درخشش منطقه آزاد ماکو در آستانه چهل سالگی انقلاب

ماکو یکی از مناطق آزاد استراتژیک و راهبردی کشورمان است که نقش بزرگی در توسعه و رونق اقتصاد ملی ایفا می کند و رمز موفقیت و گذر آن از گردنه های تند و رسیدن به افتخار و درخشش امروز، مرهون چهل سال پیشرفت و ایستادگی مرزنشینان و خدمات شایسته نظام و دولت تدبیر و امید است.

به گزارش فرینا،‌ منطقه آزاد ماكو و مرز بازرگان به‌عنوان دروازه تجاري ـ بازرگاني ايران به اروپا همواره از نقش و اهميت فراواني برخوردار بوده‌ است. گستردگي روابط تجاري ايران و اروپا و حجم بالاي تبادل كالا با كشورهاي اين قاره سبب گرديده تا مرز بازرگان در چهل سال گذشته به يكي از فعال‌ترين مرزهاي زميني كشور تبديل گردد.
وجود اين ويژگي در كنار ساير خصوصيات شهرستان ماكو مانند نزديكي به قطب صنعتي تبريز، همجواري با كشورهاي حوزه قفقاز و ...، سبب شد تا ماکو به عنوان منطقه آزاد مطرح شود. 
در چندسال اخیر و در دولت تدبیر و امید نیز اهتمام ویژه ای برای ایجاد زیرساخت های شهری، ایجاد بازارچه های تجاری، احداث و تعریض معابر و خیابان،‌احداث پارک و نمایشگاه، ایجاد زیرساخت های لجستیکی از جمله احداث پایانه حمل و نقل،‌فرودگاه،  و ارائه خدمات مختلف در این منطقه صورت گرفت و اینک به عنوان نگین اقتصادی در شمالغرب کشور می درخشد. 

** تلاش سازمان منطقه آزاد ماکو برای اشتغالزایی، جذب سرمایه گذار خارجی و توسعه پایدار

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو گفت: نظام ، دولت و تمامی مسئولان اهتمام ویژه ای برای آبادانی و عمران کشور و بخصوص مناطق محروم مرزی به کار گرفته اند و با استفاده از ظرفیت های این منطقه از جمله وجود 2 مرز رسمی بازرگان و پلدشت و همچنین برخورداری از نعمات منحصر بفرد همچون آب فراوان و خاک حاصلخیز و پتانسیل های طبیعی برای جذب گردشگری و دیگر بخش ها، زمینه رشد و توسعه بیش از پیش این منطقه فراهم شده است. 

غلامرضا سلیمانی افزود: ذخائر فراوان آب با توجه به وجود رودخانه ارس، سدها و موقعیت ژئوپولوتیکی و جغرافیایی منطقه آزاد ماکو، از دیرباز از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده است که با سرمایه گذاری های فراوان در این منطقه و استفاده صحیح از این ظرفیت ها، می توان آینده خوبی را برای منطقه آزاد ماکو ترسیم کرد. 

سلیمانی با اشاره به اینکه این منطقه فرصت های قابل توجهی را پیش روی سرمایه گذاران داخلی و خارجی فراهم کرده است ادامه داد: 18 راهبرد، 41 هدف عملیاتی و 239 برنامه عملیاتی در راستای توسعه پایدار و در جهت گسترش همكاري‌ و تعامل منطقه‌اي و بين‌المللي همچنین تقويت پيوند دو سويه، خردمندانه و بالنده با اقتصاد جهاني، توسعه ترانزيت و بازرگاني وایجاد قطب صادرات غيرنفتي و مدار صادرات مجدد اروپا ـ آسیا تدوین شده است و به عنوان نگین درخشان در کارنامه جمهوری اسلامی  می درخشد. 

وی با اشاره به اینکه به برکت نظام جمهوری اسلامی است که این منطقه به عنوان مقصدي فعال برای گردشگران  با تركيبي از جذابیت های گردشگري چهار فصل مطرح است اظهار داشت: در راستاي تحقق توسعه پايدار و ایجاد زیرساخت های عمرانی تا شهریور ۹۸ کلیه پروژه های عمرانی نیمه تمام در منطقه آزاد ماکو به اتمام می رسند.

*** تکمیل زنجیره های تولید راهبرد توسعه منطقه آزاد ماکو

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به مطالعات اندیشکده توسعه منطقه آزاد ماکو تکمیل زنجره های تولید را راهبرد توسعه منطقه آزاد عنوان کرد و افزود: اگر به دنبال توسعه منطقه ای هستیم باید زنجیره تولید شکل گیرد و تکمیل این زنجیره راهگشای توسعه منطقه آزاد ماکو است.

سلیمانی با اشاره به اینکه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش های خادمان در سازمان منطقه آزاد  تا ۱۴۰۰ هیچ روستایی بدون آب شرب در منطقه آزاد ماکو نخواهد بود گفت: ایجاد اشتغال با استفاده از ظرفیت های عشایری همچون ارائه تسهیلات اشتغال روستایی،‌ رونق بوم گردی،‌حمایت از صنایع دستی رویکردی است که بزودی به ثمر می نشیند. 

***  ۵ هزار هکتار کشت گلخانه ای در منطقه آزاد ماکو راه اندازی می شود

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: با عنایت به ارائه تسهیلات مناسب برای کشت گلخانه ای از سوی دولت، مطالعات و توافقات اولیه برای این منظور انجام شده است. همچنین برای ۲۰ هزار هکتار از اراضی پایاب سد کرم آباد پروژه های توسعه کشاورزی انجام می شود.

وی ادامه داد: با بهره برداری از سد کرم آباد و اجرای طرح‌های آبیاری نوین در پایاب این سد تحول بزرگی در کشاوری و صنایع وابسته آن در منطقه آزاد ماکو و به تبع آن در آذربایجان غربی ایجاد می شود.
این مقام مسئول گفت: زنجیره های تولید ارزش افزوده در منطقه آزاد ماکو در حوزه های لجستیک، گوشت قرمز و سفید، نساجی، پوشاک، فرش و دستبافته ها، شیلات (لابستر و شاه میگو و ماهی کپور و قزل آلا)، فرو آلیاژها و سیلیکون متال، گیاهان دارویی، مواد معدنی، بازالت، سنگهای تزئینی و قیمتی، منیزیم، پایین دستی پتروشیمی، گردشگری، لبنیات (سنتی و صنعتی)، صیفی جات و عسل شناسایی شده است و طبق توافق با وزارت جهاد کشاورزی منطقه آزاد ماکو قطب  واردات،‌دام، گوشت قرمز و نهاده های دامی کشور می شود. 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو