روز بین المللی چابهار برگزار می شود

روزنامه فایننشال تایمز هند اعلام کرد که کنفرانس بین‌المللی «روز چابهار» در 26 فوریه سال جاری ( هفتم اسفند) با حضور نمایندگان کشورهای آسیای میانه و هند در چابهار ایران برگزار خواهد شد.

به گزارش فرینا به نقل از  فایننشال تایمز، در سفر اخیر «سوشما سواراج» وزیر خارجه هند به شهر سمرقند ازبکستان، مقام ارشد دهلی نو از نمایندگان کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان برای حضور در کنفرانس بین‌المللی روز چابهار در روز 26 فوریه سال جاری در بندر چابهار دعوت کرد.
«نیتین گادکاری» وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند در مصاحبه با رسانه های هندی گفت، در نشست اخیر وزیر خارجه دهلی نو با نمایندگان کشورهای آسیای میانه در شهر سمرقند به اهمیت نقش بندر چابهار تاکید شد.
به گفته نیتین گادکاری بندر چابهار ایران باعث اتصال افغانستان و کشورهای آسیای میانه به هند می‌شود و مسیر ریلی چابهار-زاهدان هند را به جاده زرنج-دلارام که قبلاً توسط هند در افغانستان ساخته شده است بسیار نزدیک می‌کند.
وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند یادآور شد؛ نشست اخیر سمرقند باهدف توسعه گزینه‌های ارتباطی مناسب بین هند و افغانستان و آسیای میانه جهت تسهیل تجارت و فعالیت اقتصادی برگزار شد.
مجتمع بندر چابهار به ‌عنوان یک مسیر حمل و نقل برای افغانستان محصور شده است و هند نیز یک ترمینال حمل و نقل 600 متری و یک ترمینال کانتینر 640 متری برای توسعه ارتباطی خود با کشورهای همسایه در این بندر ساخته است.
در دیدار اخیر نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل هند با محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در دهلی نو طرفین نسبت به حل و فصل موانعی که باعث به تأخیر انداختن عملیاتی شدن بندر چابهار منجر شده‌اند به بحث و گفت و گو پرداختند.
به گزارش ایرنا، موافقت‌نامه ترانزیتی سه جانبه بین کشورهای ایران، هند و چابهار باهدف تسریع، تسهیل و ارتقای ترانزیت چابهار و اتصال کشور هند و افغانستان به کشورهای آسیای میانه از طریق بندر چابهار، توسعه صادرات سه کشور و ایجاد کریدور بین‌المللی بین کشورهای مذکور در خرداد ماه سال 1395 به امضای روسای جمهور ایران و افغانستان و نخست وزیر هند رسید.
آسیای میانه از یک سو به سبب تأمین بخشی از انرژی مصرفی جهان از اهمیت جغرافیایی، ژئوپلیتیکی و ژئو راهبردی خاصی برخوردار است و از طرف دیگر با جمعیت چند ده میلیونی خود هم به‌عنوان بازار مصرف و هم تأمین‌کننده مواد اولیه نقش‌های حیاتی برای قدرت‌هایی که به آنها چشم دوخته‌اند، اهمیت خاص دارد. بازی بزرگ و جدید، آمریکا، چین و هند و روسیه و کشورهای کوچک‌تر فرا منطقه‌ای در منطقه آسیای مرکزی امروزه این منطقه را به میدان اصلی رقابت‌هایی شبیه به رقابت‌های امپریالیستی قرن نوزدهمی تبدیل کرده است.
هند نیز به‌عنوان یک بازیگر فرا منطقه‌ای ازجمله کشورهایی است که به علت وجود انرژی و بازار پررونق تجاری آسیای مرکزی به آن چشم دوخته است؛ علت‌هایی که توجیه گر حضور دیگر قدرت در این منطقه نیز هست.
هند برخلاف چین، به‌شدت تلاش می‌کند راه خود را برای نفوذ در این منطقه از جهان به‌طور خاص از طریق تکمیل پروژه چابهار و راه اندازی گذرگاه راه دریایی و راه آهن سراسری با عنوان دالان بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب باز کند.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو