کشت گلخانه‌ای سودآورترین فرصت سرمایه گذاری در منطقه آزاد ماکو

رییس اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو مزیت‌های ماکو را در زمینه کشت گلخانه‌ای تشریح کرد و گفت: این بخش از کشاورزی در منطقه آزاد ماکو سودآور و توجیه پذیر است.

به گزارش فرینا، علی ملکی با اشاره به محدودیت‌های بی‌آبی و اراضی قابل کشت در کشور بر لزوم اجرای کشاورزی صنعتی تاکید کرد و گفت: با توجه به مطالعات صورت گرفته در منطقه آزاد ماکو احداث گلخانه‌های تیپ 4 با وجود هزینه‌های بالا مزیت‌های بسیاری دارد.

وی خاطرنشان کرد: منطقه آزاد ماکو به بازار پایداری از جمله روسیه دسترسی دارد.روسیه و در کنار آن کشورهای اروپایی به واسطه کشش بالایی که برای محصولات گلخانه‌ای دارند، تا اندازه زیادی نگرانی‌ها پیرامون وجود بازار را از بین برده است. از طرفی ارزان‌بودن انرژی در ایران و میزان ساعت تابش بالای خورشید در منطقه، قدرت رقابت‌پذیری بالایی را در رقابت با شهرک‌های گلخانه‌ای ترکیه ایجاد خواهد کرد.

ملکی در ادامه با اشاره به صادرات محور بودن منطقه و پایین بودن هزینه‌های حمل و نقل تصریح کرد: صادرکردن محصول نهایی در کمترین زمان ممکن، سبب می‌شود تا کیفیت و کمیت محصول حفظ شود و در نتیجه سود بیشتری عاید تولیدکننده شود.

همچنین منابع آب با کیفیت و پایدار در منطقه آزاد ماکو برای نیاز گلخانه وجود دارد و این موضوع مزیتی نسبت به برخی از مناطق خشک کشور ایجاد کرده است.

این مقام مسوول افزود: در این منطقه تاکنون زیرساخت گلخانه ایجاد نشده و می‌توان توسعه گلخانه را به صورت کارشناسی و با تکنولوژی‌های روز ان انجام داد.

وی ادامه داد: منطقه آزاد ماکو جزو مناطق محروم کشور قلمداد شده و تسهیلات اعطایی به بهره‌برداران و سرمایه‌گذاران گلخانه منطبق با سایر مناطق محروم کشور است.

رییس اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو در پایان توصیه کرد: برای تبدیل منطقه آزاد ماکو به قطب تولید گلخانه‌ای، باید شیوه‌هایی برای جلب مشارکت سرمایه‌گذاران و کشاورزان محلی در اولویت قرار بگیرد. سرمایه‌گذاران غیربومی نیز باید بر اساس شاخص‌هایی همچون به کارگیری فناوری‌های نوین و به روز، میزان سرمایه اولیه، آشنایی با بهره‌برداری گلخانه و سابقه فعالیت مرتبط و آشنایی با زنجیره ارزش و مخصوصا بازار محصولات گلخانه‌ای، اولویت‌بندی شوند.

همچنین پیشنهاد می‌شود سازمان منطقه آزاد ماکو استانداردهایی برای احداث گلخانه تعیین و الزامی کند و با چند شرکت داخلی و خارجی ساخت گلخانه تفاهم‌نامه منعقد کند تا سرمایه‌گذاران بتوانند از مزایای خرید مشترک و کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری برخوردار شوند.

برچسب ها : کشت گلخانه
خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو