بازار چین به کالاهای ایرانی نیاز دارد

معاون وزیر بازرگانی چین گفت: بازار چین به کالاهای ایرانی بخصوص انرژی و نفت نیاز زیادی دارد در همین راستا واردات نفت ایران به چین در سال گذشته (2018) میلادی، 25 درصد رشد داشته است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا؛ چیان که مینگ دوشنبه شب در نشست «فرصت های سرمایه گذاری و تجاری» ایران و چین که با حضور 'فرهاد دژپسند' وزیر امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد ایران را یک شریک بسیار مهم چین در منطقه خاورمیانه دانست و افزود: سطح مبادلات تجاری دو کشور در سال گذشته میلادی 35 میلیارد دلار بود که بخش مهمی از آن واردات ایران به چین بوده است.
او گفت: دو کشور ایران و چین دارای روابط بسیار دیرینه و همکاری های بسیار نزدیک تجاری و اقتصادی هستند و این تعاملات تحت اراده دو کشور افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر بازرگانی چین گفت: سفر وزیر امور اقتصادی و دارایی ایران به چین نشان می دهد که تهران در کنار پکن برای گسترش روابط دو کشور عزمی راسخ دارد.
وی روابط دو کشور را دوستانه و بسیار تاریخی با قدمتی چند هزار ساله توصیف کرد و گفت: پکن و تهران در طول تاریخ بر مبنای اعتماد و احترام متقابل، این دوستی را ادامه داده و تحکیم بخشیده اند.
'چیان' با اشاره به روابط بسیار خوب تهران و پکن و سفرهای مختلف هیات های دو کشور گفت: از جمله آنها می توان به سفر سال 2016 میلادی شی جین پینگ رییس جمهوری خلق چین به ایران اشاره کرد که بر اساس آن روابط راهبردی متقابل میان دو کشور ایجاد شد.
به گفته معاون وزیر بازرگانی چین، سفر حسن روحانی رییس جمهوری ایران در سال 2018 میلادی به چین برای حضور در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای و دیدار سال جاری میلادی علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی و ملاقات آنها با رهبر چین نشان می دهد که دو کشور در سایه همین ارتباطات و تاکید رهبران و مسئولان، همکاری ها را گسترش می دهند.
معاون وزیر بازرگانی چین تصریح کرد: با این حال روابط تجاری چین و ایران با مشکلات و چالش هایی هم روبرو است اما باید با نگاه به آینده و با تعمیق مناسبات در قلمروهای مختلف، همکاری ها را به سطحی بالاتر ارتقا دهیم و از موانع با همکاری و اشتراک نظر و تعامل عبور کنیم.
وی از شرکت های تجاری چین و ایران به عنوان پیشگامان روابط دو کشور یاد کرد و افزود: باید این موسسات به هر شکل برای مساعدت به توسعه روابط تشویق شده و مورد حمایت قرار گیرند.
'چیان' ابراز امیدواری کرد که شرکت ها و موسسات چین و ایران با گسترش اعتماد متقابل، روابط را تعمیق بخشند با همکاری و دست در دست یکدیگر و با یافتن راهکارها از موانع و چالش ها عبور کنند و سهم شایسته خود را در رشد روابط تجاری و اقتصادی ایفا کنند.
به گفته وی ایران دارای روابط و جایگاهی بسیار مهم و راهبردی در منطقه است و همین باعث می شود تا دو کشور مکمل یکدیگر باشند و برای تامین منافع ملی دو کشور و تحقق اهداف تعیین شده از سوی رهبران دو کشور، با تلاش مشترک به سوی آینده گام بردارند و یقین داریم روابط دو جانبه چین و ایران سیر صعودی خواهد داشت.
به گزارش ایرنا این نشست با همکاری سفارت جمهوری اسلامی ایران در چین و شورای توسعه تجارت بین الملل چین و با حضور بیش از صد تن از تجار، بازرگانان و فعالان اقتصادی ایران و چین در سفارت جمهوری اسلامی ایران در پکن برگزار شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو