چابهار ایران در مسیر رقابت با بنادر جهانی

مدیر کل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: بندر چابهار به منافع اقتصادی متحدان آمریکا،عراق و افغانستان کمک می کند و همین موضوع باعث شده است تا واشنگتن آن را از تحریم ها معاف کند.

به گزارش فرینا، به نقل از «بهروز آقایی» در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه با بیان این که معافیت بندر چابهار بیشتر به دلیل هند بوده است تا افغانستان، افزود: دلیل چنین موضوعی هم این است که هند از این بندر برای صادرات بخش زیادی از محصولات خود نه تنها به افغانستان بلکه به روسیه و دیگر کشورهای آسیایی استفاده می کند به همین دلیل آمریکا برای رقابت با چین به هند نیاز دارد.
آقایی با اشاره به اینکه بندر چابهار می تواند همه نیازهای منطقه به گازطبیعی فشرده را تامین کند، گفت: ما به عنوان بزرگترین تولید کننده این ماده، برای تامین گاز فشرده هند تلاش می کنیم زیرا این کشور برای آنکه بتواند با چین رقابت کند، به آن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه افغانستان حدود 95 درصد از نیازهایش خود را از خارج وارد می کند، افزود: تصمیم معافیت بندر چابهار از تحریم های آمریکا، به صدور سریع و ارزان کالاها به افغانستان از طریق بندر چابهار کمک خواهد کرد و در عین حال افغانستان می تواند از طریق این بندر محصولات کشاورزی خود را صادر کند.
مدیرکل دریانوردی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه آمریکا در مورد افغانستان صادق نیست، تصریح کرد: اگر آمریکا در مورد افغانستان صادق بود، قطعا بندر عباس را هم از تحریم های خود معاف می کرد زیرا افغانستان برای تامین کالاهای خود بیشتر از چابهار، از بندرعباس استفاده می کند.
آقایی تاکید کرد: هدف از تکمیل پروژه بندر چابهار، بارگیری و تخلیه 85 میلیون تن کالا در سال است؛ این موضوع همچنین حدود 100 هزار فرصت شغلی را نیز به فراهم می کند.
وی اضافه کرد: علاوه بر این هدف ما این است که چابهار نقطه ترانزیتی کشورهای همسایه باشد. در مجموع 203 هکتار را از طریق خشک کردن دریا به دست آورده ایم و 64 هکتار را نیز به ترمینال های کانتینری اختصاص داده ایم. این بندر به لطف استانداردهایی به عمق 22 متر، در آینده میزبان کشتی هایی با هر حجمی خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.