پیش بینی دوره دوتاسه ساله برای هوشمندسازی بنادر کشور/ توسعه پایانه های گردشگری دریایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از برنامه های این سازمان برای هوشمندسازی بنادر کشور طی دو تا سه سال آینده و همچنین توسعه پایانه های گردشگری دریایی با سرمایه گذاری بخش خصوصی خبر داد.



به گزارش فرینا، محمد راستاد در حاشیه بازدید از پروژه های توسعه ای منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی گفت: هوشمندسازی بنادر کشور از جمله اقدامات سازمان بنادر و دریانوردی در راستای بهبود خدمات و ارتقای بهره وری محسوب می شود که امسال در دستور کار گرفته و شامل زیرساخت های مورد نیاز، نرم افزارها و تجهیزات مربوطه است.
راستاد افزود: پیش بینی ما برای این هوشمندسازی یک بازه زمانی دو تا سه ساله است تا بتوانیم تمامی بنادر کشور را به مرحله ای برسانیم که از تمامی تجهیزات اتوماسیون و مکانیزاسیون برای به حداکثررساندن کیفیت خدمات بنادر کشور استفاده کنیم.
وی گفت: بحث اینترنت اشیاء و تجهیزات بندری و تمامی اجزای فعالیت های بندری می تواند در یک قالب هوشمند در راستای عملیات بندری با همدیگر مرتبط شوند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: البته فعالیت های نرم افزاری و اداری مربوط به تشریفات ورود و خروج کالا به بنادر هم در قالب پروژه هوشمندسازی و راه اندازی سامانه جامعه بندری(PCS) قاعدتاً می تواند کمک شایان و قابل توجهی به بهبود فرآیندها در بنادر تجاری کشور انجام دهد.
به گفته راستاد، طبیعتاً هدف نهایی هوشمندسازی بنادر این است که بتواند هزینه های تمام شده عملیات حمل و نقل دریایی به ویژه روند فعالیت های بندری را از طریق بهبود کیفیت و ارتقای بهره وری به حداقل برساند. 
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: با توجه به اینکه 90 درصد صادرات و واردات کالاها در کشور از طریق بنادر انجام می شود، پروژه هوشمندسازی در مجموعه اقتصاد خرد و کلان کشور اثرگذار خواهد بود و زمینه ای فراهم خواهد شد تا به واسطه کاهش بهای تمام شده کالاها انگیزه بهتری برای تجار، بازرگانان، صاحبان کالا و صادرکنندگان ایجاد شود.
وی در خصوص برنامه های سازمان بنادر برای توسعه گردشگری دریایی تابستانه گفت: همچنانکه که در فصول پایانی سال و تعطیلات نوروزی شاهد استقبال جمعیت زیادی از هموطنان برای بازدید از جاذبه های سواحل و جزایر جنوبی کشور هستیم، امیدواریم این مساله در فصول گرم هم تداوم داشته باشد. زیرا استفاده از زیرساخت ها و امکانات فراهم شده را نمی توان به دوره زمانی محدودی از سال منحصر کرد.
راستاد با اشاره به سواحل شمالی کشور نیز افزود: در استان گیلان و بندر انزلی در حال بررسی به منظور ایجاد تعدادی اسکله خاص گردشگری دریایی هستیم. این زیرساخت ها مشابه اسکله های شناوری ایجاد می شوند که سال گذشته در استان هرمزگان و بوشهر احداث شد و به بهره برداری رسید. 
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در کنار این اقدامات، به زودی در بندر چمخاله استان گیلان یکی از بنادر بزرگ گردشگری و چندمنظوره احداث خواهد شد. در همین رابطه، مذاکراتی با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ایجاد و احداث پایانه های گردشگری در بنادر انزلی و فریدون کنار داشته ایم.
 معاون وزیر راه و شهرسازی در پایان ابراز امیدواری کرد، با مکانیزم های حمایتی که سازمان بنادر پیش بینی کرده و به واسطه استقبال قابل توجه هموطنان در فصل تابستان، شاهد این موضوع باشیم که ظرفیت های گردشگری دریایی در سواحل کشور ارتقاء یابد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو