دهلی، تهران را رها نمی کند

تحلیلگر مسایل سیاسی و روزنامه نگار شناخته شده هندی گفت: هیچ قدرتی نمی تواند سیاست خارجی مستقل و منافع ملی کشور ما را به گروگان بگیرد چون دهلی نو، تهران و مسکو را برای تامین منافع آمریکا رها نخواهد کرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، پروفسور «امریتا دهیلون» به عنوان تحلیلگر برجسته سیاست خارجی و رئیس مجله 'کوت نیتی' هند که در عرصه روابط بین الملل منتشر می شود در مصاحبه ای با خبرگزاری اسپوتنیک روسیه افزود: تحریم های آمریکا علیه ایران و روسیه می تواند روابط هند و آمریکا را که واشنگتن به شدت به دنبال گسترش آن است تحت تاثیر قرار دهد.
وی خاطر نشان کرد که یکی از نگرانی های بزرگ دهلی نو، پروژه بندر چابهار است که یک نقطه دسترسی مهم به آسیای مرکزی محسوب می شود در حالیکه خرید سامانه موشک اس - 400 از روسیه نیز به همان میزان اهمیت دارد.
این تحلیلگر هندی در خصوص تاثیر تحریم های آمریکا علیه ایران بر روابط دهلی نو و تهران و همچنین احتمال تسلیم شدن دهلی نو در مقابل فشار های آمریکا جهت قطع رابطه با ایران گفت: بیانیه هفته جاری وزیر نفت هند در خصوص تبدیل شدن ایران به دومین صادر کننده نفتی به هند در دو ماه گذشته یک پاسخ مناسب به سیاست های کنترلی تجارت دونالد ترامپ است.
وی تصریح کرد: ایران یک متحد قابل اعتماد برای هند در خاورمیانه است و با توجه به حضور پاکستان، هند هیچ گاه تسلیم فشار های آمریکا نخواهد شد و به همکاری های خود با ایران ادامه خواهد داد. همکاری در بندر چابهار یکی از منافع راهبردی هند برای حفظ توازن سیاسی جغرافیایی در منطقه است. هند هیچگاه زانو نخواهد زد.
دهیلون در ارتباط با روابط هند و آمریکا در زمان زمامداری دونالد ترامپ در آمریکا و گفت و گوی 2+2 بین دو کشور هند و آمریکا که قرار است در ماه سپتامبر (شهریور) برگزار شود گفت: رئیس جمهوری آمریکا ادعا می کند روابط دهلی نو و واشنگتن بی سابقه است اما سیاست 'اول آمریکا' می تواند مساله ای باشد که روابط دوجانبه را با چالش روبرو می کند زیرا آمریکا همچنان یکی از مقاصد جذاب برای هندی هایی است که به دنبال شغل هستند. یکی دیگر از دلیل ها اختلاف های دوجانبه به خصوص در ارتباط با تجارت است.
مذاکره 2+2 می تواند یک تغییر دهنده معادلات برای هند باشد زیرا مسائل مهم از جمله چین و پاکستان به خصوص کریدور اقتصادی چین و پاکستان مورد تمرکز خواهد بود. این کریدور ،سیاست خارجی و دفاعی هند را نقض می کند.
این مذاکرات که الهام گرفته از مذاکرات 2+2 هند و ژاپن است به دهلی نو و واشنگتن کمک خواهد کرد تا چین را در منطقه هند و اقیانوسیه کنترل کنند. اما هند باید با احتیاط و حساب شده عمل کند زیرا آمریکا اقدامات خصمانه خود علیه دو متحد مهم هند یعنی ایران و روسیه را مطرح خواهد کرد. در این مورد هند باید زیرکانه در مقابل سیاست های دولت ترامپ در مورد چابهار و خرید های دفاعی از روسیه مانور دهد.
رئیس مجله 'کوت نیتی' در خصوص نارضایتی آمریکا از تصمیم دهلی نو برای خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه و همچنین احتمال تحریم شدن هند بر اساس قانون کاتسا گفت: سیاست های ضد ایرانی، با نیاز آمریکا برای یک مسیر جایگزین جهت دسترسی به افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی و کاهش وابستگی به پاکستان مغایرت دارد. درحالی که مذاکرات آمریکایی ها با ازبک ها ادامه دارد، چابهار یک مسیر جایگزین قابل اعتماد است.
علاوه بر آن آمریکایی ها می دانند کشورهایی که در منطقه هند و اقیانوسیه باید با نفوذ چین مقابله کنند، به مدت طولانی نیاز نظامی خود را از روسیه تامین کرده اند. کرملین بزرگ ترین صادر کننده تجهیزات نظامی به هند و یک همکار قابل اعتماد برای دهلی نو است. تخریب کردن روابط و ترجیح دادن آمریکا به ایران و روسیه به دلیل قانون کاتسا امری غیر واقعی برای هند است.
آمریکا در سال های اخیر آمریکا دارای سیاست های بی ثباتی بوده است. پیشرفت در توافق سامانه موشک اس 400 نشان دهنده این است که برای هند منافع ملی این کشور در اولویت قرار دارد. هند به سیاست خارجی مستقل خود ادامه خواهد داد. دهلی نو با اکثر کشور هایی که در سال های گذشته به دلیل تغییر سیاست های امریکا تحت تاثیر قرار گرفته اند، دارای رابطه خوبی است. بنابراین هند به رابطه خود با این کشورها و همچنین آمریکا ادامه خواهد داد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو