امضای مرام نامه حفاظت جنگل مانگرو در منطقه آزاد قشم

  • يکشنبه 8 مهر 1397 - 17:35
  • قشم
  • 0 دیدگاه
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: همزمان با روز جهانی حرا مرام نامه حفاظت از جنگل دریایی مانگرو (حرا) در این منطقه با شعار حفظ یادگار ابوعلی سینا امضا شد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته در حاشیه گرامیداشت این روز جهانی در ساختمان تماشاگه حراي ژئوپارك جهاني قشم در روستای سهیلی، گفت: دانش آموزان روستاهای همجوار با جنگل حرا به عنوان شرکت کنندگان اصلی این مراسم، تعاوني هاي گردشگري در ذخيره گاه زيست كره حرا، شوراها و دهيارهای روستاهاي پيرامون جنگل حرا و كارشناسان تيم جايكا مرام نامه حفاظت جنگل حرا را امضا کردند.
وی با اعلام اینکه تالاب خورخوران قشم به عنوان یک ذخیرگاه زیست کره حرا در زمره 24 تالاب بین المللی ثبت شده کشورمان قرار دارد، افزود: شرکت کنندگان با امضای مرام نامه حرا، بر حفاظت از این منطقه شگفت انگیز در جزیره قشم تاکید کردند.
به گفته مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم، در این مرام نامه تاکید شده از ریختن زباله و مواد شوینده در تالاب و تخلیه مواد نفتی در طبیعت خودداری شود و در حفظ آب های زیرزمینی و مصرف بهینه آب نیز دقت بعمل آید.
او یادآور شد: در این مرام نامه همچنین تاکید شده است که به هنگام گردش در تالاب خورخوران به جز عکس چیزی برداشته نشود و در طبیعت به جز رد پایی خودمان چیزی برجای نگذاریم.
داخته اظهار کرد: این مراسم با هدف دریافت نقطه نظرات و تحقیقات دانش آموزان روستاهای همجوار با جنگل دریایی حرا از جمله روستاهای طبل، گورزین، سهیلی، دهخدا، هفت رنگو، گوران و لافت درخصوص جنگل حرا توسط مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد و با هکاری تیم پروژه جایکا (موسسه همکاری های بین المللی ژاپن) برگزار شد. موسسه سبز کاناز همکار اصلی مدیریت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم در بخش اجرایی این برنامه بود و با هماهنگی این موسسه تیم های مختلف دیگر مانند موسسه ارسباران، موسسه خلاقیت برتر جيكو، تیم گرد و خاك و تیم دانش آموزان درگهان در اجرای برنامه ایفای نقش کردند.    
او ادامه داد: رونمایی از کتاب ویژه کودکان تیم پروژه جایکا با عنوان "بچه ها برویم لب دریا بازی کنیم" که با محوریت آموزش موجودات دریایی به کودکان نوشته شده نیز از دیگر برنامه های محوری روز جهانی حرا در قشم بود.
به گفته مازیار قاسمی نژاد هماهنگ کننده تیم پروژه جایکا این کتاب الگو برداری شده از نمونه ژاپنی آن است که با کمک کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و تیم های همکار این مدیریت مطابق با موجودات دریایی جزیره بومی سازی شد و تمامی عکس ها نیز از موجودات بومی جزیره توسط عکاس حرفه ای عکس برداری شده است.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: در این مراسم از برگزارکنندگان پروژه های انجام شده حرا همانند برنامه آموزش مدرس حرا که سال گذشته توسط تیم جایکا در قشم برگزار شد و نیز تیم های شرکت کننده در این برنامه تقدیر بعمل آمد.
بنا به این گزارش، حرا نام درختی است در اندازه های سه تا شش متر با شاخ و برگ های سبز و روشن که در آب های شور زندگی می کند و نام علمی آن (Avicennia marina) به حکیم ابوعلی سینا فیلسوف ایرانی که نخستین بار به ویژگی های طبیعی این گیاه اشاره کرده بود، نسبت داده شده است.
جنگل حرا در دریا و آب شور قرار دارد و این سازش با آب شور و شرایط نامناسب، از حرا یک گیاه استثنایی ساخته و گیاهان آن برگ هایی با ظاهر بیضی شکل و باریک دوکی شکل با رویه سبز و براق دارند و پشت برگ ها نیز سفید یا خاکستری رنگ می باشد.
یکی از ویژگی های گردشگری قشم نیز به بازدید بیشتر گردشگران در سفر به این جزیره در جنوب ایران از جنگل دریایی حرای این منطقه مربوط می شود.

برچسب ها : قشم
خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو