تغییر رویکرد منطقه آزاد قشم از واردات پوشاک به تولید در منطقه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: این سازمان در حوزه تجارت به دنبال تبدیل تهدیدها به‌ فرصت است و از این رو در بخش پوشاک مسیر حرکت به سمت تولید تعریف شده است.

به گزارش فرینا، حمیدرضا مومنی در دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: در این راستا تاکنون فعالیت چهار وارد تولیدی پوشاک در این جزیره شروع شده است که تولیدات آن علاوه بر عرضه در بازار داخلی، به بازارهای خارجی نیز صادر می‌شود.
مومنی گفت: در حوزه کشاورزی قشم به دلیل نبود نزولات آسمانی از بین رفته است، اما در حوزه شیلات اصلاحات در حال انجام است.
وی افزود: در راستای تامین و ایجاد امنیت غذایی کشور، تولید 200هزار تُن ماهی در قفس در کشور پیش‌بینی شده است که تولید 84هزار تُن معادل 40درصد از آن سهمیه قشم درنظر گرفته شد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: طبق برنامه‌ریزی انجام شده، تولید 50هزار تُن توسط بنیاد مستضعفان و 34هزار تُن نیز توسط سازمان منطقه آزاد قشم زمینه‌سازی می‌شود تا بخش خصوصی در این حوزه وارد شود.
مومنی افزود: همچنین 2هزار هکتار زمین در زمینه پرورش میگو به بخش خصوصی یافت که هم‌اکنون فعالیت در 300هکتار انجام می‌شود و 700هکتار نیز تحویل داده شده است و بقیه نیز در حال آماده‌سازی است.
پیشرفت از مجرای جوامع محلی
وی گفت: مطالعات انجام شده توسط مشاوران داخلی و خارجی به این نتیجه رهنمون شده است که مسیر توسعه قشم از مجرای جوامع محلی می‌گذرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: سازمان منطقه آزاد قشم محصور در یک فضای مشخص نیست و با مردم منطقه در معاشرت است و از همین رو کمترین انتظار این است که مردم جزیره از حداقل‌ها برخوردار باشد.
مومنی ادامه داد: تا حدود چهار سال قبل از 76روستای جزیره قشم فقط سه روستا از آب آشامیدنی برخوردار بود اما امروز فقط سه روستا آب آشامیدنی ندارند.
وی تصریح کرد: در حوزه اشتغال، نرخ بیکاری شهرستان قشم 6درصد است و این در حالی است که آمارها در دیگر مناطق کشور حداقل 2برابر این رقم را نشان می‌دهد.
مومنی با اشاره به اینکه به دنبال کاهش نرخ بیکاری در قشم هستیم، افزود: در روستاها مردم از لحاظ مالی در حال استقلال هستند.
وی ادامه داد: هم‌اکنون 2هزار و 500نفر زیر پوشش کمیته امداد قشم قرار دارند که این امر زیبنده این شهرستان نیست.

قشم شهر خرده‌فرهنگ‌ها

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: شهرستان قشم به لحاظ ترکیب جمعیتی و فرهنگی خاص است به طوری که از تمام استان‌های کشور نماینده در قشم وجود دارد و این شهرستان محل تضارب خرده فرهنگ‌های متفاوتی از سراسر کشور است.
مومنی افزود: وجود 11هزار دانشجو، مسافران و گردشگران، تنوع مذهبی و فرهنگی باعث شده است این جزیره به لحاظ فرهنگی محل فرصت‌ها و تهدیدهای مختلفی باشد.
وی گفت: امور فرهنگی در قشم نقش محوری دارد و در سازمان منطقه آزاد قشم به طور جدی برای مسائل مختلف این حوزه برنامه‌ریزی می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: واحدهای تولیدی بزرگ در منطقه آزاد قشم موظف هستند که پیوست فرهنگی و اجتماعی داشته باشند.
مومنی گفت: در حوزه گردشگری با فعالیت‌های انجام شده، مسافر قشم در حال تبدیل به گردشگر است که این امر تهدیدها و فرصت‌های خود را دارد.
وی تصریح کرد: قشم تا چهار سال پیش 3هزار و 750تخت داشت و در این مدت چهار هزار و 400تخت ایجاد شده است که تا نوروز‌1398 با بهره‌برداری از نخستین هتل پنج ستاره، 2هزار و 95تخت به مجموع تخت‌های قشم افزوده می‌شود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: با برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات انجام شده در چهار سال اخیر، شب‌ماندگاری گردشگران از یک شب به چهار شب افزایش پیدا کرده است و این در حالی است که میانگین آن در کشور 1٫5شب است.
مومنی افزود: از سوی دیگر با تبدیل گردشگر به مسافر، خرید از بازارها کاهش می‌یابد که این امر برای حدود 18هزار فروشگاه قشم تهدید محسوب می‌شود.
وی گفت: با اینکه برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری صورت گرفته است، اما چارچوب‌های قانونی نیز درنظر گرفته شده و با رصد بازار و ساحل قشم می‌توان این مسئله را به خوبی دریافت.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم افزود: در قشم هم کنسرت‌های مختلفی برگزار می‌شود، اما نه در حین انجام این کنسرت‌ها و نه بعد از آن هیچ‌گونه ناهنجاری مشاهده نمی‌شود.
بنا به این گزارش، احد آزادیخواه، محمداسماعیل سعیدی و عباس سرمست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به همراه حجت‌الاسلام علی دارابی، معاون اول امور مجالس سازمان تبلیغات اسلامی کشور و علی‌اکبر انصاری‌راد رئیس سازمان تبلیغات هرمزگان با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم دیدار و گفت‌وگو کردند.
یادآور می شود؛ جزیره قشم با مساحت یک هزار و 500کیلومتر در سال‌های‌1369 و 1370 با تصمیم دولت به 2بخش منطقه آزاد با مساحت 300کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و 200کیلومتر تقسیم شد.
پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی ازجمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم بوده است.
شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود یکهزار و 628 کیلومتر مربع وسعت و 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان قرار دارد.
 

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو