منطقه آزاد چابهار با چین تفاهم نامه همکاری امضا کرد

دانشگاه بین ‌المللی چابهار و مرکز نوآوری ایران و چین یادداشت تفاهم امضا کردند تا بتوانند با به ‌کارگیری ظرفیت‌های خود برای حمایت از ایده‌های نوآوری، ارزیابی نیازهای صنایع SME و تامین خدمات صنعتی و فناوری از طریق ایجاد شبکه نخبگان اهتمام ویژه داشته باشند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در این نشست که در منطقه آزاد چابهار برگزار شد اظهار داشت: بسیار خرسندیم که در راستای همکاری جدید با توجه به شرایط جهانی می توان فصل جدیدی را در تعاملات ایران و چین آغاز کرد.
عبدالرحیم کردی با استقبال از فعالیت در حوزه نوآوری تکنولوژی گفت: بستر و فضای این همکاری به درستی تشخیص داده شده است و تجارت و تولید 2 مقوله ای هستند که در پایداری روابط نقش ویژه ای دارند.
کردی معافیت چابهار از تحریم ها را نشانگر اهمیت این منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سرمایه گذاران چینی می توانند از مشوق های سرمایه گذاری چابهار برای تولید و صادرات مجدد بهره برداری کنند.
مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: از طرف این مرکز با یکی از بانک های چین مذاکره می کنیم تا با بانک های ایران تعاملات دو جانبه برای تسهیل تبادلات مالی سرمایه گذاران داشته باشند.
رئیس دانشگاه بین ‌المللی چابهار نیز اظهار داشت: تاسیس دفتر مرکز نوآوری ایران و چین در پارک صنایع فناوری پیشرفته شنجن چین، اقدامی مهم برای تحقق اهداف مرکز شنجن تلقی می‌ شود.
ارسلان دژکام افزود: فرایند تاسیس این مرکز با حمایت‌ های سرکنسول ایران در گوانگجو چین میسر شده است.
وی تصریح کرد: مرکز نوآوری ایران و چین در ماه نوامبر سال گذشته میلادی با حضورنمایندگانی از سوی دولت‌ های ایران و چین تاسیس شد.
رئیس دانشگاه بین ‌المللی چابهار از حمایت ویژه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد در ایجاد مدل موفق همکاری بین ایران و چین مبتنی بر نوآوری در تاسیس دفتر مرکز نوآوری ایران و چین در این شهرستان قدردانی کرد و افزود: این اقدام مهم زمینه‌ ساز حضور هیات چینی در چابهار و آغاز همکاری‌ های جدی برای انجام پروژه ‌های مشترک است.
وی بیان کرد: شهر شنجن چین به ‌عنوان قطب نوآوری این کشور شناخته می‌شود.
مدیر فناوری و برنامه ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین نیز اظهار داشت: در بررسی هایی که انجام دادیم علیرغم روابط قوی، گسترده و دیرینه 2 کشور بزرگ چین و ایران متوجه شدیم که اکثر شرکت های 2 طرف شناخت زیادی از فرایندها و مکانیزم های فعالیت در کشور مقابل ندارند و شرکت ها به صورت واحد اقدام می کنند
یانگ جو ادامه داد: به این نتیجه رسیدیم که جای خالی یک مرکز تبادل اطلاعات و تکنولوژی و ترسیم راهبردهای همکاری بین شرکت ها و موسسات خالی است بنابراین تصمیم به راه اندازی این مرکز گرفتیم.
وی بیان کرد: این مرکز پس از مطالعات لازم و با حمایت های سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در گوانگجو چین راه اندازی شد.
مدیر فناوری و برنامه ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین گفت: این مرکز در راستای آموزش سرمایه گذاران برای ورود به چین، تبادل دانشجو و آموزش دو جانبه، همکاری های مشترک فنی و مطالعاتی، راه اندازی مراکز نمایشگاهی و تجاری و مراکز رشد می تواند نقش موثری ایفا کند.
وی تصریح کرد: چابهار با توجه به جایگاه استراتژیک و معاف شدن از تحریم های آمریکا می تواند پل بازرگانی و انتقال تکنولوژی 2 کشور با هم باشد.
جو بیان کرد: ما سرمایه گذاران چین را برای سرمایه گذاری در منطقه آزاد چابهار تشویق می کنیم و در راستای تسهیل تبادل مالی شرکت ها پیشنهاد کردیم که بانک های چین و ایران می توانند به جای دلار از یوآن و ریال استفاده کنند.
وی ادامه داد: مرکز نوآوری ایران و چین در حال حاضر دارای چهار شعبه است که دفتر اصلی این مرکز در شنزن چین است.
مدیر فناوری و برنامه ریزی استراتژیک وزارت صنعت چین تصریح کرد: سه شعبه دیگر در سه شهر چین قرار دارند.
وی تصریح کرد: شرکت های چینی علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران هستند.
جو بیان کرد: هر چند که در ایران به علت تحریم ها محدودیت هایی است ولی قدرت خلق و نوآوری در این کشور قوی است.
وی گفت: در بازدیدهایی که از منطقه آزاد داشتیم به جرات می توان گفت فرصت ها و نکات مشترک فراوانی وجود دارد که می توان با هم به صورت مشترک کار کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو