کشف لاشه سه متری کوسه کولی کَر در ساحل روستای مِسِن قشم

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از کشف لاشه سه متری نوعی کوسه به نام کولی کَر در ساحل روستای مِسِن خبر داد.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته با اعلام این خبر بیان کرد: این لاشه توسط یکی از پرسنل ناوتیپ ذوالفقار قشم در ساحلی نزدیک روستای مِسِن کشف شد و به منظور یافتن دلیل مرگ این آبزی، به کمک کارشناسان محیط زیست مورد بررسی و نمونه برداری قرار گرفت.
داخته ادامه داد: طبق بررسی های صورت گرفته بر بدن این کوسه جوان هیچ گونه آثار زخم، برخورد با شناور و یا ادوات صیادی مشاهده نشده است.
 مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم  افزود: کارشناسان این مجموعه با کالبد شکافی، از اعضای درونی و محتویات شکم این جانور نمونه برداری کرده و جهت آنالیز بیشتر و شناسایی عامل احتمالی مرگ، لاشه این کوسه را به آزمایشگاه منتقل کردند.
کارشناس دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم نیز در توضیح بیشتر عنوان کرد: کوسه‌نهنگ،  وال کوسه یا کوسه کولی کَر (به انگلیسی: Whale shark) به علت جثه بزرگش به کوسه‌نهنگ شهرت یافته‌است. کوسه‌نهنگ با نام علمی(Rhincodon typus) از بزرگ‌ترین ماهیان دنیا هستند که طول آن‌ها تا ۱۸ متر هم می‌رسد و در آب های خلیج فارس هم یافت می شوند.
محمد غواصی ادامه داد:  این نوع کوسه ماهیان مانند وال ها، غذای خود را از طریق فیلتر کردن آب به‌دست می‌آورند و معمولاً از پلانکتون‌های جانوری تغذیه می‌کنند و به همین دلیل به آن ها وال کوسه اتلاق می شود که می‌توان به راحتی از طرح متفاوت روی بدن‌ آن ها را از یکدیگرتشخیص داد.
به گفته وی، این گونه از کوسه ماهیان معمولاً نسبت به محیط اطراف خود و حتی صدای موتور لنج‌ها بی‌تفاوت هستند و به همین دلیل به نام کولی کَر نیز شناخته می شوند.
کارشناس دریایی محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با تاکید بر این مطلب که کوسه کولی کَر یک گونه در معرض خطر انقراض است، گفت: با وجود اینکه اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت و منابع طبیعی (IUCN)، کوسه‌های نهنگی را در رده در معرض خطرانقراض دسته‌بندی کرده اما عده‌ای از زیست‌شناسان دریایی باور دارند که وضعیت حفاظتی برای جمعیت‌های ایزوله این گونه، از جمله در منطقه خلیج‌فارس می‌تواند حادتر از این هم باشد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو