منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، پیشگام در رشد بهره‌وری

شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در نظر دارد تا با برگزاری کلاس‌های آموزشی مختلف فرصت ارتقای سطح فنی و کیفی تمامی اعضای سازمان و به ویژه کارکنان جنوب کشور را فراهم کند. کلاس‌های مذکور علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌های سازمان موجب افزایش نیروی انسانی متخصص و کارآمد خواهد شد.

به گزارش فرینا، کلاس‌هایی همچون بهره‌وری و سیستم‌های مدیریت یکپارچه از نمونه برنامه‌های یاد شده هستند. کمیته بهره‌وری منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس در سال 86 و طبق دستور مستقیم سازمان ملی بهره‌وری با هدف ارتقای بهره‌وری مجموعه تشکیل شد. اقدامات اجرا شده توسط این کمیته بسیار متفاوت و متنوع بودند که از نتایج مشهود و قابل ارائه آن می‌توان به کسب رتبه سوم در رتبه‌بندی مدل بهره‌وری سال گذشته در زیر مجموعه سازمان ایمیدرو اشاره کرد.

جایگاه اول و دوم به‌ترتیب به شرکت میدکو و شرکت معدنی و صنعتی گل‌گهر اختصاص یافت؛ باید خاطرنشان ساخت، این دو شرکت از نظر شاخص های مالی قابل مقایسه با شرکت منطقه ویژه خلیج فارس نیستند. کسب جایگاه سوم نیز از خروجی‌ها و نتایج قابل قبول شرکت منطقه ویژه خلیج فارس است. از وظایف و ماموریت‌های کمیته بهره‌وری می‌توان به تغییر و بهبود روش ارزیابی کلیه فعالیت‌های شرکت اشاره کرد؛ کمیته مذکور هدایت‌گر و ارتقا دهنده ی دانش بهره‌وری است.

دوره‌های آموزشی شرکت منطقه ویژه

دوره‌های آموزشی منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به‌صورت منظم و متوالی به اجرا در می‌آیند. آموزش مدل بهره‌وری ایمیدرو با درخواست اساتید از سازمان همراه بوده و موجب انتقال دانش است. پیشنهاد درخواست استاد به سازمان ایمیدرو داده شد تا منطقه ویژه خلیج فارس متولی اجرای دوره آموزشی در جنوب کشور باشد که خوشبختانه مورد موافقت نیز قرار گرفته است. از اواخر مهر سال جاری نفرات زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسعه معادن و صنایع معدنی ایران از استان‌های کرمان و فارس امکان استفاده از این دوره‌ها در منطقه ویژه را بدون هزینه خواهند داشت. این اقدام موجب کاهش هزینه و افزایش بهره‌وری و در نتیجه افزایش نفرات آموزش دیده خواهد شد. همچنین این امکان برای سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه شامل تولیدکنندگان آلومینیوم، محصولات فولادی و صنایع وابسته نیز مهیا خواهد بود. تبادل اطلاعات و تجارب از سایر اهداف این برنامه‌ها هستند.

منطقه ویژه و استانداردهای جهانی

مدیریت بهره‌وری و استاندارهای مدیریتی (ISO ) دو مقوله مورد بررسی در دوره‌های مذکور هستند که تاکید بر استقرار سیستم‌های مدیریتی دارند. مدل‌های تعالی بومی که اکثرا از EFQM (سیستم تعالی اروپایی) استخراج می‌شوند؛ این سیستم به نسبت سیستم‌های آمریکایی و آسیای شرقی مرسوم‌تر بوده و مدل بهره‌وری ایمیدرو با نگاه دقیق‌تر به شاخص‌های بهره وری نیز از آن نشات می‌گیرد.
از دیگر دوره‌های آموزشی می‌توان به تربیت ارزیاب در مقوله تعالی سازمانی اشاره کرد.
آموزش استاندارد و سر ممیزی به تفکیک و ممیزی ویرایش جدید 9001 و 14001 در حال انجام است. کلاس‌های برنامه ریزی استراتژیک و سیستم پیشنهادات در موضوع بهره‌وری و مدیریت دانش، دوره TQM و اصول ارزبابی عملکرد، اصول هدف‌گذاری، اصلاح فعالیت‌های سازمانی از دیگر دوره‌های مورد هدف هستند. دوره‌های بسیاری در منطقه ویژه اقتصادی معدنی و صنعتی خلیج فارس در حال انجام است که مشتری مداری و روش‌های تحلیل آماری و اصول مدیریت پروژه، ارزیابی ریسک در امنیت اطلاعات، خود ارزیابی، اصول تکمیل اظهارنامه‌ها از نمونه‌های بارز آن‌ها هستند.
دوره‌هایIMS (سیستم مدیریت یکپارچه) و بهره‌وری بسیار شبیه به هم هستند اما تفاوت‌هایی نیز دارند. اصطلاح IMSمعمولا در استانداردهای ISO استفاده می‌شود که یک روال مدیریتی به هم پیوسته است. منطقه ویژه 6 استاندارد بین‌المللی دارد که عبارتند از:
ISO 9001 سیستم مدیریت کیفیت
ISO 14001 حفاظت از محیط زیست و جلوگیری از آسیب رساندن آلاینده‌های شرکت‌ها
ISO 10002 سیستم رسیدگی به شکایات مشتریان
ISO 10015 سیستم مدیریت آموزش
OHSAS18001 سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت
ISO 27001 سیستم مدیریت امنیت فناوری اطلاعات
از استاندارهای(ISO ) برنامه ریزی شده برای دریافت در آینده، ISO 50001 سیستم مدیریت انرژی است که امید می‌رود شرکت در اوایل نیمه دوم سال جاری به آن دست یابد. از اقدامات انجام گرفته در جهت کسب استاندارد مذکور برگزاری دوره آموزشی و ممیزی انرژی است. با انجام ممیزی انرژی راه دریافت این استاندارد بسیار هموارتر خواهد بود.

شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس سعی در اجرای دوره‌های آموزشی بهره‌وری و تعالی سازمانی در جنوب کشور و استان‌های همجوار با هماهنگی سازمان ایمیدرو را دارد

حرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس به نسبت سال‌های گذشته و با توجه به جایزه مدل بهره‌وری رو به جلو بوده و پروژه‌های بهبود مناسبی بعد از خود ارزیابی و ارسال اظهارنامه استخراج شد و در لیست اهداف سال جاری قرار گرفت. هدف مدیریت بهره‌وری ارتقا سازمان و بهبود وضعیت موجود است و این بهبود در حوزه IMS و استاندارد با ممیزی و در حوزه بهره‌وری با خود اظهاری و ارزیابی چک می‌شود و نقاط ضعف و قوت استخراج می‌شود. با انجام پروژه بهبود و اولویت بندی اقدامات و انطباق با استانداردهای بین‌المللی پیشرفت و بهبود حاصل شده و شرکت منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس جهت انجام این پروژه‌ها خود را ملزم به پروژه پیشنهادی و هدف‌گذاری سال 97 دانسته است.
این شرکت قصد دارد تا با برنامه‌ریزی درست و اصولی تبدیل به قطب کارآمدی در حوزه ارتقای سازمانی شده و تبدیل به یکی از بازوهای اجرایی دانشی شرکت‌های صنعتی جنوب کشور شود و بتواند با تربیت نیروی انسانی کارآمد علی رغم حفظ منابع مالی موجبات ارتقای علم مدیریت و سطح کیفی و فنی منابع انسانی منطقه را فراهم آورد.

 

** عبدالعظیم نجیبی، مدیر توسعه و راهبری سیستم‌های منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو