طرح «یک پهنه، یک راه» آغاز همکاری طولانی با چین است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: طرح «یک پهنه، یک راه» محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست بلکه مجموعه کاملی است که آغاز یک مسیر طولانی همکاری های دوجانبه در همه حوزه ها با کشور چین به شمار می آید.

به گزارش فرینا به نقل از وزارت اقتصاد، فرهاد دژپسند در سمینار «یک پهنه، یک راه» که با حضور سفیر چین در تهران و با مشارکت نمایندگان وزارتخانه ها و دستگاه های اجرایی کشورمان برگزار شد، بر توسعه همکاری های همه جانبه ایران و چین در بستر پروژه یک پهنه، یک راه تاکید کرد.
وی اظهار داشت: «یک پهنه، یک راه» تنها محدود به جاده و زیرساخت حمل و نقل نیست، بلکه مجموعه کاملی در حوزه های سخت افزاری و نرم افزاری مانند راه ها، نفت و گاز، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، ارتباطات و فناوری، تامین نیرو، انرژی، گردشگری، پولی و مالی است.
دژپسند با تاکید بر عمق و استراتژیک بودن روابط دو کشور، بر عزم جدی رییس جمهوری و دولت جمهوری اسلامی ایران برای گسترش روابط تاکید کرد.
وزیر اقتصاد کشورمان با بیان اینکه در چین و ایران قابلیت های منحصر بفردی برای همکاری وجود دارد، تاکید کرد: این قابلیت ها می تواند هم در مسیر «یک پهنه، یک راه» و هم در ارتباطات دو جانبه مورد استفاده قرار گیرد.
دژپسند دلیل اقدام برای برگزاری این نشست از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی را، رسیدن به یک برداشت واحد نسبت به ابتکار «یک پهنه، یک راه» توسط همه دستگاه های اجرایی و سیستم بانکی کشور عنوان کرد و افزود: البته این نشست همه راه نیست، بلکه شروع یک مسیر طولانی همکاری های دو جانبه در همه حوزه ها با کشور چین است.
وی با اشاره به سفر اخیر رییس مجلس جمهوری اسلامی ایران و تعدادی از اعضای هیات دولت ایران به چین، اظهار داشت: من در این سفر، پیشنهاد تشکیل یک مرکز مطالعات مشترک برنامه ریزی اقتصادی ایران و چین را ارائه دادم که خوشبختانه مورد استقبال قرار گرفت.
وزیر اقتصاد تاکید کرد: قصد نداریم سطح ارتباطات دو کشور را محدود به چند پروژه کنیم چون نگاه ما در روابط مان با کشور چین در همه زمینه ها، نگاهی بلند مدت است.
دژپسند با بیان اینکه همکاری طرف چینی در برگزاری کمیسیون مشترک دو کشور که قرار است هفته آینده در پکن برگزار شود، نشان از عزم و اراده جدی دو کشورایران و چین دارد، تصریح کرد: قرار است در کمیسیون مشترک برنامه جامعی برای تعمیق پیوند دو کشور ارائه دهیم.
بنابر این گزارش، در ادامه این کنفرانس، تعدادی از مسوولین ذیربط حاضر در جلسه نیز در سخنانی به طرح موضوعات و زمینه های همکاری بین دو کشور پرداختند.
«پانگ سن» سفیر چین نیز در سخنانی با قدردانی از این اقدام با اشاره به برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور در هفته آتی، آشنایی بیشتر و تفاهم بر روی موضوعات در دستور کار در شرایط موجود را از دستاوردهای مهم این اقدام بر شمرده و بر ارائه همکاری در این مسیر تاکید کرد.
ابتکار «یک پهنه، یک راه» در سال 2013 توسط رئیس جمهور چین، برای بهبود بهره برداری همگانی و پوشش همکاری های سه قاره آسیا، اروپا و آفریقا مطرح شد و مهمترین هدف آن توسعه همکاری ها در زمینه هماهنگی سیاست ها، تسهیل تجارت، همکاری های مالی و تبادلات مردمی است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو