نقش منطقه ویژه اقتصادی لامرد در توسعه صنعت کشور

طرح تولید شمش آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی لامرد، زمینه لازم برای تکمیل چرخه فعالیت در صنایع پایین دستی، ایجاد ارزش افزوده و فرصت‌های شغلی پایدار را ایجاد می‌کند.

به گزارش فرینا، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: تعداد 4322 واحد صنعتی کوچک، متوسط و بزرگ با سرمایه‌ای بالغ بر 100236 میلیارد ریال و اشتغال 100127 نفر در زمینه‌های مختلف گروه‌های صنعتی از جمله صنایع شیمیایی و پتروشیمی، غذایی و صنایع تبدیلی کشاورزی، کاشی، سرامیک و چینی آلات بهداشتی، طراحی، صنایع فلزی، ساخت و نصب تجهیزات نفت، ‌گاز و پتروشیمی، صنایع برق و الکترونیک، مخابرات، کنترل و اتوماسیون، فناوری اطلاعات، پودر و عصاره شیرین بیان، صنایع سلولزی و همچنین صنایع قالب‌سازی و ساخت قطعات خودرو که از مزیت‌های استان در زمینه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی به شمار می‌آیند، در سطح استاندارد‌های جهانی فعال می‌باشند.
علی همتی افزود: همچنین تعداد 70 شهرک و ناحیه صنعتی فعال در شهرستان‌های مختلف گامی موثر در توسعه صنعت استان برداشته و همچنین وجود منطقه ویژه اقتصادی شیراز و منطقه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد به عنوان زیر ساخت توسعه صنعتی تجاری و سرمایه‌گذاری خارجی، فضای اقتصاد و تولید استان را برای ورود سرمایه‌های جهانی جذاب نموده است.
همتی با اشاره به اجرای تولید شمش آلومینیوم در منطقه ویژه اقتصادی انرژی بر لامرد که با اجرای این طرح باعث توسعه اقتصاد ملی و پیشرفت منطقه و نواحی پیرامونی را به همراه دارد گفت: شمش آلومینیوم با میزان سرمایه‌گذاری 53000 میلیارد ریال و اشتغال 1200 نفر در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد با مشارکت 49 درصدی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران و 51 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با پیشرفت فیزیکی 65درصد درحال احداث است.
وی ادامه داد: همچنین شرکت صنایع تبدیلی فرآورده‌های گازی لامرد زیر مجموعه پتروشیمی با میزان سرمایه‌گذاری ارزی 150میلیون یورو با اضافه 600 میلیارد ریال واشتغال 150نفر و شرکت بین‌المللی منیزیم لامرد، تولید‌کننده شمش منیزیم فروسیلیسیم، با میزان سرمایه‌گذاری دو هزارو 665 میلیارد ریال، واشتغال 365 نفر درمنطقه ویژه صنایع انرژی برلامرد درحال پیگیری و بررسی است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس افزود: سایت منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد با وسعتی بالغ بر نه هزار هکتار جذابیت سرمایه‌گذاری خارجی در توسعه صنایع مادر را در منطقه همجوار با دریا موجب شده است که روند اجرای ساخت کارخانه آلومینیوم جنوب کشور در این منطقه نیز زمینه برای تکمیل چرخه فعالیت‌های صنعتی در صنایع ذیربط و سایر بخش‌های صنعتی فراهم شود و از این رهگذر، امکان ایجاد ارزش افزوده و همچنین فراهم کردن زمینه لازم برای ایجاد فرصت‌های شغلی پایدار میسر می‌شود.
همتی با اشاره به نقش اساسی صنایع مهم فولاد، آلومینیوم و سیمان منطقه ویژه اقتصادی لامرد در استراتژی توسعه صنعتی کشور گفت: در سایت منطقه ویژه صنایع انرژی بر شهرستان لامرد امکان تولید سالانه شمش آلومینیوم با ظرفیت حدود یک میلیون تن، سیمان با ظرفیت 10میلیون تن، منیزیم با ظرفیت 60هزار تن، نیروگاه 930 مگاواتی، نیروگاه خورشیدی، پتروشیمی با ظرفیت سالانه پنج میلیون تن، پالایشگاه میعانات گازی، زنجیره تولید بوتان، تولید پروپیلین از پروپان، صنایع پشتیبان، صنایع پایین دست فولاد در این منطقه فراهم است.
وی افزود: در منطقه ویژه صنایع انرژی بر لامرد برای سرمایه‌گذاران تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که تامین آب و برق دوران ساخت، زیرساخت‌های حمل‌ونقل (جاده‌ای، هوایی و دریایی)، زیرساخت‌های ارتباطی(مخابرات و اینترنت) از آن جمله است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس با تاکید براینکه بهره‌برداری از این پروژه‌های بزرگ نه‌تنها متعلق به جنوب کشور، بلکه متعلق به فارس و سراسر کشور است گفت: باید قدر داشته ها، ظرفیت‌ها و نعمت‌های خدادادی خودمان را بدانیم وبرای به ثمر نشستن این طرحهای بزرگ دراستان به هم افزایی و همدلی بیشتری نیازمندیم.
لامرد داری75فقره پروانه بهره‌برداری صنعتی با میزان سرمایه‌گذاری 2252 میلیارد ریال واشتغال یک هزارو 214 نفر در بخشهای مختلف صنعتی فعالند و نیز در بخش معدن شهرستان لامرد دارای تعداد17پروانه بهره‌برداری معدنی با میزان سرمایه‌گذاری بالغ بر 93 میلیارد ریال با ظرفیت استخراج سالیانه بیش از 3 میلیون تن واشتغال 201نفر و12 پروانه اکتشاف، 8گواهینامه کشف با ذخیره 146 میلیون تن با میزان سرمایه‌گذاری 7.5میلیارد ریال می‌باشد.
معادن این شهرستان شامل آهک و آلوویوم، گچ، مارن، سنگ لاشه ودولومیت است.
گفتنی است؛ موقعیت استراتژیکی شهرستان لامرد در مجاورت بنادر جنوبی و ساحل، وجود منابع عظیم گاز، تاسیس و راه‌اندازی پالایشگاه گازی پارسیان در جوار این شهرستان، نزدیکی به پالایشگاه بزرگ عسلویه، دسترسی آسان به آبهای آزاد خلیج‌فارس، تاسیس کارخانه سیمان و کارخانه آلومینیوم جنوب، سایت صنایع انرژی بَر و صنایع پایین دستی واحدهای فوق الذکر از عواملی هستند که منطقه را به یک قطب اقتصادی صنعتی استان فارس تبدیل خواهد نمود. شهرستان لامرد در 446 کیلومتری مرکز استان فارس قراردارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.