بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران در منطقه آزاد چابهار کلنگ‎زنی شد 

با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌‌ای ایران در منطقه آزاد چابهار کلنگ‌زنی شد. 

به گزارش‌ فرینا، بزرگ‌ترین و مجهزترین مجتمع گلخانه‌ای ایران قرار است با مشارکت فنی و تکنیکی یک شرکت به ‌نام هلندی و با سرمایه‌گذاری 500 میلیون یورویی در منطقه آزاد چابهار ساخته شود.
مشاور رئیس جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حاشیه کلنگ‌زنی این گلخانه به خبرنگاران گفت: این گلخانه‌ای 125 هکتاری با سرمایه‌گذاری 500 میلیون ‌یورویی یک شرکت ایرانی و مشارکت فنی یک شرکت هلندی در منطقه آزاد چابهار ساخته می‌شود.
مرتضی بانک افزود: بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران فعلا در منطقه آزاد ارس با تمرکز بر صادرات آسیای میانه و قفقاز در حال بهره‌برداری است که گلخانه چابهار هم به‌لحاظ تجهیزات و هم به‌ لحاظ میزان سرمایه‌گذاری در صورت احداث بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران می‌شود.
وی تصریح کرد: بنا به گفته سرمایه‌گذار، این گلخانه در چهار فاز و ظرف 3 سال به‌بهره‌برداری کامل می‌رسد ضمن آنکه فاز اول آن‌هم ظرف 1.5 سال آینده به ‌بهره‌برداری می‌رسد؛ مقرر شده هر 50 هکتار این گلخانه سالانه به‌بهره‌برداری و تولید برسد.


چابهار برای احداث بزرگ‌ترین مجتمع گلخانه‌ای ایران توجیه کامل اقتصادی دارد
سرمایه‌گذار پروژه گلخانه‌ای چابهار نیز گفت: این گلخانه با مشارکت فنی و تکنیکی چند شرکت به‌نام اروپایی که مهم‌ترین آن شرکت دالسم هند است در چابهار ساخته خواهد شد.
محمدرضا کرم‌‌ پور افزود: گل رز،گوجه فرنگی،خیارخاردار،کدو، بادمجان و سبزیجات از جمله محصولات این مجتمع گلخانه‌ای هستند که همگی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می‌شوند؛ در فاز اول تمرکز ما بر تولید گل رز است که خواهان بسیاری در کشورهای حاشیه دارد، روزانه پس از افتتاح صد هزار گل رز در این مجتمع گلخانه‌ای بسته‌بندی و صادر می‌شود.
کرپور گفت: شرکت هلندی به‌نام گلخانه‌ای دالسم که در 100 کشور جهان تجربه احداث گلخانه‌های مدرن را دارد قرار است بزرگ‎‎ترین مجتمع گلخانه‌ای خود را به مساحت 125 هکتار در چابهار بسازد، رکورد قبلی این شرکت گلخانه‌ای 80 هکتاری است که هم‌اکنون در مکزیک ساخته شده است.
وی با بیان‌ اینکه در مجموع برای 2500 نفر در این مجموعه گلخانه اشتغال‌زایی صورت می‌‌گیرد، افزود: چابهار به دو دلیل مکانی مناسب برای احداث گلخانه است اول دسترسی آسان و سریع این بندر به بازارهای هدف محصولات گلخانه که گفتم کشورهای عربی حاشیه‌خلیج فارس هستند و قرار است محصولات گلخانه به‌صورت صد در صدی به آنجا صادر شود و دوم آب‌ و هوای مطلوب این بندر؛ دمای متوسط داخل گلخانه 24 تا 25 درجه است و دمای حداقل چابهار 15 درجه و حداکثر 30 تا 35 درجه که نسبت به حداکثری دمای مثلا مسقط عمان 55 درجه و زیر صفر روسیه برای احداث یک مجتمع گلخانه‌ای این چنینی توجیه اقتصادی کامل دارد؛بنابراین بزرگ‌ترین مجتع‌گلخانه‌ای تاریخ شرکت دالسم و ایران قرار است در چابهار ساخته شود.

چابهار قابلیت تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای شبه قاره را دارد
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار نیز گفت: چابهار به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد و آب و هوای مطلوب قابلیت تولید و صادرات محصولات گلخانه‌ای شبه قاره هند از نپال تا پاکستان را دارد و به‌سریع‌ترین راه ممکن می‌تواند محصولات گلخانه‌ای را از طریق بندر چابهار که بندری نسل سوم در آینده خواهد شد صادر کند.
عبدالرحیم کردی افزود: محصولات مجتمع گلخانه‌ای چابهار عمدتا از راه دریا به کشورهای هدف در حاشیه‌خلیج فارس و دریای عمان صادر می‌شوند و همین یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد چابهار است که دسترسی را سریع می‌کند؛ شرکت دالسم هم‌اکنون از گلخانه‌های اروپایی خود محصولات را با هواپیما به  کشورهای حوزه خلیج فارس می‌فرستد که با ساخت گلخانه دسترسی سریع و آسان و با قابلیت توجه پذیری بالای اقتصادی برای ارسال محصولات گلخانه مدرن این گلخانه فراهم می‌شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.