عقد تفاهم نامه ژئوپارک قشم و ژئوپارک روسیه

عضو تیم ارزیابان رسمی ژئوپارک های جهانی یونسکو و مدیر ژئوپارک جهانی قشم از عقد تفاهم نامه همکاری ژئوپارک جهانی قشم با نخستین ژئوپارک پیشنهادی یانگان تائو در کشور روسیه خبر داد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی اعلام کرد: همزمان با بررسی برنامه های ژئوپارک پیشنهادی روسیه در سفر به این کشور که به اتفاق پروفسور آرتورسا از کشور پرتغال به عنوان نمایندگان ژئوپارک های جهانی یونسکو انجام شد، تفاهم نامه همکاری ژئوپارک جهانی قشم و ژئوپارک پیشنهادی روسیه نیز امضا شد.
وی افزود: نتیجه بررسی ها و بازدید ها از منطقه ژئوپارک پیشنهادی یانگان تائو روسیه کاملا محرمانه است که با هدف تصمیم گیری نهایی برای رد، قبول و یا تعلیق به شورای عالی یونسکو ارسال شده است.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم در ادامه با اشاره به بازدید از پتانسیل های زمین شناسی، طبیعی و فرهنگی ژئوپارک پیشنهادی یانگان تائو روسیه، افزود: یانگان تائو بخش جمهوری خودمختار مسلمان نشین باشکورتستان روسیه است که با داشتن زبان تاتاری ترکی، تشابهات زیاد فرهنگی و زندگی عشایری با عشایر نشینان کشورمان دارند.
به گفته وی، تبادل تجربیات و اطلاعات طرفین، همکاری مشترک برای توسعه ژئوپارک ها، تبلیغ و ترویج هر یک از ژئوپارک ها در ژئوپارک مقابل و اعزام کارشناسان و محققان به ژئوپارک های یکدیگر از آیتم های اصلی این تفاهم نامه می باشد.
امری کاظمی اظهار کرد: این تفاهم نامه به امضای مدیر ژئوپارک جهانی قشم به نمایندگی از معاونت فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم و دکتر آلفرد مدیر ژئوپارک پیشنهادی یانگان تائو روسیه رسیده است.
او با اعلام اینکه یکی از وظایف و برنامه های ژئوپارک های جهانی، افزایش ارتباطات بین المللی و همکاری در راستای توسعه ژئوپارک های جدید است، از امضای این تفاهم نامه به عنوان فرصتی برای تبادل همکاری های دوجانبه نام برد.
عضو تیم ارزیابان رسمی ژئوپارک های جهانی یونسکو در ارتباط با چگونگی مراحل طی کردن جهانی شدن ژئوپارک ها گفت: دو ارزیاب یونسکو در سفر به مناطق مورد نظر گزارش های میدانی و بررسی های علمی پرونده هر ژئوپارک پیشنهادی و آماده ثبت جهانی را در اختیار اعضای شورای ژئوپارک های جهانی یونسکو قرار می دهند تا آنان در یک پروسه دو ساله نسبت به رد، قبول و یا تعلیق هر پرونده تصمیم گیری کنند.
شایان ذکر است: هم اینک دو ژئوپارک پیشنهادی ایران در منطقه آزاد ارس و طبس مراحل آماده سازی برای ثبت جهانی را پشت سر می گذارند. پرونده ژئوپارک پیشنهادی ارس قرار بود امسال به یونسکو ارسال شود اما به دلایل توقف عملیات اجرایی به تعویق افتاده است و پرونده ژئوپارک پیشنهادی طبس هم سال آینده به یونسکو می رود.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو