خط ریلی مهمترین نیاز برای توسعه ترانزیت بندر چابهار است

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تکمیل و بهره برداری از راه آهن چابهار - زاهدان - سرخس مهمترین نیاز برای توسعه حمل و نقل و ترانزیت کالا در چابهار است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بهروز آقایی اظهار داشت: موفقیت در حمل و نقل و ترانزیت کالا در چابهار نیازمند بهره برداری از خط ریلی چابهار - سرخس است.
وی بر 2 بانده شدن جاده های ترانزیتی متصل به چابهار تاکید کرد و افزود: هم اینک شاهد تردد روزانه صدها کامیون از چابهار به سایر نقاط کشور هستیم.
به گفته وی با ورود کالاها به بندر چابهار ظرفیت فعلی جاده های منتهی با آن از جمله مسیر چابهار - نیکشهر - ایرانشهر پاسخگو این حجم تردد نیست.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان ادامه داد: پیش‌ بینی بر تردد سالانه 800 هزار کامیون و روزانه 2 هزار کامیون در جاده‌ های این استان است.
آقایی به امضای قراردادهای سرمایه گذاری به ارزش 184 میلیارد تومان در بندر شهید بهشتی چابهار در چند روز اخیر اشاره و بیان کرد: این سرمایه گذاری ها پس از افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری از 2،5 میلیون تن به 8،5 میلیون تن اتفاق افتاده است.
وی تصریح کرد: قراردادهای امضا شده به روش BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) و در زمینه ‌های ساخت مخازن نگهداری LPG، جمع‌ آوری مواد زائد کشتی‌ ها، ساخت مخازن فرآورده‌ های نفتی و انبار چندمنظوره است.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان افزود: طرح جمع آوری مواد زائد کشتی ها در زمینی به مساحت یک هکتار و ظرفیت اشتغالزایی برای 16 نفر و با سرمایه گذاری 195 میلیارد ریال ساخته خواهد شد.
آقایی اظهار داشت: از اهداف مهم اجرای این طرح حفظ محیط زیست دریایی از آلودگی های نفتی بر اساس کنوانسیون (marpol) است.
وی ادامه داد: مخازن نگهداری LPG نیز با ظرفیت 265 هزار تن در زمینی به مساحت 22 هزار متر مربع با اشتغالزایی 63 نفر و سرمایه گذاری 53 میلیارد تومان اجرا می شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان بهره برداری از موقعیت منطقه ای و جغرافیایی بندر چابهار برای خرید، فروش، فرآوری، پالایش، معاوضه و انتقال نفت و گاز به بازارهای داخلی و خارجی را از جمله اهداف اجرای این طرح ها عنوان کرد.
آقایی ارتقای موقعیت بندر چابهار در حوزه اقتصادی در منطقه به ویژه در حوزه توزیع و ترانزیت انرژی و تلاش برای قرار گرفتن در مسیرهای انتقال انرژی در منطقه و افزایش سهم بندر چابهار در بازار خدمات بندری و دریایی را از دیگر اهداف این طرح ها برشمرد.
وی گفت: 908 میلیارد ریال سرمایه ‌گذاری قرارداد ساخت مخازن فرآورده‌های نفتی با ظرفیت یک میلیون و 260 هزار تن است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان اظهارداشت: ساخت انبار چندمنظوره به روش BOT (ساخت، بهره برداری و واگذاری) در زمینی به مساحت سه هکتار و با سرمایه گذاری 128 میلیارد ریال و ظرفیت 576 هزار تن نیز انجام شده است.
وی هدف از اجرای این طرح را افزایش ظرفیت انبارداری بندر شهید بهشتی دانست و خاطرنشان کرد: با تکمیل فاز نخست و افزایش ورود کالا به بندر ضرورت ساخت انبار چند منظوره وجود دارد.
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان به انعقاد تفاهمنامه ساخت مینی ‌پالایشگاه در پسکرانه بندر شهید بهشتی چابهار با 150 میلیون دلار و ظرفیت 14 هزار بشکه در روز اشاره کرد.
آقایی گفت: همچنین قرارداد بزرگترین ترمینال تمام مکانیزه مواد معدنی سبز کشور با ظرفیت 15 میلیون تن در سال و 80 میلیون دلار به امضا رسیده که کلنگ‌ زنی آن با حضور پنج معاون وزیر راه و شهرسازی انجام شده است.
مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه هندی ها به زودی با سرمایه گذاری 85 میلیون دلاری به طور رسمی فعالیت خود را در بندر چابهار آغاز می کنند تصریح کرد: این سرمایه گذاری توسط شرکت ipgl هند انجام می شود.
وی تصریح کرد: بندر شهید بهشتی پس از تکمیل سه فاز بعدی به ظرفیت تخلیه و بارگیری 77 میلیون تن خواهد رسید.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از سه شهر به نام های چابهار، پلان و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو