امضای تفاهم نامه همکاری در زمینه رشته های علوم و فنون دریایی در منطقه ویژه بندر شهیدرجایی

همایش تدوین نقشه راه اشاعه فرهنگ دریایی و بندری در کتب درسی با حضور معاون وزیر آموزش و پرورش، معاون سازمان بنادر و دریانوردی و مدیران کل استانی این دو مجموعه به میزبانی بندر شهید رجایی برگزار شد.



به گزارش فرینا، عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی گفت: اقتصاد دریا در پهنه ها و شقوق مختلفی مورد توجه قرار می گیرد که حوزه های گردشگری، حمل و نقل، شیلات، تجارت، صنایع دریایی، امنیت و حقوق دریایی و ... را شامل می شود.
منصور آرامی با بیان اینکه سال های زیادی دریا و اقتصاد دریاپایه در کشور مغفول مانده بود، افزود: مدت زمانی زیادی نیست که این موضوع وارد گفتمان مسئولان و نخبگان ما شده است و خوشبختانه با تاکیدات مقام معظم رهبری، احکام مربوط به اقتصاد دریا در سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، برنامه های پنج ساله توسعه و بودجه های سالانه گنجانده شده است تا این موضوع وارد بطن اقتصاد و معیشت مردم شود.
آرامی گفت: به عنوان کسی که از ابتدای زندگی تاکنون در کنار دریا زیسته و با مردم ساحل نشین ارتباط فرهنگی داشته ام، با این مساله مواجه بوده ام که به علت تصور سنتی نسبت به دریا و کارکردهای اقتصادی آن و نبود فرهنگ دریایی در کتب درسی، دانش آموزان زیادی از همان مقاطع اولیه تحصیلی فرصت بهره مندی از مزایا و ظرفیت های دریایی را از دست دادند.
وی افزود: ترویج فرهنگ دریایی در کتب درسی در برخی کشورها مثل بریتانیا و هلند حدود 50 سال و در کشورهای آسیایی همچون ژاپن و کره حدود 20 سال قدمت و پیشینه دارد این در حالی است که در کشور ما حدود سه تا چهار سال است که همکاری بین سازمان بنادر با وزارت آموزش و پرورش شروع شده است.
عضو هیات عامل و معاون برنامه ریزی و توسعه منابع سازمان بنادر و دریانوردی ابراز امیدواری کرد، با تداوم همکاری ها و انتقال مناسب اطلاعات و فرهنگ حوزه دریا و بندر، دانش آموزان در آینده به سمت مشاغل دریایی گرایش پیدا کنند.   

ضرورت یکسان سازی انتظارات از دریا با تصورات دانش آموزان
معاون وزیر آموزش و پرورش و رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی این وزارتخانه، دریا و دریانوردی را از جمله ظرفیت های مهم کشور دانست و گفت: دریا به مثابه یک برنامه خام، صدها و هزاران فرآورده دارد اما چون در کشور ما به منابع نفتی متکی بوده ایم، به سمت بهره برداری از این ظرفیت عظیم نرفته ایم .
حیدر تورانی از گرایش و استقبال سازمان بنادر نسبت به اشاعه فرهنگ دریایی در کتب و برنامه های درسی ابراز قدردانی کرد و افزود: آموزش و پرورش ظرفیت های بالایی برای این انتقال فرهنگی دارد. این همکاری نباید منحصر به کتاب درسی شود و فرهنگسازی از طریق مجلات رشد، برنامه های پرورشی و آموزشی نیز مدنظر قرار گیرد.
تورانی گفت: باید تلاش شود که انتظارات سازمان بنادر از دریا با تصورات مردم به ویژه دانش آموزان که نسل آینده کشور هستند، یکسان شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش هدف از این همایش و بازدید از استان هرمزگان را آشنایی میدانی مولفان کتب درسی با ظرفیت های مختلف حوزه استراتژیک دریا و بنادر عنوان کرد و گفت: همه ما روی یک کشتی هستیم و تلاش خواهیم کرد تا با رصد کردن اتفاقات کشور، موضوعات مهمی همچون دریا را رصد کرده و آنها را در کتب درسی و برنامه های آموزشی بگنجانیم. 

هرمزگان؛ شاه کلید تجارت دریایی کشور
مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با اشاره به ظرفیت های حوزه دریایی و بندری این استان گفت: 40 درصد از 5800 کیلومتر نوار ساحلی کشور در جغرافیای استان هرمزگان واقع شده است.
اله مراد عفیفی پور با اشاره به اینکه هرمزگان با برخورداری از 70 بندر بزرگ و کوچک، شاه کلید تجارت دریایی کشور است، افزود: بندر شهید رجایی با ظرفیت اسمی 100 میلیون تن، بزرگترین بندر تجاری ایران است که 60 درصد تجارت دریایی کشور را پشتیبانی می کند. همچنین، 98 درصد عملیات ترابری مسافران و گردشگران دریایی در این استان انجام می شود و سالانه حدود 20 میلیون نفر از تجربه سفر دریایی در این استان بهره مند می شوند. 
عفیفی پور با اشاره به عضویت سازمان بنادر به نمایندگی از دولت ایران در 27 کنوانسیون و پروتکل جهانی، حمل و نقل دریایی را یک فعالیت بین المللی دانست و گفت: دریانوردان ایرانی همواره سرآمد صنعت حمل و نقل دریایی جهان بوده اند.
وی از توجه مولفان و برنامه ریزان کتب درسی نسبت به مباحث دریایی و بندری ابراز خرسندی کرد و حضور آنها در استان هرمزگان و بندر شهید رجایی را مایه مباهات این مجموعه دانست.

گنجانده شدن مباحث دریایی در 30 کتاب درسی
مدیرکل مرکز بررسی و مطالعات سازمان بنادر و دریانوردی نیز گفت: از 20 سال پیش تاکنون بحث اشاعه فرهنگ دریایی در این سازمان، درقالب برنامه های مختلفی همواره مطرح بوده اما از سال 93 همکاری های رسمی با وزارت آموزش و پرورش با انعقاد یک تفاهمنامه در بخش رشته های نظری کلید خورد.
علی مرادی، سازمان بنادر را مرجع ملی کشور در مباحث دریایی دانست و افزود: در راستای اجرای تفاهمنامه همکاری مشترک، تاکنون نقش و اهمیت دریا در 30 عنوان کتاب درسی گنجانده شده است و مباحث دیگری نیز وجود دارد که لازم است در مدارس فرهنگسازی شود.
مرادی ابراز امیدواری کرد، با امضای تفاهم نامه مربوط به ترویج مباحث دریایی در برنامه های درسی رشته های فنی و حرفه ای و کارودانش، این تعاملات و همکاری ها با سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش وارد مرحله جدیدتری شود.
در ادامه، امانی تهرانی مدیرکل دفتر برنامه ریزی و تالیف کتب درسی دوره ابتدایی و متوسطه نظری، ناصری مدیرکل دفتر انتشارات و تکنولوژی آموزشی، دوراندیش مدیرکل دفتر تالیف کتب دوره های فنی و حرفه ای و کارودانش سازمان پژوهش و برنامه ریزی وزارت آموزش و پرورش به بیان دیدگاه خود در رابطه با ترسیم چشم انداز و تبیین نقشه راه اشاعه فرهنگ دریایی و بندری پرداختند.  
ناهید فلاحیان مسئول گروه مطالعات اجتماعی و وحید گلستان مسئول گروه تولید محتوای شنیداری و دیداری این سازمان نیز از دیگر سخنرانان این رویداد بودند. 
لازم به ذکر است، تقدیر از مولفان و کارشناسان کتب درسی و تکنولوژی های آموزشی، تجلیل از مدیران سازمان بنادر و دریانوردی، امضای یک تفاهم نامه و بیانیه مشترک، گرفتن عکس یادگاری و بازدید از بخش های مختلف بندر شهید رجایی از دیگر برنامه های روز نخست این همایش بود.  
همچنین در روز دوم، شرکت کنندگان در این همایش پس از بازدید از بندر شهید حقانی شهر بندرعباس به عنوان بزرگترین پایانه مسافری دریایی ایران، در جریان سفر به جزیره قشم و گشت دور جزیره، از بنادر، مراکز گردشگری، مکان های تاریخی و فرهنگی و ظرفیت های دریایی و بندری این جزیره نیز دیدن کردند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو