نمایش آثار برگزیده کارگاه‌های جشنواره مد و لباس فجر در ایتالیا

نشست خبری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار برگزار شد.

به گزارش فرینابه نقل از باشگاه خبرنگاران پویا، نشست خبری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر با حضور مدیرعامل منطقه آزاد تجاری چابهار، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر و اصحاب رسانه داخلی و خارجی در چابهار برگزار شد.

در آغاز این نشست، عبدالرحیم کردی، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار به پیشینه چابهار و رشد اقتصادی این منطقه اشاره کرد و گفت: چابهار یکی از مهمترین نقاط استراتژیک در منطقه است که طی دهه‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته و بر توسعه این بخش تاکید شده است. از جمله مهمترین ویژگی‌های چابهار جغرافیای این منطقه است زیرا به واسطه این موقعیت جغرافیایی بازارهای مهمی را به یکدیگر متصل می‌کند.

کردی درباره نحوه میزبانی بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر در چابهار گفت: ما در قبال جامعه محلی چابهار نوعی مسئولیت اجتماعی داریم که در مباحثی چون آموزش، بهداشت، محیط زیست و توانمند سازی خلاصه می‌شود. بر همین مبنا ما سعی کردیم که با ابزار آموزش زنان محلی را به سمت توانمندسازی سوق دهیم.

وی تصریح کرد: بر مبنای تمرکز و توجه بر هنر سوزن دوزی منطقه بلوچستان، اردیبهشت ماه سال جاری توافق نامه‌ای در راستای برگزاری بخش بین‌الملل جشنواره مد و لباس فجر با معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منعقد شد. به این واسطه امروز ما توانستیم با همکاری موسسه توسعه هنرهای معاصر، امکان برقراری ارتباط را با طراحان داخلی و خارجی برای علاقه‌مندان به این عرصه فراهم کنیم؛ ضمن اینکه در درون این رویداد، کارگاه‌های آموزشی نیز با حضور مدرسان برجسته خارجی اجرا شد. بنابراین امیدواریم که با اتمام جشنواره اتفاقات خوبی را شاهد باشیم و بتوانیم به واسطه مذاکراتی که داشته‌ایم، فضای بین‌المللی مد را به فضای ملی متصل کنیم.

در ادامه این نشست، مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر نیز در ادامه این جلسه گفت: این هشتمین سالی است که جشنواره مد و لباس فجر برگزار می‌شود اما از سومین سال برگزاری، بخش بین‌الملل به این رویداد مهم افزوده شد. سال گذشته جشنواره مد و لباس فجر با حضور 9 کشور در تهران شکل گرفته اما در این دوره با توافق نامه‌ای که منعقد شد، بخش بین‌الملل مد و لباس با حضور 19 کشور در منطقه چابهار برگزار شد.

مهدی افضلی ادامه داد: امیدواریم که در سال‌های آینده بتوانیم بر مبنای اشتراکات فرهنگی حیطه بین‌الملل را گسترش دهیم. نحوه انتخاب آثار و طراحان نیز بر مبنای یک خرد جمعی صورت گرفت البته آثار در شورایی توسط داوران مورد بررسی قرار گرفت و برای حضور در جشنواره انتخاب شد.

مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر درباره بخش نشان مهتاب توضیح داد و گفت: در راستای احترام به پیشکسوت عرصه سوزن دوزی، خانم مهتاب نوروزی که حقی جدی بر گردن مردم این خطه دارند، ما نشان مهتاب را طراحی کردیم. در این راستا طی این دوره یک برگزیده و یک مقام اول را اعلام خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که برای ارتباط فضای مد و لباس ایران با طراحان چینی و حضور آنان، چه رویکردی را مد نظر دارید، گفت: در این راستا ما می‌توانیم از اشتراکات فرهنگی استفاده کنیم ضمن اینکه شرکت کنندگان چینی در این فستیوال نیز می‌توانند موضوعات مشترکی را برای توسعه و تقویت روابط در حوزه فرهنگ و هنر معرفی کنند.

افضلی ادامه داد: باور ما این است که سوزن دوزی بلوچ یک اصالت فرهنگی است که قوم بلوچ توانسته آن را حفظ کند و ما سعی داریم که این هنر را حفظ، مراقبت و ثبت کنیم. در همین راستا طی سه سال گذشته بر روی مساله سوزن دوزی کار کرده‌ایم و تمام تلاش خود را به کار بستیم تا بتوانیم این هنر و اصالت را با سایر نقاط دنیا پیوند دهیم.

بخش بین الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در چابهار، امروز؛ یکشنبه 28 بهمن با معرفی برگزیدگان به کار خود خاتمه خواهد داد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو