باز آفرینی ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران، در خرمشهر ثبت ملی شد

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند گفت: مراسم « باز آفرینی و احیاء ورود کاروان امام رضا (ع) به ایران، در خرمشهر» در فهرست آثار ناملموس ملی قرار گرفت.


به گزارش فرینا؛ سید مرتضی نعمت زاده افزود: در جلسه شورای ثبت که در تاریخ 23 تیرماه برگزار شد این مراسم آئینی سنتی که پرونده آن توسط سرکار خانم «نجلا درخشانی» کارشناس ارشد حفظ و مرمت آثار تاریخی تهیه و تکمیل شده بود، به ثبت رسید.
نعمت زاده گفت: طی 8 سال گذشته همواره این توفیق را داشته ایم که با همکاری نهادهای مردمی و مرتبط، مراسم نمادین ورود امام هشتم شیعیان را در مرز شلمچه و دیگر نقاط شهر خرمشهر برگزار کنیم.
وی افزود: سال گذشته یکی از پرشورترین این مراسم ها را طی چند سال اخیر برگزار کردیم که بسیاری از مسئولین استانی بویژه استاندار و برخی از معاونین ایشان نیز در مراسم حضور داشتند و امیدواریم که امسال با وجود به ثبت رسیدن این مراسم بتوانیم آن را تبدیل به رویدادی ملی کنیم.
لازم به ذکر است که امام رضا (ع) در سال 200ه.ق به درخواست مامون خلیفه عباسی، برای ولایتعهدی از مدینه عازم ایران شدند که برای ورود ایشان در متون تاریخی دو مکان ذکر شده، یکی از مرز خاکی ایران و عراق در شلمچه و دیگری مرز آبی، در محل تلاقی رودخانه‌های کارون و اروندرود عنوان شده که همان مکان شهر اولیه خرمشهر بوده است که آن روزگار نام آن« بیان» بوده است.
سید مرتضی نعمت زاده این رویداد را بخشی از گردشگری منطقه خواند که مردم می توانند هر ساله و در ایام برگزاری آن از نقاط مختلف کشور در این آئین مذهبی شرکت کرده و از فضای معنوی آن بهره مند شون

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.