مزیت‌ها و سهولت‌های بی‌بدیل چابهار برای سرمایه‌گذاران افغانستانی/ افغانستانی‌ها توجه کمتری به فرصت‌های چابهار داشته‌اند

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، به سهولت‌های مختلفی در این منطقه برای سرمایه‌گذاران افغانستانی از جمله معافیت‌های مالیاتی، تعرفه‌های صفر گمرکی و انرژی ارزان اشاره می‌کند، اما می‌گوید، با توجه به اهمیتی که این منطقه برای افغانستان دارد، توجه به آن نسبت به کشورهای دیگری چون هند، چین و برخی از کشورهای عربی، کمتر بوده است.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری صدای افغان(آوا) از چابهار، معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، چابهار را به عنوان یک قطب اقتصادی و یکی از مناطق هفت‌گانه آزاد در جمهوری اسلامی ایران می‌خواند و مزیت‌های این منطقه به خصوص برای سرمایه‌گذاران افغانستانی اشاره می‌کند.
 
غلام‌رضا پناه، مزیت‌ها و سهلوت‌هایی که در منطقه چابهار وجود دارد را این‌گونه بیان کرد؛

1ـ معافیت‌های مالیاتی؛
مناطق آزاد از معافیت‌های مالیاتی 20 ساله برخوردار اند و تا 5 سال بعد نیز از تخفیف‌های مالیاتی برخوردار اند؛ بنابراین، سرمایه‌گذار داخلی و خارجی می‌تواند بدون این‌که مالیاتی به جمهوری اسلامی ایران پرداخت کند، در چابهار فعالیت کند.

2ـ قوانین و مقررات یک‌سان برای سرمایه‌گذاران داخلی
هر سرمایه‌گذار، تولیدکننده و صنعت‌گری که بخواهد در منطقه آزاد چابهار فعالیت کند، چه داخلی و چه خارجی، شرایط برای آن‌ها به لحاظ قانون و مقررات یک‌سان خواهد بود.

3ـ تعرفه‌های صفر گمرکی
سرمایه‌گذاران می‌توانند از عدم وجود تعرفه گمرکی در منطقه آزاد چابهار استفاده کنند و همه تجهیزاتی را که می‌خواهند برای کارخانه خود منتقل نمایند، با تعریف گمرکی صفر وارد نمایند. از سوی دیگر، می‌توانند تولیدات خود را با تعرفه گمرکی صفر به افغانستان یا هر نقطه دیگر دنیا صادر کنند. سرمایه‌گذاران می‌توانند مواد اولیه را هم که برای کارخانه‌های خود با تعرفه صفر به منطقه آزاد بیاورند.
 
4ـ شرایط آسان اقامتی
برای کسانی که در این‌جا تولید می‌کنند و نیروهای فنی، ویزای بلندمدت داده می‌شود که توسط نمایندگی وزارت امورخارجه در منطقه صادر می‌شود. بنابراین بحث اقامت نیروهای خارجی که می‌خواهند در این‌جا فعالیت اقتصادی داشته باشند، بسیار سهل و آسان خواهد بود.
 
5ـ امنیت بالا
چابهار بهترین نقطه برای سرمایه‌گذاران افغانستان است که از امنیت بالایی برخوردار است. این سرمایه‌گذاران در فضای امن چابهار می‌توانند تولیدات داشته و تولیدات‌شان را به افغانستان منتقل کنند.

6ـ انرژی ارزان
سرمایه‌گذاران افغانستانی می‌توانند از انرژی ارزانی که نسبت به افغانستان در چابهار وجود دارد، چه در حوزه برق و چه در آینده نزدیک که گاز به منطقه چابهار خواهد رسید، استفاده کنند، محصولات خود را تولید نمایند و صد درصد به کشور افغانستان صادر کنند.

7ـ زمینه‌های گردش‌گری
چابهار به لحاظ آب و هوایی و جغرافیایی، یکی از مناطق ویژه است؛ زمستان‌های بسیار خوبی دارد، تابستانش هم خوب است، این‌جا می‌تواند با توجه به طرح‌های گردش‌گری که ما در دستور کار داریم، و هم‌چنین طرح‌های سرمایه‌گذاران، می‌تواند به عنوان یک مکان امن و دارای پتانسیل‌های خوب گردش‌گری، مورد توجه مردم و سرمایه‌گذاران افغانستانی قرار بگیرد و مکانی باشد که بسیاری از گردش‌گران افغانستانی برای سفرهای راحت و اقامت‌های خوب، به این‌جا سفر کنند.

8ـ موقعیت ترانزیتی
ـ افغانستان دارای معادن بسیار غنی و گسترده است و کشوری مثل هندوستان، یکی از کشورهای متقاضی این معادن است. بر این اساس، تنها راه و مسیری که می‌تواند کالاهای معدنی را از افغانستان به هند ترانزیت کند، طبیعتا چابهار خواهد بود. چابهار می‌تواند مرکز مبادله کالاهای مختلفی از افغانستان به کشورهای اطراف از طریق چابهار باشد، مثل هندوستان، عمان و حتی خلیج فارس، بنابراین اینجا می‌تواند یکی از مسیرهای اصلی ترانزیتی برای افغانستان باشد.
 توجه و بهره کمتر افغانستان
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با توجه به مزیت‌های بندر چابهار و موقعیت استراتژیک آن، توجه افغانستان و سرمایه‌گذاران افغانستانی به این منطقه، نسبت به کشورهای دیگری چون هند، چین و برخی از کشورهای عربی، کمتر بوده است.

غلام‌رضا پناه افزود: مسئولین و سرمایه‌گذاران افغانستانی کمتر از فرصت‌ها و ظرفیت‌های چابهار استفاده کرده‌اند.
 پناه گفت: با توجه به ظرفیت‌ها، پتانسیل‌ها و موقعیت‌های استراتژیکی که چابهار می‌تواند برای افغانستان داشته باشد، به اعتقاد من افغانستانی‌ها آن توجه ویژه‌یی که به چابهار بوده را کم‌تر داشتند، ما کمتر توانستیم پتانسیل‌ها و ظرفیت‌هایی که در چابهار برای افغانستان وجود دارد را تبلیغ بکنیم و یا جلسات کمتری را با سرمایه‌گذاران قوی و بزرگی که در افغانستان وجود دارد، و یا مسئولین و دست‌اندرکاران افغانستان برگزار کنیم. به اعتقاد من در این زمینه نقص وجود دارد و کمتر از این فرصت‌ها و ظرفیت‌های چابهار استفاده شده است.

معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: فعالیت چینی‌ها، هندی‌ها و حتی عمان که فاصله بیشتری به چابهار نسبت به افغانستان دارند، خیلی بیشتر از سرمایه‌گذاران و یا مسئولان کشور افغانستان است؛ در حالی که ظرفیتی که در چابهار برای افغانستان وجود دارد، نسبت به سایر کشورها خیلی بالاتر و بیشتر است.
 تمرکز بر خرده‌فروشی به جای صنعت و تولید
پناه در مورد حوزه‌ها و فعالیت‌های سرمایه‌گذاران افغانستانی در منطقه آزاد چابهار گفت: افغانستانی‌ها در این‌جا در حوزه‌های مختلفی سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما انتظار ما این بوده که آن‌ها بیشتر در سطح تولیدات و صنعت کار کنند که ما در این بخش کمتر شاهد سرمایه‌گذاری کارآفرینان افغانستانی بوده‌ایم، سرمایه‌گذاران افغانستانی در حوزه تولید و صنعت وجود دارند، اما تعدادشان در آن حدی که ضرورت و نیاز مبادله کالاها به افغانستان بوده، نیست.

وی افزود: بیشتر افغانستانی‌ها در این‌جا که تعدادشان کم نیست، در حوزه خرده‌فروشی(پرچون‌فروشی) کار می‌کنند.
 معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: حوزه خرده‌فروشی همیشه متناسب با سیاست‌های کشورها دچار تحولات است و برای همیشه نمی‌تواند از یک پتانسیل و ظرفیت بالایی برخوردار باشد؛ به خصوص در شرایط کنونی که شرایط ارز در ایران دچار چالش‌ شده، آن‌هایی که در حوزه خرده‌فروشی فعال هستند، به این فکر افتاده‌اند که در حوزه صنعت کار کنند.
 پناه گفت: در همین اواخر دو سه تا از افغانستانی‌هایی که اینجا در حوزه تجارت یا خرده‌فروشی فعال بوده و از سرمایه خوبی هم برخوردار بودند، به ما مراجعه کردند که می‌خواهند وارد صنعت شوند و تولیداتی داشته باشند که برای افغانستان یا پاکستان صادرات کنند.
 به گفته معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار، در شرایطی که بحث گران‌‌تر شدن ارز در ایران وجود دارد، طبعا صادرات برای کسی که در حوزه تولید فعالیت می‌کند، فواید بیشتری دارد، اما آن‌هایی که در حوزه خرده‌فروشی فعال اند، در این فضا از سود کمتری برخوردار خواهند بود.
 پناه گفت: ما به عنوان یک جایگاه اقتصادی، توصیه‌ مان به افغانستانی‌ها این است که در حوزه صنعت، تولید و در حوزه گردش‌گری فعال باشند.

کم‌ترین هزینه و کوتاه‌ترین مسیر در بعد مصاف، ترانزیت و هزینه انرژی
وی افزود: اگر سرمایه‌گذاران افغانستانی به لحاظ بعد مصافت، ترانزیت و هزینه پایین انرژی مطالعه کنند، شاید در دنیا بهترین نقطه برای افغانستان، چابهار باشد، چون تمام این فرآیندها برای‌شان کوتاه‌تر خواهد بود.
 معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: شما امروز چند شاخص دارید که قیمت تمام شد کالا را تعیین می‌کند که یکی از شاخص‌ها، سوخت و انرژی است و این شاخص در چابهار ارزان‌تر خواهد بود. یکی دیگر از شاخص‌ها در تعیین قیمت، حمل کالاها و ترانزیت است که در این مورد هم چابهار به دلیل نزدیکی که با افغانستان دارد، کمترین هزینه را نسبت به همه کشورها خواهد داشت. نکته سوم بحث زمان است، یک سرمایه‌گذار افغانستانی با کمترین فاصله و با یک فاصله 5 الی 6 ساعته، می‌تواند کالاهای خود را به افغانستان منتقل کند.
 
پناه گفت: این‌ها مزیت‌هایی است که شاید کمتر سرمایه‌گذاران افغانستانی روی آن فکر کردند و بهره‌های لازم را کمتر از این مزیت‌ها بردند.
 
وی خاطرنشان گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران است که به دریای آزاد راه دارد و سرمایه‌گذاران افغانستانی طبیعتا از این مسیر می‌توانند کالاهای‌شان را منتقل کنند و حتی برای وارداتی که از چین، هند و سایر جاها دارند، راحت‌ترین راه دریایی و انتقال به افغانستان، چابهار است.
 
فرصت‌ها در حوزه گردش‌گری
معاون اقتصادی و سرمایه‌گذاری سازمان منطقه آزاد چابهار در مورد ظرفیت‌های گردش‌گری چابهار تصریح کرد: من معتقدم کسانی که در حوزه گردش‌گری در افغانستان کار می‌کنند، به لحاظ فضای اقامتی، هوتلینگ و مکان‌های تفریحی و تفریحات دریایی، که در افغانستان کمتر برای علاقمندان و مردم این کشور وجود دارد، چابهار شاید بهترین مکان در دنیا باشد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو