گردهمایی نجومی رصد طولانی‌ترین خسوف قرن در ژئوسایت دره ستاره ها قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از رصد کامل طولانی‌ترین خسوف قرن از محل دره شگفت انگیز ستاره های قشم خبر داد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی اظهار داشت: گردهمایی رصد طولانی‌ترین خسوف قرن با حضور جمعی از علاقمندان و هماهنگی مدیریت ژئو پارک جهانی، با همکاری جامعه دفاتر گردشگری و مشارکت جامعه محلی جزیره قشم در ژئوسایت دره ستاره ها برگزار شد.
وی افزود: طولانی ترین ماه گرفتگی قرن 21 در شامگاه جمعه 5 مرداد 1397 رویداد نجومی مهم و زیبایی بود که در محل این ژئوسایت منحصربفرد رصد شد.
به گفته امری کاظمی، آغاز این خسوف بزرگ و طولانی در ساعت 21 و 44 دقیقه شب جمعه 5 مرداد 1397 و پایان آن در سحرگاه شنبه حوالی 4 صبح بوده است.
وی در توضیح بیشتر مراحل این ماه گرفتگی عنوان کرد: در این رویداد، ماه در اولین مرحله‌ وارد نیم سایه زمین شده و به تدریج داخل نیم سایه زمین فرو رفت تا این که لبه ماه وارد تمام سایه زمین شد، این مرحله با عنوان "گرفت جزئی" نامگذاری می شود.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم بیان کرد: در ادامه این روند، ماه با حرکت در سایه زمین، وارد تمام سایه زمین شد تا این که لبه مقابل ماه هم وارد تمام سایه زمین شده و پس از آن، کل ماه در تمام سایه زمین قرار گرفته و ماه گرفتگی کلی آغاز شد.
امری کاظمی ادامه داد: بعد از این مراحل، ماه به حرکت خود در تمام سایه زمین ادامه داد تا زمانی که خسوف به اوج خود رسید و گرفتگی کامل شد.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم عنوان کرد: در این خسوف ماه 103 دقیقه به رنگ قرمز در می‌آید و از این رو عنوان طولانی‌ترین ماه گرفتگی قرن 20 و 21 را از آن خود کرده است، از طرفی یکی دیگر از ویژگی‌هایی که این خسوف را با موارد قبلی متمایز کرده گستردگی آن است، زیرا مردم در بیشتر نقاط دنیا می‌توانند این پدیده زیبا و جذاب نجومی را با چشم نظاره گر باشند.
گردهمایی نجومی برای رصد طولانی‌ترین خسوف قرن، در ژئوسایت دره ستاره ها ساعت 22 شامگاه 5 مرداد ماه با حضور 100 شرکت کننده در محل ژئوسایت دره ستاره ها برگزار شد.
گفتنی است، ماه گرفتگی پنجم  مرداد ماه سال جاری، یکی از خاص ‌ترین رویدادهای نجومی سال‌های اخیر بود و همزمان با این ماه‌ گرفتگی، مریخ از نزدیک ‌ترین فاصله به زمین قابل مشاهده بود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو