دفاتر مشترک سرمایه گذاری میان مناطق آزاد ایران و افغانستان تاسیس می شود

در روز دوم سفر «داود سلطان زوی» مشاور رییس جمهور و رییس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاه های کشور افغانستان به ایران، وی با مرتضی بانک مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش فرینا، «داود سلطان زوی» مشاور رییس جمهور افغانستان به دعوت مرتضی بانک مشاور رییس جمهور ایران به کشورمان سفر کرده است.
مرتضی بانک مشاور رییس جمهور در این نشست گفت: همکاری های مشترک ایران و افغانستان در بخش های اقتصادی و بازرگانی سابقه ای دیرین دارد. در سال های اخیر ظرفیت های همکاری بین دو کشور و نیز کشور هندوستان از طریق تفاهم نامه سه جانبه میان ایران ـ افغانستان و هندوستان افزایش یافته است. 
وی افزود: چابهار یکی از مهم ترین مراکزی است که مورد توجه سرمایه گذاران افغانستانی قرار گرفته و فعالیت های اقتصادی بازرگانان و تجار این کشور در این منطقه نشان دهنده اهمیت این منطقه است. 
بانک ادامه داد: دولت تدبیر و امید و منطقه آزاد چابهار در 5 سال گذشته فعالیت های بسیاری برای تکمیل زیرساخت های حمل و نقل در این منطقه انجام داده است که احداث خط آهن چابهار ـ زاهدان، افتتاح فاز یک و افزایش ظرفیت تخلیه و بارگیری بندر چابهار به میزان هشت و نیم میلیون تن در سال و الحاق بنادر شهید بهشتی و کلانتری چابهار به منطقه آزاد با مد نظر قرار دادن مدیریت سازمان بنادر و دریانوری از جمله مهم ترین کارهایی است که در چابهار انجام شده است.  
مشاور رییس جمهور تاکید کرد: این اقدامات بسترهای خوبی را برای حضور سرمایه گذاران افغانستانی فراهم آورده است. 
دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به تاسیس قریب الوقوع مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در کشور افغانستان ابراز امیدواری کرد تا با ایجاد دفاتر مشترک، زمینه همکاری های بازرگانی و فعالیت های توسعه تجارت، صادرات، حمل و نقل و ترانزیت میان ایران و افغانستان فراهم شود. 

فصل جدید همکاری ایران و افغانستان در راه است
مشاور رییس رجمهور افغانستان هم در این نشست گفت: ایران و افغانستان از مشترکات فرهنگی بسیاری برخودار هستند. هدف از این سفر آشنایی با ظرفیت ها و توانمندی های مناطق آزاد ایران است. هم چنین شرایط برای حضور سرمایه گذاران افغانستانی در ایران نیز بررسی شود. 
«داود سلطان زوی» ادامه داد: دولت افغانستان به دنبال افزایش روابط تجاری و اقتصادی با ایران است. ما به دنبال ایجاد منطقه آزاد تجاری در افغانستان هستیم و امیدواریم در این راه مناطق آزاد ایران تجربیات خود را در اختیار ما قرار دهند. معتقدیم ایجاد این منطقه آزاد در افغانستان آغاز یک فصل جدید مشترک همکاری ها میان ایران و افغانستان است. 
افغانستان ظرفیت های بیشمار سرمایه گذاری در بخش های کشاورزی، صنعت و معدن در اختیار دارد که برای استفاده هرچه بهتر از آن نیازمند کسب تجارب ارزنده ایران در این حوزه ها هستیم. 
«داود سلطان زوی» مشاور رییس رجمهور افغانستان که از روز شنبه 10 شهریورماه به ایران سفر کرده با فرج الله حسینی معاون سازمان سرمایه گذاری خارجی، مجتبی خسروتاج رییس سازمان توسعه تجارت، غلامحسین شافعی رییس اتاق بازرگانی ایران در خصوص افزایش تعاملات اقتصادی و بازرگانی میان ایران و افغانستان دیدار و گفتگو کرد. 
مشاور رییس جمهور و رییس کمیسیون توسعه اقتصادی فرودگاه های کشور افغانستان هم چنین روزهای دوشنبه و سه شنبه هفته جاری به منظور بازدید از ظرفیت های منطقه آزاد چابهار، به این منطقه سفر می کند. 
بازدید از منطقه ویژه اقتصادی کاوه و منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام (ره) از دیگر برنامه های مشاور رییس جمهور افغانستان است. 

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو