دولت نگاه به شرق و تقویت معاهدات اقتصادی با کشورهای همسایه را در دستور کار قرار دهد

یک عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان این که «دولت باید در راستای تقویت ارتباطات با همسایگان گام بردارد» گفت: لازم است پروژه‌های اقتصادی را با شبکه‌های منطقه‌ای بخصوص پیمان شانگهای و اوراسیا تقویت کرد چرا که این راهکارها می‌تواند در شرایط فعلی کارگشا باشد.

به گزارش فرینا، محمدجواد جمالی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره بازکردن گره‌های اقتصادی بدون توجه به برجام و بدون تکیه بر اروپا گفت: بعد از خروج آمریکا از برجام، مقام معظم رهبری اشاره‌ای داشتند مبنی بر این‌که ما مشکلی نداریم که به اروپا برای ایجاد ساز و کار جدید اقتصادی زمان بدهیم اما در عین حال اطمینانی به اروپایی‌ها وجود ندارد. همانطور که ایشان پیش بینی کردند اروپایی‌ها نتوانسته و یا نخواستند خودشان را از حوزه‌ آمریکا بر سلطه‌ سیستم‌های اقتصادی‌شان رها کند.

جمالی افزود: موضوع راه اندازی کانال مالی اینستکس توسط اروپایی‌ها راهکار اقتصادی نیست ولی در شروع کار خوب است که باز هم همه چیز به آن خلاصه نمی‌شود. بر همین اساس تاکید نظام بر این است که نباید منتظر اروپا ماند و خویشتنداری بیشتر به خرج دارد و باید ارتباطات خود را با اروپا، چینی‌ها و هندی‌ها افزایش دهیم که سفر اخیر رئیس مجلس به چین هم در همین راستا ارزیابی می‌شود.

وی با اشاره به پایان مهلت ۶ ماهه‌ آمریکا برای معافیت ۸ کشور از خرید نفت ایران در اردیبهشت سال آینده گفت: ممکن است با پایان این معافیت آمریکایی‌ها وارد فاز دیگری شوند. در همین راستا کمیسیون امنیت ملی نیز الحاق ایران به پیمان اوراسیا متشکل از روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان و همچنین ویتنام را به تصویب رساند. باید در راستای تقویت پیوندهای اقتصادی با شبکه‌های منطقه‌ای و حضور در پیمان شانگهای و اوراسیا و ارتباط بیشتر با همسایگان گام برداشت.

به گفته‌ این عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، سفر هفته آینده رئیس جمهور به عراق نیز در همین راستا است. عراق از کشورهایی است که در حال حاضر میزان صادرات ما به عراق با کل اروپا برابری می‌کند. موضوع سرمایه گذاری در سوریه هم وجود دارد که آقای بشار اسد در سفر خود به ایران در این باره اعلام آمادگی کرد.

جمالی ادامه داد: جلسه برگزار شده در ۷ اسفند در بندر چابهار بسیار مفید بود علی رغم تمامی توطئه‌های برخی از کشورهای خبیث منطقه برای ترساندن سرمایه‌گذاران جهت سرمایه گذاری، آن هم با شهادت جمعی از عزیزان ما در اتوبوس سپاه باز هم سرمایه‌گذاران افغانستانی و آسیای میانه ابراز تمایل برای استفاده از ظرفیت مردم چابهار کردند که امیدواریم دولت نیز راه اندازی راه آهن چابهار ـ زاهدان را در اولویت ویژه قرار دهد چون این مسیر می‌تواند ترانزیت را تقویت کند. این راه‌هایی است که باید برای بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه روابط با کشورهای منطقه در پیش گرفت و در عین حال به موضوع اروپا هم توجه کرد. در مجموع می‌توان گفت که باید به شرق و همسایگان توجه ویژه کرد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو