آینالو؛ سفر به سرزمین مارال و سیاه خروس

یکی از چشم اندازهای طبیعی بهشت گمشده ایران زمین، که باعث آرامش و تسلی خاطر بازدید کننده می شود، منطقه گردشگری آینالو است، که در فاصله 145 کیلومتری شرق جلفا و 19 کیلومتری سه راهی عاشقلو قرار دارد.

انسان امروزی به دوره ای از تاریخ قدم نهاده که کار روزمره اش از بین بردن هارمونی طبیعت است و فاصله زیادی با موجودی که روزگاری بخشی از تعادل و نظم طبیعت بوده، دارد. با این حال، انسان امروزی، آرامش و تسلی خاطر را در طبیعت می جوید.

یکی از چشم اندازهای طبیعی بهشت گمشده ایران زمین، که باعث آرامش و تسلی خاطر بازدید کننده می شود، منطقه گردشگری آینالو است، که در فاصله 145 کیلومتری شرق جلفا و 19 کیلومتری سه راهی عاشقلو قرار دارد.

آینالو اینجاست ...

منطقه گردشگری آینالو در بکرترین قسمت جنگل های ارسباران قرار گرفته است. این منطقه بخش کوچکی از منطقه ۸6 هزار هکتاری حفاظت شده ارسباران را شامل می شود، که از شمال غربی به روستای وایقان و از جنوب شرقی به روستاهای بالان و بهروز منتهی می‌شود.

این منطقه از معدود مناطق کشور است که طبیعت زیبای آن دست نخورده باقی است. آینالو دارای اقلیمی معتدل و کوهستانی است و آب و هوای آن در فصل بهار و تابستان مطبوع و دلپذیر است.

وجود تنوع زیستی بالا، جنگل های کم نظیر، گونه های باارزش مارال و شوکا و راه های دسترسی مناسب و آسان، زمینه فعالیت های پژوهشی و گردشگری را در منطقه آینالو فراهم ساخته و هر ساله هزاران گردشگر از این منطقه زیبای گردشگری بازدید می کنند.
آینالو همانند دیگر بخش های این زیست کره بزرگ، دارای پوشش جنگلی و مرتعی فراوانی است. در این مناطق درخت های بسیار متنوعی همچون: افرا، گیلاس، گلابی وحشی، بلوط، نارون، ارس، زالزالک، بارانک و ... را می توان یافت. همچنین می توان انواع گیاهان دارویی، گل های خودرو و وحشی را در این منطقه بکر و زیبا مشاهده کرد.
این منطقه، دارای اکوسیستم مشابهی با جنگل های ارسباران است و دارای گوناگونی جانوری زیادی است. آینالو زیستگاه پستاندارانی همچون گراز، خرس قهوه‌ای، قره قولاغ، گربه جنگلی، سمور سنگی، خرگوش، شغال، روباه معمولی، خارپشت اروپایی و ... است. از دوزیستان تریتون تاجدار و از خزندگان معروف نیز مار قیطانی، مارمولک چشم ماری، لاسترمای دشتی پشت مشبک در این زیستگاه زیبا و بزرگ زندگی می‌کنند.

در حال حاضر هفده گونه حیوانی در منطقه آینالو در خطر انقراض است که سیاه خروس، اردک سر سفید، میش مرغ قره قشلاق و پلنگ از مهمترین آنهاست. تلاش برای حفظ و احیا این جانوران ارزشمند و کمیاب ادامه دارد.

یکی از این طرح ها، احیای نسل مارال است، بدین شکل که دور تا دور ده‌ ها هکتار از جنگل های آینالو توسط سازمان حفاظت محیط زیست تور سیمی کشیده شده و به محلی برای احیای نسل مارال تبدیل شده است.
کمپ گردشگری آینالو مختص علاقمندان طبیعت و عکاسی است تا در دیار مارال ها و در طبیعت بکر ارسباران اتراق کنند و ساعاتی برای عکاسی و تامل در طبیعت داشته باشند.

افراد علاقه مند به عکاسی بدون شک منظره های بی نظیری را برای عکاسی خواهند دید. خلاصه، از چشم انداز و طبیعت مسحور کننده آینالو هر چه بگوییم باز هم کم گفته ایم.

نمایی فوق العاده زیبا از جنگل های ارسباران در آینالو

نمایی زیبا از مراتع و جنگل های آینالو در آقداش

مارال های منطقه حفاظت شده آینالو
کبک منطقه گردشگری آینالو 
سیاه خروس منطقه گردشگری آینالو

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو