مناطق آزاد یاری رسان کشور در دوران تحریم

مشاور رییس‌ جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، انگیزه‌های ناسیولیستی سران آمریکا در سیاست خارجی و اعمال تحریم‌های ظالمانه ضد ایران در خروج از برجام را خطرناک توصیف کرد و گفت: مناطق آزاد نقش عمده و تاثیرگذاری در کمک به اقتصاد کشور در دوران تحریم دارند.

به گزارش فرینا، مرتضی بانک در گفت‌وگو با خبرنگاران در آبادان سیاست خارجی دستگاه دیپلماسی کشور در ایجاد شکاف بین آمریکا و اروپا را بسیار چشمگیر دانست و افزود: نگرانی اروپا از شعارهای ناسیولیستی و رفتارهای غیرمنطقی و غیراصولی آمریکا نیز در ایجاد شکاف بین اروپا و آمریکا تاثیرگذار بود.
وی گفت: متاسفانه پیوند عربستان و رژیم صهیونیستی در خروج آمریکا از برجام نیز بی تاثیر نبود.
مشاور رییس جمهور افزود: همه دستگاه ها و بخش‌ها کشور موظف هستند در دوران تحریم به اقتصاد کشور کمک کنند و در این‌ بین مناطق آزاد به‌ عنوان کانون‌های تجاری و اقتصادی کشور می‌توانند نقش عمده داشته باشند.
مذتضی بانک گفت: پس از تحولات ارزی در کشور به دلیل مدیریت مصرف ارز و تقاضای آن اقداماتی در کشور انجام شد و واردات کالا در مناطق آزاد منوط به ثبت سفارش کالا شد که این مصوبه با قوانین مناطق آزاد مغایرت داشت.
وی افزود: با مصوبه هیات دولت بحث ثبت سفارش کالا، مواد اولیه ماشین‌آلات مصرفی مربوط به تولید در مناطق آزاد از ثبت سفارش کالا مستثنی شدند و این مهم می‌تواند مناطق آزاد کشور را مکانی برای انبار کالاهای اساسی کشور تبدیل کند.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: سرمایه گذران و بازرگانان می‌توانند پس از واردات کالاهای خود به مناطق آزاد کشور برای ورود کالاها به سرزمین اصلی از قوانین کشور استفاده کنند.

70درصد بودجه مناطق آزاد کشور عمرانی است

مرتضی بانک جمعیت زیرپوشش مناطق آزاد کشور را کمتر از یک‌میلیون نفر اعلام کرد و افزود: 70درصد بودجه مناطق آزاد کشور صرف طرح‌های عمرانی و خدماتی این مناطق می‌شود.
وی گفت: 2 هزار و 400 واحد صنعتی و کشاورزی در مناطق آزاد کشور مشغول فعالیت هستند که برای ادامه فعالیت آنها به ایجاد زیرساخت‌ها و بستر مناسب و اطمینان‌ بخش برای ادامه فعالیت نیاز است.
مشاور رییس جمهور به اجرای طرح‌های عمرانی و خدمات در روستاهای تابعه منطقه آزاد اروند اشاره کرد و افزود: برای ایجاد زیرساخت‌های عمرانی، تفریحی و خدماتی شهرهای آبادان و خرمشهر در آینده نزدیک با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری خواهیم کرد.
مرتضی بانک گفت: برای کمک به شهرداری‌های آبادان، خرمشهر و جزیره مینو 150 میلیارد ریال اعتبار از سوی دبیرخانه مناطق آزاد کشور کمک خواهد شد و با سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور برای اختصاص ردیف اعتباری ویژه برای شهرهای آبادان و خرمشهر رایزنی انجام می‌شود.

قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان در مناطق آزاد اجرا شده است

وی اجرای قانون ممنوعیت به‌کارگیری بازنشستگان را بهره‌گیری از نظام مدیریت جوان کشور توصیف کرد و گفت: این قانون در مناطق آزاد کشور عملیاتی شده و تاکنون هشت نفر از مدیران بازنشسته در دبیرخانه با منصب خود خداحافظی کردند.
مرتضی بانک افزود: البته سن مدیران مناطق آزاد کشور را 12 سال کاهش دادیم و بیشتر مدیران در مناطق آزاد مدیران جوان هستند.

لایروبی اروند برای منطقه اقتصادی است

مرتضی بانک، در ادامه لایروبی اروندرود را طرحی اقتصادی برای منطقه توصیف کرد و گفت: لایروبی اروندرود از سوی وزارت خارجه در حال پیگیری است.
دبیر شورایعالی مناطق آزاد کشور همچنین درباره قانون حذف روادید برای اتباع خارجی به ویژه شهروندان عراقی به منطقه آزاد اروند بیان کرد: متاسفانه عراق برای ورود اتباع خود به این منطقه محدویت اعمال کرده و در حال رایزنی برای برداشته شدن آن هستیم.
یادآور می شود؛ با حضور مشاور رییس‌جمهوری و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، سالن ورزشی بانوان جزیره مینو خرمشهر به بهره برداری رسید.
برای ساخت و تکیمل این سالن ورزشی به مساحت یک هزار و 200 متر مربع 14 میلیارد ریال از سوی سازمان منطقه آزاد اروند هزینه شده است.
رونمایی از طرح جامع منطقه آزاد اروند و نیز بهره برداری از 2 ایستگاه آتش‌نشانی در شهرک‌های صنعتی در منطقه آزاد اروند از جمله برنامه‌های سفر مرتضی بانک به آبادان و خرمشهر بود. 
همچنین عملیات اجرایی گام نخست راه‌آهن خرمشهر ـ بندر امام خمینی روز چهارشنبه با حضور وی در خرمشهر آغاز شد.
منطقه آزاد اروند با مساحت 37 هزار و 400 هکتار در شمال غربی خلیج‌فارس شامل شهرهای آبادان، خرمشهر و مینوشهر(جزیره مینو) است که در محل تلاقی دو رودخانه اروندرود و کارون واقع است. 
گفتنی است؛ این منطقه همجوار کشورهای عراق و کویت بوده و با داشتن ظرفیتی از قبیل حمل و نقل جاده‌ای، ریلی، دریایی و هوایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.