۳۵ درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار داریم 

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفت: استقبال خوبی که از این نمایشگاه امسال شده است، فرصت خوبی‌ است تا مجموعه عواملی که در حوزه صنعت فعال هستند در فضای نمایشگاهی دور هم جمع شوند و تبادل اطلاعات داشته باشند.‌ 

به گزارش فرینا به نقل از خبرنگار ایلنا، سید امید شهیدی نیا در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی که در تهران در حال برگزاری است، در گفتگو با خبرنگاران، افزود: با توجه به شرایط کنونی، نیازمندیم به سمت توانمندی داخلی حرکت کنیم و این نمایشگاه‌ها فرصت خوبی است برای رونق تولید و کاهش وابستگی‌ها که از طریق آن، شرکت‌های داخلی نیازمندی‌ها و توانمندی‌ها را با هم تبادل کنند. البته امسال حضور شرکت های خارجی هم خوب بوده که فرصتی را برای مبادلات جدید در فضای تجاری بین الملل فراهم میکند.
شهیدی نیا گفت: در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، امسال شرایط خوبی داریم. علاوه بر ظرفیت ۲۶ میلیون تن تولید قبلی، ۳۱ طرح دیگر در دست اجرا است که منجر به افزایش قابل ملاحظه‌ای در تولیدات منطقه می‌شود. از این مجموعه، یک طرح بالادستی با مصوبه وزارت نفت در مرحله واگذاری زمین است و از میان سی طرح دیگر، ۱۱ طرح میانی و مابقی تکمیلی و خدماتی هستند. امیدواریم این طرحها ظرف چند سال آینده ظرفیت‌های اشتغال و تولیدی جدیدی را در منطقه ایجاد کنند.
وی افزود: حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها، ۳ میلیارد دلار است و می‌تواند تعدادی بالغ بر ۳ هزار و ۵۰۰ نفر را مشغول کار‌ کند؛ که طبیعتاً در زمان ساخت و ساز، این عدد بالاتر است. هم اکنون در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی حدود ۳۰ هزار نفر نیروی انسانی در واحدهای صنعتی مشغول بکار هستند.
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، گفت: در این منطقه،  ۸۵ طرح فعال در منطقه داریم که از این میان، ۲۰ واحد تولیدی بالادستی و میانی و ۴۰ واحد کارگاه صنعتی کوچک هستند که با این توانمندی و ظرفیت ایجاد شده یکی از هابهای اصلی صنعت پتروشیمی در کشور به شمار میرویم. حدود ۳۵ درصد ظرفیت صنعت پتروشیمی کشور در‌ ماهشهر است. توسعه ماهشهر یکی از برنامه های توسعه ای وزارت نفت در کشور است. هم اکنون چون گنجایش زمین‌های موجود در منطقه تکمیل شده است و برای طرح‌های جدید نیاز به توسعه جغرافیایی منطقه داریم، در حال کار روی طرح توسعه منطقه هستیم. مطالعات این طرح توسعه آغاز شده و امیدواریم در سال جدید محل آن نهایی شده و مجوزهای آنرا بگیریم تا آماده سازی زمین ها را آغاز کنیم.
شهیدی نیا ادامه داد: با توجه به در دست اقدام بودن طرح جمع آوری گازهای همراه صنایع نفتی در خوزستان، ظرفیت خوبی از خوراک های جدید برای منطقه ایجاد می‌شود و شرکت ملی صنایع پتروشیمی قطعاً طرح‌هایی را برای منطقه ویژه مدنظر خواهد داشت. در مجموع آینده خوبی را برای منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی پیش‌بینی می‌کنیم.
وی در خصوص ارتباط صنعت با مراکز علمی و دانشگاهی، گفت: فعالیت‌های علمی پتروشیمی و ارتباط با مراکز علمی و دانشگاهی به صورت متمرکز توسط شرکت ملی صنایع پتروشیمی انجام می شود و ماحصل آن در شرکت پژوهش و فناوری متبلور می‌شود. این مرکز یکی از ظرفیت‌های منحصر به فرد علمی صنعت پتروشیمی است که برای توسعه آینده کشور میتوان روی آن حساب کرد.
 شهیدی نیا افزود: رویکرد مجموعه صنایع موجود در منطقه، استفاده حداکثری از توان داخلی است که یک حوزه آن به شرکت دانش بنیان پژوهش و فناوری برمی‌گردد. ما برای خارج شدن از فشارهای بین المللی و خروج از اتکای به فروش نفت و اقتصاد تک محصولی راهی به جز توسعه صنایع پتروشیمی نداریم. لذا با توجه به اینکه صنایع پتروشیمی می‌تواند محور توسعه کشور باشند، تمام مسئولین کشور باید در این زمینه اهتمام داشته باشند.
مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در پایان گفت: امیدواریم که با برنامه هایی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سراسر کشور در دست دارد بتوانیم شاهد یک شکوفایی مجدد در صنعت پتروشیمی کشور باشیم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.