تامین و توزیع منابع آبی کشور نیازمند متولی واحد است

عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: نبود متولی واحد و تعدد تصمیم گیران، تامین و توزیع منابع آبی در کشور را با مشکل مواجه می کند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، سعید اسلامیان افزود: وجود وزارتخانه های نیرو و کشاورزی با زیر مجموعه های متعدد باعث تصمیمات مختلف، غیرهمسو و شاید متناقض با یکدیگر می شود و همین امر هدررفت منابع آبی و عدم تصمیم گیری درست را در پی دارد. 
وی اضافه کرد: سازمان هواشناسی ماهیتی مرتبط با آب دارد اما از زیر مجموعه های وزارت نیرو نیست و تحت نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می کند که خود تا حدودی یک تناقض به شمار می رود. 
استاد گروه آب دانشگاه صنعتی اصفهان تصریح کرد: بهتر بود که هواشناسی با وزارت نیرو در یک مجموعه باشند تا تصمیمات و برنامه ریزی ها منسجم تر و بهتر شوند. 
اسلامیان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور که متولی مباحث آبخیزداری است زیر مجموعه وزارت کشاورزی محسوب می شود و چه بسا ماهیت متفاوتی با یکدیگر دارند که به ضرر برنامه ریزی ها تمام خواهد شد. 
وی وجود متولی واحد در امر آب را مفید دانست و گفت: این امر به بهبود تصمیم گیری ها منجر خواهد شد زیرا شرایط منابع آبی در ایران بگونه ای است که باید علمی تر و کارشناسی تر برای آن تصمیم گیری کرد و طرح ها را به اجرا در آورد. 
این استاد دانشگاه با اشاره به سیل های اخیر و خسارات ناشی از آن اظهارداشت: اگرچه آسیب های این پدیده بدلیل نبود متولی واحد اشاره شده نبود اما وجود متولی واحد می تواند در حوادث مشابه به گونه ای عمل کند که از سیل به عنوان یک منبع آبی عظیم بهره گیرد. 
به گزارش ایرنا، منابع آب و بویژه زیرزمینی یکی از منـابع مهم و از ثروت های کشور اگرچه حفظ آن از وظایف وزارت نیرو است، ولی انجام این وظیفه عزم ملی در سطح حاکمیت را می‌ طلبد. 
از طرفی پراکنش منابع مذکور شامل چاه‌ها، چشمه‌ها و قنوات در کشور، خشکسالی‌ و تغییرات اقلیمی، افزایش جمعیت، افزایش نیاز به آب و سیاست‌ های ناکارآمد توسعه و اشتغال بدون انجام مطالعات آمایش سرزمین باعث سوق اشتغال به سمت استفاده از منابع آب زیرزمینی، افزایش فشار بر منابع مذکور و وضعیت نامتعادل کنونی در آبخوان‌ های کشور شده است. 
علاوه بر این، کارشناسان معتقدند تشدید اُفت سطح آب و کسری مخزن آبخوان‌ ها ممنوعیت 388 محدوده از 609 محدوده مطالعاتی کشور را بدنبال داشته و روند فزاینده بهره‌ برداری‌ بی‌ رویه از منابع آب زیرزمینی با راندمان‌ های بسیار پایین‌ تر از متوسط نرخ جهانی چه در مبحث انتقال و مصرف در مزرعه و چه در تولید ماده خشک بویژه در 10 سال اخیر، حکایت از ایجاد خسارت‌ های سنگینی در این منابع ارزشمند دارد. 
برغم اعمال محدودیت‌ توسط وزارت نیرو برای بهره ‌برداری از منابع زیرزمینی در بسیاری از محدوده‌های مطالعاتی کشور اعم از پیاده سازی نظام تخصیص آب از سال 1380 و ممنوع کردن حدود 388 محدوده مطالعاتی کشور، رشد فزاینده حفر چاه‌های غیرمجاز در دهه اخیر رخ داده، به طوری که بر اساس آمار برداری سراسری دور دوم منابع آب در سال 88 لغایت 90، تعداد چاه‌های غیرمجاز کشور بالغ بر 320 هزار حلقه چاه با حجم تخلیه بیش از هفت میلیارد مترمکعب بوده است. 
نگاهی به وضعیت رودخانه های مرکز کشور بویژه زاینده رود می بینیم که این رودخانه که علاوه بر جاذبه تفریحی و فرهنگی، همواره نقشی موثر در محیط زیست، کشاورزی و اقتصاد منطقه بویژه شرق اصفهان و هستی تالاب گاوخونی داشته، در دهه های اخیر بدلیل سوء مدیریت، خشکسالی های متوالی، تراکم جمعیت و افزایش برداشت غیرقانونی به یک رودخانه فصلی، تبدیل و در پایین دست بخصوص در فصول گرم سال با خشکی مواجه شده است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو