تشکیل سه کارگروه دانش آموزی در منطقه آزاد اروند

در راستای یکی از مصوبات شورای آموزش و پرورش منطقه آزاد اروند، سه کار گروه توسعه ورزش، بهداشت و سلامت، توسعه فرهنگ و هنر دانش آموزی، تشکیل شد.

به گزارش فرینا؛ در جلسه مشترکی که با حضور معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری و مدیران معاونت سازمان منطقه آزاد اروند با همراهی دیگر مدیران دستگاه های اجرایی مرتبط با این امر برگزار شد؛ سه کارگروه مهم دانش آموزی در منطقه آزاد اروند تشکیل و روسای هر کدام مشخص شد.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند تشکیل این کارگروه ها را تصمیم بسیار مهم و با اهمیتی عنوان کرد که بی شک مستلزم شروطی خواهند بود.

قدرت اله طمیمیان افزود: در جلساتی که کارگروه های مشخص شده برگزار خواهند کرد، باید تصمیمات کارشناسانه گرفته و در جهت اجرایی شدن کاملا مجدانه پیگیری شوند.

طمیمیان با تأکید بر اجرای سند تحول آموزش و پروش گفت: باید به سه عنصر مهم دانش آموز، خانواده و معلم در تصمیم گیری های این کارگروه ها اهمیت داده و در این مسیر دانش را بعنوان مهم ترین ابزار مد نظر قرار دهیم.

وی با توجه به اهمیت جامعه دانش آموزی افزود: ما با یک جامعه پراهمیت روبه رو هستیم از همین روی باید تصمیماتی که در این کارگروه ها گرفته می شود اثر گذار باشند.

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد اروند پرهیز از شعارزدگی را به دست اندرکاران این کارگروه ها توصیه کرد و گفت: معمولا بسیاری از شعارهای جوامع توسعه یافته در جلسات مختلف عنوان می شود اما کم تر از تجارب کارساز و مفید آنها بهره می بریم؛ توصیه می کنم با پرهیز از شعار زدگی، زمان را به مشورت و اتخاذ تصمیمات اثرگذار اختصاص دهیم.

مدیر آموزش سازمان منطقه آزاد اروند و دبیر سه کار گروه تشکیل شده، مهم ترین سرمایه های هر جامعه ای را نسل جوان معرفی کرد و گفت: با توجه به اینکه یکی از مصوبات شورای دانش آموزی منطقه آزاد اروند راه اندازی کارگروه های یاد شده است؛ امیدوار هستم که بتوانیم با برنامه ریزی صحیح کارگروه مشترکی برای هرچه بهتر تربیت کردن نسل آینده داشته باشیم.

علی الیاسی ضمن ابراز امیدواری از برنامه های تدوین شده در این کار گروه ها جهت ایجاد یک نقشه راه که مبنای اقدامات بعدی باشد افزود: اگر بتوانیم در اجرای این سه کارگروه تشکیل شده موفق عمل کنیم، کارگروه دیگری با نام صنعت و صنایع خلاق در بحث تربیت منابع انسانی و مهارت آموزی که کم تر بدان توجه داشته ایم را نیز راه اندازی خواهیم کرد.

الیاسی نقش ادارات بهزیستی را نیز بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: انتظار می رود مطابق سال های گذشته بهزیستی های منطقه نیز فعال در کنار ما بوده و در این حوزه ها مشارکت داشته باشند.

رئیس کارگروه بهداشت و سلامت از اهمیت دادن به سلامت روان دانش آموزان در سال جدید خبر داد و افزود: سال گذشته در حوزه بهداشت و درمان در بخش معاینات دانش آموزی بیشتر زمان گذاشتیم و توانستیم بسیاری از دانش آموزانی که نیاز به سمعک، عینک و دیگر امکانات پزشکی داشتند را حمایت کنیم.

مهدی موسوی، سلامت روان را حلقه مفقوده در آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: با توجه به موقعیت منطقه ای که در آن قرار گرفته ایم، دانش آموزان بیشتر در معرض خطر آسیب های روانی قرار دارند که با توجه به این نکته در سال جدید اولویت اول ما اهمیت دادن به این مهم خواهد بود.

موسوی ترویج فرهنگ محیط زیستی در بین دانش آموزان را از دیگر اولویت های این کارگروه عنوان کرد و افزود: آموزش فرهنگ حفظ و نگهداری محیط زیست بین دانش آموزان که قطعا می توانند در خانواده هایشان نیز تأثیرگذار باشند از جمله موضوعات مهمی است که بدان خواهیم پرداخت.

وی یکی از مشکلاتی که در جامعه دانش آموزی خوزستان در حوزه سلامت وجود دارد را فقر ویتامین دی دانست و بیان کرد: مهم ترین عارضه کمبود ویتامین دی ضعف و بی حالی است که متأسفانه در میان دانش آموزان منطقه ما به شدت مشهود بوده و امیدواریم با وجود اینکه هنوز دستورالعملی در این خصوص اجرایی نشده بتوانیم در رفع این مشکل نیز ورود کرده و گام موثری برداریم.

رئیس کارگروه توسعه فرهنگ و هنر نیز در ادامه نفس برگزاری این جلسه را بسیار مثبت و تأثیرگذار ارزیابی کرد و گفت: امروز نداشتن فضای گفتمان بین دستگاه های اجرایی موضوعی است که به شدت قابل لمس بوده در همین راستا برگزاری این جلسه می تواند قدم بزرگی برای اینکه بتوانیم نگاه تازه تری به پیرامونمان بیندازیم، باشد .

همایون قنواتی با اشاره به اینکه در منطقه با یکسری موضوعاتی مواجه هستیم که باید در محیط های دانش آموزی به آنها فکر کنیم افزود: ما در یک منطقه چند قومیتی، صنعتی و مرزی زندگی می کنیم که باید از دوران کودکی به این موضوعات اهمیت داد و به دانش آموزان بگوییم که در منطقه ای زندگی می کنید که نفت، پالایشگاه، تجارت و… در آن وجود دارد؛ بعنوان مثال بعد از ورود اتباع کشورعراق به منطقه شاهد بروز یکسری واکنش های منفی بودیم که بخشی از آن را دشمنان تشدید کردند؛ اما ما نیز باید بعنوان مرزنشینان فضای دوستانه ای را در ارتباط با کشور همسایه در جامعه ایجاد کنیم که آن هم مستلزم این خواهد بود که به دانش آموزان و کودکانمان آموزش های لازم در این خصوص را بدهیم.

قنواتی همچنین تأکید داشت که کودکان این منطقه بواسطه ۸سال جنگ، دوران بازسازی و ذکر خاطرات افراد مسن تر خانواده از گذشته آبادان و خرمشهر که تا حدودی هم بخشی از این خاطرات واقعیت نداشته، نسبت به کودکان دیگر نقاط کشور دارای تفاوت های محسوسی هستند که باید در نوع رفتار و آموزش به آنها این نکات در نظر گرفته شود.

وی تصویری که از گذشته این منطقه در ذهن نسل جدید ایجاد شده را تا حدودی اغراق شده دانست و گفت: متأسفانه هیچ عکس یا تصویری از مناطق پایین دست آبادان در گذشته وجود ندارد و هر چه موجود است از مناطق شیک بعضا متعلق به شرکت نفت بوده که باعث شده نسل جدید اینگونه تصور کند که در منطقه ای زندگی می کند که همه چیز داشته و امروز این نسل از آنها محروم است؛ این در حالی است که در گذشته نیز مناطق بسیار محروم و کم برخوردار در همین منطقه وجود داشته که کم تر از آنها نقل و مستند سازی شده است.

رئیس کارگروه توسعه فرهنگ و هنر با بیان این مطالب، گفت و گو در حوزه فرهنگ را نیاز دانش آموزان دانست و خاطرنشان کرد: متأسفانه دانش آموزان ما پرسش گر نیستند و معلمان نیز گفتمان برقرار نمی کنند و این رابطه دوسویه هرگز میان آنها ایجاد نمی شود.

قنواتی همچنین از این گلایه مند بود که در مدارس ظرفیت های دانش آموزان کشف نمی شود و تا به امروز فضا برای اینکه بتوانند در مسیر درستی قرار بگیرند ایجاد نشده است؛ اما رئیس کارگروه توسعه فرهنگ و هنر در نهایت امیدوار بود با تشکیل این کار گروه ها بعد از این گام های موثری در این راستا برداشته شود.

خبرنگار منطقه آزاد اروند امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.