرهنگ کتابخوانی به کودک
 لعیا حق پیما، مادر این نویسنده نوجوان است. اوتوجه به فرهنگ مطالعه توسط والدین را برای ایجاد علاقه به کتاب در کودک و نوجوان بسیار مهم می داند و می افزاید: مطالعه پدر و مادر در حضور کودک، خواندن داستان برای کودکان از سنین پایین، تخصیص بخشی از درآمد ماهیانه خانواده برای خرید کتاب و بازدید از نمایشگاه های کتاب به اتفاق خانواده، نقش ارزنده ای در انتقال این فرهنگ پسندیده به نسل آینده دارد.
او در مورد علاقه پرنیان کوچک به نویسندگی توضیح می دهد: کتاب خواندن و مطالعه یکی از علاقمندی های اصلی پرنیان از زمان خردسالی بود. بهترین هدیه را کتاب می دانست و از سن سه سالگی شروع به ساختن داستان هایی برای من و پدرش می کرد و به تدریج که قلم در دست گرفت، داستان های تصویری می ساخت.
حق پیما به کسب مقام اول در مسابقات طنزنویسی دبستان سمای قشم توسط پرنیان اشاره می کند و ادامه می دهد: پرنیان علاوه بر علاقه به کتابخوانی و نویسندگی، به عنوان "همیار ژئوپارک" می خواهد ظرفیت های طبیعی و تاریخی جزیره را در قالب یک بازی که بومی سازی کرده به هم سن و سالان خود معرفی کند.
پرورش خلاقیت در سایه حمایت های پدر
همه‌ پدرومادرها می‌خواهند بچه‌هایشان خوب درس بخوانند و وقتی بزرگ شدند کارهای فوق‌العاده‌ای انجام دهند. مجتبی اسماعیلی، پدر نویسنده کوچک جزیره می گوید: کشف خلاقیت کودک، پرورش و جهت دهی به آن آینده فرزندان مان را می سازد.
وی انگیزه چاپ کتاب دخترک هنرمندش را ارزش گذاری به مقام قلم و فرزندش می داند و عنوان می کند: قلم جایگاه ویژه ای در نزد خداوند دارد و فرزندان هم هدیه ایزد به والدین هستند. حمایت های مادر پرنیان، علاقمندی و تداوم در کار توسط پرنیان تا حدی که به نوشتن و ساخت کتاب به صورت دستی برای دوستان و برادرش می پرداخت، باعث شد تصمیم بگیرم با این اقدام برایش انگیزه ای راسخ ایجاد کنم.
اسماعیلی یکی از دلایل موفقیت پرنیان در نویسندگی را تشویق سایر بستگان می داند و می گوید: تصویرگری این کتاب توسط مونا حق پیما، خاله پرنیان انجام شده و این حمایت برای پرنیان بسیار ارزشمند بود.
وی در پایان از حمایت ها و مشاوره های هاشم داخته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد و پرسنل پرتلاش این اداره، علیرضا امری کاظمی مدیر ژئوپارک جهانی قشم واهالی روستای شیب دراز جزیره قشم قدردانی کرد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو