لایروبی اروند رود و برداشتن ویزا دو موضوع مهم برای منطقه آزاد اروند

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند گفت: لایروبی اروند رود و برداشتن ویزا دو موضوع مهم مطرح شده در سفر اخیر ریاست جمهوری به کشور عراق بود که برای منطقه ما بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش فرینا؛ در جلسه ای که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند با سرکنسول ایران در بصره و با حضور کلیه معاونین این سازمان و مدیران دستگاه های اجرایی مربوطه داشت؛ ضمن اشاره به سفر اخیر حسن روحانی به کشور عراق با هدف گسترش روابط دوجانبه از دو موضوع لایروبی اروند رود و حضور اتباع این کشور بدون روادید در منطقه، بعنوان موضوعات مهم مورد بحث نام برد.

اسماعیل زمانی لایروبی اروند رود را موضوعی ملی خواند و آن را آرزوی دیرینه مردم منطقه دانست و افزود: محور اصلی قرداد چالش برانگیز سال ۱۹۷۵، لایروبی اروند بود که مناقشات بر سر آن نیز یکی از عوامل شکل گیری جنگ ۸ ساله میان دو کشور شد.

زمانی با تأکید بر ارزشمند بودن این اتفاق خاطر نشان کرد: بعد از مذاکرات بسیار با دولت های مختلف کشور عراق، دولت فعلی با موضوع لایروبی موافقت کرده که این اتفاق قطعا باعث رونق دوباره بنادر آبادان و خرمشهر و چه بسا ایجاد بنادر جدید شده و شکل اقتصادی منطقه را تغییر خواهد داد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند همچنین از تمامی دستگاه های اجرایی خواست تا مسائل اجتماعی، امنیتی، سیاسی و اقتصادی را برای یک تحول بنیادی جدید آماده کرده و افزود: هر چند کشور عراق حذف ویزا میان دو کشور را برای گام بعدی پیشنهاد داده، اما برداشته شدن هزینه روادید برای هر دو ملت در حال حاضر اجرایی شده است.

وی توافق حاصله را یک گام مهم و مثبت در منطقه ارزیابی کرد که باعث خواهد شد تردد افراد به نحو چشمگیری بین دو کشور افزایش یابد و در همین راستا گفت: اثر ورود اتباع کشور عراق بیش از هر کجا در منطقه ما مشهود خواهد بود و باعث رونق بازار و احیاء کسب و کار خواهد شد.

زمانی آمادگی لازم برای شرایط جدید را از اولویت های همه نهادهای منطقه دانست و بیان داشت: باید شرایط ویژه ای برای چالش های جدیدی که پیش رو داریم را در نظر بگیریم و فرمانداران منطقه با توجه به این شرایط خودشان را تجهیز کرده و همه دست در دست هم در حد توان کمبودها را مرتفع کنیم.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند بهره مندی از تجربیات سال گذشته و بالا بردن زیرساخت ها در تمامی حوزه ها و ایجاد نظم و انظباط در رابطه با ورود گردشگران کشور همسایه را مهم ترین عامل در جلوگیری از آسیب های احتمالی دانست.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو