حرکت قطار توسعه با شعار "ارتباط ریل بندر در راستای رونق تولید"

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان و مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید بهشتی از برگزاری نخستین مانور ریلی کانیتنری در بزرگترین بندر بازرگانی ایران با شعار« توسعه ارتباط ریل ـ بندر در راستای رونق تولید» همزمان با روز ملی خلیج فارس خبر داد.

به گزارش فرینا، اله مراد عفیفی پور ضمن اعلام این خبر افزود: این مانور روز نهم اردیبهشت ماه جاری از نقطه انشعاب ریلی در بندرعباس آغاز شد و طی دو روز اخیر، پس از انجام عملیات تخلیه و بارگیری واگن‌ها، مانور در محوطه‌های بندر، توزیع و تجمیع واگن‌ها و تشکیل رام قطار در محوطه مانوری بندر و در نهایت صدور مجوز حركت قطار به سمت مقصد نهايي انجام شد.
عفیفی پور افزود: قطار بارگيري شده (10 اردیبهشت مصادف با روز ملی خلیج فارس) به سمت آپرین تهران حرکت کرد.
وی با بیان اینکه مانور مذکور با شعار « توسعه ارتباط ریل ـ بندر در راستای رونق تولید» در بندر شهید رجایی طی روزهای نهم و دهم اردیبهشت برگزار شد، گفت: از جمله خصوصیات این رویداد آن بود که سعی کردیم نخستین مانور با کمترین دخالت و تصريح در امور جاري راه آهن، گمرگ و بندر در شرایطی کاملا طبیعی انجام شود.
به گفته این مقام مسئول، در مانورهای بعدی دامنه عمليات گسترش پیدا می کند و بارنامه سراسری به عنوان سندی که همه عوامل را موظف به همکاری می‌کند، در نظر گرفته شده و همه دست اندرکاران موظف می‌شوند برای حمل کالای کانتینری در کمترین زمان ممکن و برای عملیاتی ساختن بارنامه سراسری همکاری کنند.
مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان خاطرنشان کرد: برنامه ریزی کرده ایم تا با تمرکز بر ظرفیت ها و توانمندی های بندر شهيد رجايي و دو پايانه ریلی ـ کانتینری  ايجاد شده در این بندر و با حمایت و پشتیبانی راه آهن، گمرک و شرکت های کارگزار ریلی، مشوق ها و انگیزه های لازم برای صاحبان کالا را برای بهره گیری افزونتر از حمل ریلی مضاعف شود.
عفیفی پور تصریح کرد: این مانور به عنوان یک هدف مشترک عملیاتی‌ با حاکم شدن دیدگاه ‌های فرابخشی موجب شده همکاری نزدیکتری بین دستگاه‌ها و عوامل مختلف صورت بگیرد، هم گمرک و هم شرکت راه‌آهن همکاری بسیار نزدیکی در این‌ باره با سازمان بنادر و دريانوردي داشته ‌اند. 
وی در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ظرفيت‌هاي ايجاد شده در زمينه گسترش شبکه ريلي در بندر شهيد رجايي و توسعه زيرساخت‌هاي حمل ‌و نقل چند وجهي گفت: اين بندر به‌دليل وسعت مناسب خطوط ريلي، اتصال به شبکه سراسري ريلي و حضور در راس کريدور شمال ـ جنوب به‌عنوان يکي از نقاط محوري و مسيري مطمئن براي ترانزيت دريايي ـ ريلي کالا به کشورهاي همسايه به شمار مي‌رود.
مدير منطقه ویژه اقتصادی بندر شهیدرجایی با اشاره به پتانسيل بسيار بالاي اين بندر در ارائه خدمات حمل‌ونقل ريلي براي انواع کالاهاي کانتينري، محموله هاي فله خشک و مايع و کالاهاي متفرقه، بيان کرد: خطوط ريلي در بين انبارها و محوطه‌هاي نگهداري كالا، تجهيزات و امکانات مناسب براي تخليه و بارگيري واگني کالا شرايط مناسبي را براي صاحبان کالا فراهم کرده است.
عفیفی پور با اشاره به اينکه بخشي از حمل کالاهاي وارداتي، صادراتي و ترانزيتي در بندر شهيد رجايي از طريق 60 کيلومتر خط ريل در اين بندر انجام مي شود، افزود: سهم حمل و نقل ريلي کالا در اين بندر تا پايان سال جاري از 7 درصد به بيش از 12 درصد افزايش خواهد يافت.
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.