دستیابی به بازارهای جهانی، از جاده «برندسازی»

زمانی نه چندان دور تعداد کارخانه ها، میزان سرمایه‌ و نوآوری‌ها تعیین کننده قدرت اقتصادی در جهان بودند، اما امروز «برند» (نشان های تجاری) تعیین کننده جایگاه کشورها در اقتصاد بین الملل هستند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، امروزه همه بازرگانان و مدیران واحدهای بزرگ و کوچک، تضمین بقای سازمان ها و حضور در بازار را برندسازی و توجه به آن می دانند.
100 برند برتر جهان یک هزار و 972 میلیارد دلار ارزش دارد که معادل 11 درصد کل صادرات جهان است؛ در این میان، 10 برند نخست حدود 42 درصد از کل ارزش برندها و پنج درصد از مجموع صادرات جهان را به خود اختصاص داده اند؛ در این شرایط، نمی توان از اهمیت این مساله چشم پوشی کرد.
این در حالی است که ایران با سابقه ای طولانی در امر تولید و تجارت، در این زمینه با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند و به گفته «محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، در 40 سال اخیر سه هزار و 500 میلیارد دلار درآمد ارزی داشتیم اما 10 نشان تجاری پرقدرت نداریم که به پشتوانه خود، نام ایران را به عنوان کشوری که فناوری دارد معرفی کنند.
وی می گوید: در کشورمان کالایی که همراه با برند خود، برند ایران را هم همراه کنند، بسیار کم است. حدود 10 هزار واحد صادرکننده در کشور داریم، اما کمتر از 500 واحد، صادرات بالای 10 میلیون دلار دارند.
این مقام مسئول اظهار داشت: از کل این 500 واحد صادراتی، فقط یک یا دو واحد صادراتی بالای یک میلیارد دلار صادرات دارند.
مودودی اضافه کرد: نزدیک به 20 هزار واردکننده در سال 96 داشتیم که 900 واردکننده بالای 10 میلیون دلار واردات کردند؛ بنابراین در بخش واردات نیز شاخص «برند» مورد توجه قرار نگرفته است.

** تحریم های داخلی، دغدغه برندها
در این پیوند، مدیرعامل یک برند تولیدکننده ماکارونی اظهار داشت: این روزها تولید به کاری سخت و دشوار تبدیل شده است.
به گفته «مرتضی سلطانی»، همه دغدغه صاحبان برندها تولید، اشتغالزایی، بهبود معیشت افراد و افزایش صادرات است؛ هرچند سعی می کنیم تحریم های خارجی را جدی نگیریم، اما 80 درصد مشکلات ما از تحریم ها و سنگ اندازی های داخلی نشات می گیرد.
وی بیان داشت: این روزها شرایط به گونه ای رقم خورده که پس از سالیان سال تلاش و زحمت، تازه باید «اهلیت» خود را به مسئولان وزارت صنعت ثابت کنم.
این کارآفرین ادامه داد: همه مسئولان وقتی به صاحبان برندها می رسند، شروع به تعریف و تمجید می کنند و از حمایت و تشویق دم می زنند، اما «جزیره ای» عمل می کنند که این مساله سدی بزرگ فراروی تولیدکنندگان است.
وی یادآور شد: «ما صاحبان برندها و تولیدکنندگان بزرگ فرزندان همین سرزمین هستیم و به مراتب بیشتر از برخی مسئولان دغدغه تولید و اشتغال را داریم، اما عملکرد برخی مسئولان به گونه ای است که انگار از کره دیگری آمده ایم».
سلطانی مدعی شد «با شرایط موجود، اگر بیل گیتس به عنوان یکی از بزرگترین کارآفرینان جهان به ایران بیاید حتی برای یک هفته نمی تواند یک قهوه خانه را اداره کند».

** توجه ویژه به برندها، لازمه حضور در بازارهای جهانی
همچنین مدیرعامل یک برند تولیدکننده باتری خودرو گفت: امروز اقتصاد ملی کشور بیش از هر چیز به تلاش و جدیت آگاهانه نیاز دارد تا از وضعیت موجود رهایی یابیم.
«مسعود گل شیرازی» خاطرنشان کرد: اقتصاد مقاومتی با 2 مشخصه اصلی درونزایی و برون نگری، نیازمند شاخص اندازه گیری است تا بدانیم به معنای واقعی کلمه در راستای این خواسته رهبر معظم انقلاب در حرکتیم یا خیر؟
وی تاکید کرد: امروز اقتصاد کشور نیازمند توجه به این شاخص ها و استمرار در مسیر بهبود و ارتقای خود است.
گل شیرازی، حضور در بازارهای صادراتی را نیازمند توجه ویژه به برندها به عنوان شاخص های مهم در اقتصاد ملی برشمرد.
به گزارش ایرنا، پیش از این «رضا رحمانی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم دومین جایزه ملی برندهای برتر اظهار داشت: مسائل و مشکلات تولیدکنندگان و برندها را می‌شناسیم و واقفیم؛ امروز برندسازی یک ضرورت است و اگر بخواهیم کالای ایرانی را به جهانیان بقبولانیم، راه آن از برند سازی می گذرد.
وی گفت: صادرات جهان نیز در سال‌های گذشته به همین شیوه یعنی برندسازی تقویت شده است و امروز برندها در سطح جهان با هم رقابت می‌کنند نه کشور ها.
به گفته رحمانی، برندسازی تقویت یک ملت و اقتصاد است، در این پیوند باید کار فرهنگی و رسانه ای انجام دهیم.

برچسب ها : صادرات
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو