روز طبیعت با طبیعت زیبای روستای مِسِن قشم

سیزدهم فروردین، روز طبیعت و روز پایانی آیین های نوروزی است. ایرانیان در این روز از خانه خارج شده و به همراه خانواده و بستگان، آخرین روز عید را در دامان طبیعت سپری می کنند و با انرژی بیشتری، به استقبال روزهای کاری سال جدید می روند.

روز طبیعت اما در قشم به دلیل ساختار  جغرافیایی خاص و کمی بارش در سال های گذشته، شاید کمی متفاوت تر و با سرسبزی کمتری همراه بوده، ولی امسال با تمام مشکلاتی که از بارش زیاد باران برای استان های مختلف حاشیه غربی و جنوب غربی کشور پیش آمد، برای جزیره سرسبزی و خرمی به همراه داشت.
آب بندها، آبگیرها و تالاب هایی که زیستگاه ارزشمندی برای گونه های مختلف جانوری محسوب می شوند، لبریز از آب و میزبان مناسبی برای پرندگان بومی و مهاجر، دوزیستان و ماهی های این منطقه شد.
کماکان این طروات و نعمت الهی، اهالی جزیره و گردشگرانی که قشم را به عنوان مقصد سفر عیدانه خود انتخاب کرده بودند، بهره مند ساخت و لذت دیداری خاطره انگیزی را در یاد طبیعت گردان برجای گذاشت.
بیشترین آثار تاریخی قشم، به سازه های آبی مانند سد، آبگیر و آب انبارها مربوط می شود که به دلیل شرایط خاص جغرافیایی این جزیره به منظور استفاده از بارش های فصلی به دست بومیان قدیمی قشم ساخته شده است و تعداد 30 عدد می رسد.
 نیاکان خردمند جزیره، هر بخشی از زمین را که دارای شیب و ظرفیت نگهداری از  آب حاصل از بارش های فصلی بوده،  با بستن سد و بند مهار کرده اند. این سدها به تدریج تالاب هایی را به وجود آورده که سالیان طولانی است مأمن دوزیستان، ماهیان و پرندگانی است که موجبات غنای زیست بوم جزیره را فراهم کرده اند.
اغلب این جانوران شامل پرندگان مهاجری هستند که از کشورهای آفریقایی در فصل پاییز و بهار در قشم حضور پیدا می کنند و بعضی نیز قشم را به عنوان منزلگاه زمستانی مناسبی برای دور بودن از سرمای دیگر نقاط کشور، انتخاب می کنند.
یکی از تالاب های همیشه پرآب جزیره، در ساحل جنوبی و رو به روی روستای مسن در غرب جزیره، قرار دارد که استراحتگاهی برای روز طبیعت امسال ما و خیلی از گردشگران دیگر شد.
از گونه های متنوع گیاهی گرفته تا گونه های جانوری، روز طبیعت امسال در برپایی این جشن با اشرف مخلوقات، مشارکت داشتند.
تالاب زیبای مسن که زیستگاه پرندگانی همچون اِگرِت، حواصیل، مرغ نوروزی، پرستوی دریایی، بلبل های خرما و سبزه قباست، در هوای خوش بهاری میزبان مهاجرانی مانند فلامینگو بود که با بال های قرمز و صورتی، آواز شادی سر داده بودند و خداوند را بابت فروانی نعمت ها و رحمت هایش، سپاس می گفتند.
و من به این فکر می کردم که قشم زیبایمان، علاوه بر برخورداری از سواحل بکر، شن زارها، ژئوسایت ها، جنگل های حرا، اماکن تاریخی، صنایع دستی و آداب و فرهنگ خاص خود، چه ظرفیت گسترده ایی در حوزه طبیعت گردی علمی دارد.
بخشی که با فعال سازی و مهیا کردن زیرساخت های جذب محققان زیست شناسی با گرایش های مختلف گیاهی، جانوری و دریایی، محققان زمین شناسی و جغرافی دانان از سراسر دنیا می تواند نه تنها دریچه جدیدی از علم را به روی جهانیان باز کند، بلکه با آموزش راهنمایان در قالب گردشگری علمی، ظرفیت دانش و اقتصاد جامعه محلی و دانشجویان جزیره را متحول سازد.
باید بدانیم در آب‌ ها و خشکى‌ هاى جهان، سه سيستم حياتى از نظر تنوع زيستى از بيشترين تنوع جانورى و گياهى برخوردارند. اين سه اکوسيستم عبارتند از جزاير مرجانى، جنگل‌هاى حرا و جنگل‌هاى بارانى.
 جزيره قشم با برخورداری از دو اکوسیستم نخست نام برده شده، جزاير مرجانى که همچنان از مساحت آن اطلاعی در دست نیست (بر اساس برآوردهاى مقدماتى در اطراف قشم و تنگه هرمز تراکم مرجان‌ ها و تنوع جانورى وابسته به آن بيش از هر جاى ديگر در خليج فارس است)، و جنگل‌ هاى حرایی به وسعت بيش از 200 کيلومترمربع، ظرفیتی بی بدیل در حوزه گردشگری به ویژه نوع علمی آن دارد که می تواند با توجه و تمرکز بیشتر، وارد چرخه اقتصادی و توسعه گردشگری این منطقه شود.

**گزارش از: معصومه مشار

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو