نقش بانوان در اصلاح الگوی مصرف و مدیریت پسماندها

مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم از بانوان جزیره به عنوان نخستین حلقه زنجیره اصلاح الگوی مصرف، مدیریت پسماندها و انتقال این فرهنگ به نسل آینده یاد کرد.

به گزارش فرینا، تورج امانی از برگزاری دوره های آموزشی ویژه بانوان روستایی به منظور آشنایی با شیوه های اصلاح الگوی مصرف و مدیریت پسماندها خبر داد و  افزود: این دوره ها در ادامه پروژه بهسازي سايت زباله در روستاهاي جزیره قشم با هدف افزایش سطح سلامت با كنترل پسماندهاي روستايي، در حال انجام است.
به گفته امانی، نخستین جلسه از این دوره ها با حضور 56 تن از بانوان فعال روستای خالدین از طرف مدیریت امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم برگزار شد.
وی افزود: بانوان شرکت کننده پس از گذراندن دوره ها، مفاهیم آموزشی را به زیرگروه های خود منتقل کرده و به این ترتیب تمامی روستا در جهت اصلاح شیوه مصرف و مدیریت پسماندها یکپارچه می شود.
مدیر امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در کلاس های آموزشی به مباحثی همچون شیوه های اصلاح الگوی مصرف، فرهنگ سازی و انتقال آن به فرزندان، تفکیک زباله از مبدا، بهداشت محیط و بیماری های مشترک انسان و دام پرداخته می شود.
امانی افزود: در روستاها معمولا زباله ی تر تولیدی به مصرف خوراک دام می رسد و تفکیک زباله ی خشک بسته به نوع کاربرد می تواند بخشی از نیاز اقتصادی خانواده را نیز تامین کند. 
وی از توزیع رایگان کیسه های زباله از سوی مدیریت امور شهری و روستایی سازمان منطقه آزاد قشم توسط بانوان شرکت کننده در دوره ها خبر داد و افزود: به این ترتیب نه تنها جداسازی زباله های فلزی، پلاستیکی و کاغذی از مبدا صورت گرفته و در چرخه بازیافت مورد استفاده قرار می گیرد بلکه حجم زباله های دپو شده در سایت دفن کاهش یافته از شیوع بیماری ها و آلودگی های محیطی نیز جلوگیری می شود.
مدیر امور شهری و روستایی منطقه آزاد قشم با اشاره به نقش بانوان در مدیریت و جهت دهی به خانواده و جامعه گفت: بانوان پرورش‌دهنده نسل آینده این مرز و بوم هستند و بیشترین تأثیر را در فرهنگ سازی، آموزش استفاده درست از منابع و احترام به محیط زیست دارند. هرچه میزان آگاهی علمی، اجتماعی و فرهنگی بانوان افزایش یابد جامعه‌ای پیشرفته‌تر و تکامل‌یافته‌ترخواهیم داشت.
امانی افزود: بانوان در مدیریت مواد زائد جامد و تفکیک زباله از مبدأ نقش تعیین‌کننده‌ای دارند و می‌توانند مشارکت سایر زنان و دیگر اعضای اجتماع را برانگیزند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو