بندر چابهار می‌تواند ایران را به بازیگر اصلی اقتصاد بین‌الملل تبدیل کند

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران و از اهمیت فراوانی برخوردار است.

به گزارش فرینا عبدالرحیم کردی در برنامه «رویش» رادیو اقتصاد افزود: این منطقه طی سال های اخیر به خصوص در دولت های یازدهم و دوازدهم مورد توجه جدی دولت بوده است.

وی همچنین اظهارداشت: مقام معظم رهبری فرمودند: «سواحل مکران گنج پنهانی که کمتر بدان توجه شده است.»

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار گفت: چابهار به عنوان اصلی ترین کانون فعالیتی در سواحل مکران دارای یک ظرفیت بسیار بالا و مناسب برای جذب سرمایه گذار است.

وی در ادامه افزود: برای خیلی از آحاد مردم شاید جالب باشد که بدانند چرا یکدفعه چابهار اهمیت پیدا کرد و این روزها بیشتر در مورد منطقه مزبور شنیده می شود؟

کردی بیان داشت: اعتقاد کارشناسان بر اینکه چابهار وارد یک فصل جدیدی در مناسبات اقتصادی منطقه شده است.

وی گفت: دلیل این مهم می تواند تغییر آرایشی باشد که در قیمت تمام شده کالاها پدیدار شده به این معنا که اگر روزی در قیمت تمام شده کالا هزینه هایی مثل نیروی کار، مواد اولیه، تکنولوژی و ... خیلی اهمیت داشت امروز نیز همان اهمیت را دارد منتها در فضای رقابت شکاف بین این تفاوت ها خیلی کم شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار افزود: آنچه خیلی در این میان بسیار حائز اهمیت و همچنین جایگزینی ندارد هزینه های حمل و نقل است.

 

وی ضمن اشاره به اینکه مهمترین ویژگی چابهار کوتاه و نزدیک کردن مسیرها و بازارهاست، گفت: همه امروز می دانند برای یک تولید کننده مهمترین مسئله سریعتر رسیدن به بازار مصرف است بنابراین همه تولید کنندگان علاقه مندند در نقطه ای قرارگیرند که فاصله آنان تا بازارهای مقصد بهینه باشد.

کردی ضمن اشاره به بازارهای جهانی همچون «روسیه، آسیای میانه و شرق اروپا»، «آفریقا »و« شرق آسیا» افزود: ایران بصورت عام و چابهار بصورت خاص بهترین نقطه برای دسترسی به این سه بازار بزرگ است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهارداشت: خوشبختانه اقدامات بسیار خوبی در تعریف فرصت های سرمایه گذاری، زمینه های مناسب برای حضور سرمایه گذاران و زیر ساخت های مورد نیاز سرمایه گذاری در چابهار طی این سال ها انجام شده است.

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل منطقه آزاد چابهار بندر شهید بهشتی را یکی از مهمترین زیرساخت های این منطقه برشمرد و گفت: ظرفیت این بندر تا سال گذشته دو میلیون تن بود که خوشبختانه پایان سال گذشته با حضور رئیس جمهور فاز نخست توسعه این بندر به بهره برداری رسید.

وی افزود: ظرفیت بندر هم اکنون ۸,۵ میلیون تن است که در افق طرح به ۸۰ میلیون تن در سال خواهد رسید.

کردی تصریح کرد: بندر چابهار به دلیل موقعیت راهبردی یک ظرفیت و امکان فوق العاده ای برای دسترسی کشورهای محصور در خشکی مانند افغانستان و آسیای میانه به آب های آزاد و همینطور ارتباط روسیه به بازارهای شرق آسیا را فراهم خواهد کرد.

وی به رادیو اقتصاد یادآور شد: جدا از این بندر مزبور می تواند یک ظرفیت ملی باشد برای اینکه جمهوری اسلامی ایران بتواند در عرصه بین اللمل به خصوص حوزه های اقتصادی به عنوان یک بازیگر اصلی ایفای نقش کند.

برنامه «رویش» کاری از گروه کسب و کار شبکه تخصصی رادیو اقتصاد است که از شنبه تا پنجشنبه هر روز ساعت ۸ صبح به مدت ۶۰ دقیقه به تهیه کنندگی «مهرگان سوادکوهی و نازنین کتابچی» با هدف آموزش غیر مستقیم نحوه راه اندازی یک کسب وکار جدید، توسعه و موفقیت در آن و مدیریت بحران های پیش رو بر روی موج اف‌ام ردیف ۹۸ قرار می‌گیرد و علاقمندان جهت دریافت فایل صوتی برنامه می‌توانند به سایت این رادیو مراجعه کنند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو