گرامیداشت بزرگان در کیش، جاذبه گردشگری کم هزینه

جزیره کیش خود را برای مراسم گرامیداشت «شیخ فریدالدین عطار نیشابوری» در روز 25 فروردین آماده کرده است ، این یادمان و برنامه های مشابه آن را می توان در مقایسه با دیگر روش ها، کم هزینه ترین راه برای جذب گردشگر به این جزیره دانست.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، مطرح بودن نام جزیره کیش به نام منطقه ای ایده آل برای خریدهای خانوادگی، تفریح و سرگرمی و گردشگری هرچند یک مزیت مناسب و غیرقابل انکار است، اما بخشیدن وجهه فرهنگی به آن، بی تردید پرکننده یک جای خالی بزرگ خواهد بود.
به عبارت بهتر این جزیره توان و ظرفیت آن را دارد تا در مقیاس ملی و بین المللی چهره هایی فرهنگی و هنری را معرفی کند که میزبانی و برگزاری برنامه ای همچون یادمان عطار نیشابوری را باید در همین راستا ارزیابی کرد.
نقطه قوت این برنامه حضور پروفسور « غلامحسین ابراهیمی دینانی» استاد فرهیخته و شناخته شده فلسفه، ادبیات و حکمت است که سخنرانی وی به تنهایی موجب غنای محتوایی این گرامیداشت خواهد بود.
خوشبختانه برگ های تقویم ایران روزهای گرامیداشت بزرگان را کم ندارد و شخصیت هایی مانند خیام، فردوسی ، سعدی، حافظ ، خواجه نصیرالدین طوسی و بسیاری دیگر از مفاخر، صاحب نام و جایگاه خاص در روز شمار فرهنگی هستند.
این موضوع باید از سوی سازمان منطقه آزاد کیش به عنوان یک فرصت گرانبها شناخته و از آن برای معرفی سیمایی جدید از کیش استفاده شود.
پایدار کردن و استمرار برگزاری هرساله این مناسبت ها به نوعی می تواند در کنار سایر جذابیت ها، به یک نام و نشان یا قول خارجی ها 'بِرَند سازی' از کیش منجر شود که شهرهای زیادی در دنیا آرزوی آن را داشته و برای تحقق آن هزینه های گزاف و تبلیغات زیادی می کنند.
به نظر می رسد تمام شرایط برای حرکت کیش به سمت کسب عنوان و نشان شهر دوستدار مفاخر یا چیزی شبیه این، مهیا می باشد و یک برنامه اجرایی میان مدت و بلند مدت در کنار یک تفکر و باور راهبردی می تواند فراهم کننده و تسهیل گر این مسیر باشد.
رویداد سازی (ایوِنت)، یکی از راهکارهای شناخته شده برای مطرح کردن نام شهرها و در نتیجه جذب گردشگرانی با گرایش های فکری و سلیقه ای متفاوت است و تقویم ایران دفتری با رویدادهای آماده است که باید بر خلاف آنچه تاکنون شاهد بوده ایم، از آن استفاده کاربردی و عملیاتی شود.
برنامه ریزی دقیق و هدف گذاری برای تشکیل دبیرخانه دائمی گرامیداشت شخصیت های فرهنگی در این جزیره می تواند کیش را در یک دوره زمانی مشخص و معقول، به عنوان پایتخت رویدادهای فرهنگی ایران معرفی کند که در صورت تحقق، دستاوردی بزرگ برای متولیان جزیره خواهد بود.
برگزاری گرامیداشت عطار نیشابوری که شخصیتی فراگیر و چند وجهی داشته و آثار وی در عرصه های مختلفی مانند، تئاتر، سینما و موسیقی مورد اقتباس قرار می گیرد، می تواند ایستگاه حرکت قطار فرهنگی کیش باشد.
جذب گردشگران و افراد فرهیخته به کیش با شیوه یاد شده در مقایسه با روش هایی مانند ساختن مکان های تفریحی صرف (که آن هم در جای خود یک ضرورت است) کم هزینه ترین راه برای رونق بیشتر گردشگری جزیره است.
سال 74 در هشتصدمین سالگرد تولد عطار، کنگره جهانی برای این شاعر، عارف و حکیم ایرانی با حضور 12 شخصیت بین‌المللی برگزار شد که آن زمان ترجمه فارسی کتاب «دریای جان» نوشته هلموت ریتر آلمانی، از جمله آثار معتبر عطارشناسی، رونمایی شد.
مراسم گرامیداشت عطار نیشابوری به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد کیش، یکشنبه 25 فروردین‌ ماه در هتل ترنج این جزیره برگزار می شود.

** هومن محمد کرمی

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو