رشد 37 برابری صادرات پتروشیمی در 40 سال گذشته

رشد 21 برابری ظرفیت نصب شده، توسعه 9 برابری مجتمع‎ها، افزایش 33 برابری تولید محصولات و جهش 37 برابری صادرات از دستاورد‌های صنعت پتروشیمی ایران در 40 سال عمر انقلاب اسلامی است.

به گزارش فرینا، تاریخچه صنعت پتروشیمی ایران به سال 1342 و بهره برداری از واحد تولید کود شیمیایی پتروشیمی شیراز مربوط می شود؛ این صنعت تا پیش از بهمن 57 رشد اندکی داشت، اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه پایان دفاع مقدس، جهشی چشمگیر یافت.
توسعه صنعت پتروشیمی که با هدف کاهش خام فروشی انجام شده به توسعه کمی محدود نیست، بلکه توسعه کیفی و افزایش تنوع محصولات را نیز شامل می شود.

جزئیات توسعه صنعت پتروشیمی پس از پیروزی انقلاب اسلامی
به گزارش وزارت نفت، سه میلیون تن ظرفیت نصب شده، تولید 17 نوع محصول به میزان 1.6 میلیون تن، فروش 1.52 میلیون تن محصول و 600 هزار تن صادرات، حاصل عملکرد صنعت پتروشیمی کشور در سال 57 بود.
براساس نخستین برنامه توسعه جمهوری اسلامی ایران، در سال‌های 73- 1368 با به اجرا درآمدن بازسازی مجتمع‌های آسیب‌دیده در جنگ تحمیلی پیگیری شد و به‌تدریج واحد‌های آسیب‌دیده به بهره‌برداری رسیدند. 
طرح‌های عمرانی برنامه نخست توسعه کشور شامل 10 طرح جدید بود، در این دوره با بهره‌برداری تدریجی از طرح‌های جدید ظرفیت تولید به 10.3 میلیون تن در سال1373 رسید.
برپایه برنامه پنجساله دوم توسعه ( 78- 1374) شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هدف افزایش سوددهی، توسعه صادرات، گسترش خصوصی‌سازی، افزایش تولید و تنوع محصول با محصولات ویژه و جدید تدوین شد؛ و در پایان این برنامه (سال 1378)، ظرفیت تولید سالانه محصولات پتروشیمی به 14 میلیون تن و تولید واقعی به 11 میلیون تن رسید.
همچنین میزان صادرات محصولات پتروشیمی به 2.9 میلیون تن به ارزش 580 میلیون دلار افزایش یافت.

توسعه شتابان طرح های پتروشیمی با دستیابی به ذخایر گازی پارس جنوبی
برنامه سوم توسعه ( 83- 1379)هم شرکت ملی صنایع پتروشیمی سرآغاز مرحله جدیدی به سمت جهانی شدن فعالیت‌های این صنعت را رقم زد.
براساس این برنامه اجرای طرح‌های جدید با هدف تولید محصولات با ارزش‌افزوده بیشتر و استفاده حداکثری از خوراک‌های اتان و مایعات گازی دنبال شد؛ برای اجرای این طرح‌ها، منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در عسلویه به دلیل نزدیکی با منابع گاز طبیعی میدان پارس جنوبی به عنوان مکان جدید اجرای طرح‌های جدید پتروشیمی انتخاب شد. 
همچنین در پایان سال 1383 ظرفیت سالانه تولید محصولات شرکت به 18 میلیون تن رسید، در حالی که تولید به میزان 15 میلیون تن محقق شد، در واقع تولید محصولات پتروشیمی نیز از 11 میلیون تن در سال 78 بالغ بر چهار میلیون تن افزایش داشت.
سال 1383، صادرات پتروشیمی به 5.2 میلیون تن به ارزش یک میلیارد و 726 میلیون دلار رسید.
علاوه براین در پایان برنامه چهارم توسعه در سال 1389 ظرفیت تولید به 51 میلیون تن، میزان تولید واقعی به40 میلیون و 100 هزار تن و صادرات به 16 میلیون و 200 هزار تن رسید. 
ابتدای برنامه پنجم توسعه تا پایان سال1395 نیز با بهره‌برداری از 26 طرح پتروشیمی شامل طرح‌های تولیدی، زیربنایی، سرویس‌های جانبی، بهینه‌سازی مصرف خوراک و پژوهشی حدود 10 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده شد.
بدین ترتیب در پایان سال 95، ظرفیت تولید به 62 میلیون تن، تولید به 50.6 میلیون تن و صادرات به 20.4 میلیون تن به ارزش 9.5 میلیارد دلار رسید.
قانونگذار در تدوین برنامه ششم توسعه رویکرد کاهش خام‌فروشی، تکمیل زنجیره ارزش و افزایش سرمایه‌گذاری در نظر گرفته است.

افزایش ظرفیت تولید به 64 میلیون تن
سال گذشته، ظرفیت نصب‌شده صنعت پتروشیمی کشور به 64 میلیون تن رسید که مجتمع‌ها عملکردی معادل 84 درصد ظرفیت اسمی را ثبت کردند.
علاوه براین در سال گذشته از 30.7 میلیون تن محصول قابل فروش حدود 22.4 میلیون تن به ارزش 12 میلیارد دلار صادر شد.
همچنین با بهره‌برداری از 34 طرح پتروشیمی موجود در کشور که پیشرفت بالای 20 درصد دارند، میزان ظرفیت تولید افزایش قابل توجهی خواهد یافت.
بر این اساس قرار است در سال 98، فاز اول الفین پتروشیمی بوشهر، الفین ایلام، متانول سبلان، کود شیمیایی لردگان، پتروشیمی میاندوآب، ای.‌اس.‌پی.‌آر صدف عسلویه، متانول کاوه و پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس راه‌اندازی شوند که در مجموع 12 میلیون تن به ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی کشور افزوده خواهد شد.

برچسب ها : پتروشیمی
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو