آخرین وضعیت کارخانه فولاد مکران چابهار

مجتمع فولاد مکران چابهار با ظرفیت نهایی 3.8 میلیون‎تن فولاد در منطقه آزاد چابهار با پیشرفت 15 درصدی درحال ساخت است. به نظر می‌رسد بهره‌برداری فاز نخست آن تا دو سال دیگر زمان ببرد.

به گزارش فرینا به نقل از ایسنا، شرکت فولاد مکران در سال 1393 به صورت سهامی خاص در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی منطقه آزاد تجاری چابهار به ثبت رسیده است. مجتمع فولاد چابهار در سال 1394 با حضور مسئولان وقت کلنگ‌زنی شد. فاز اول فولاد مکران بعد از دریافت مجوزهای زیست محیطی در حال حاضر در زمینی به وسعت 300 هکتار در حال اجراست. افق تولید فولاد در چابهار سالانه 10 میلیون فولاد است.
طرح فولاد مکران در چابهار با هدف پاسخ‌دهی به نیاز بازارهای داخلی و خارجی در افق سال 1404 شامل واحدهای گندله سازی، احیای مستقیم، فولادسازی، نورد گرم ورق، نورد مقاطع و نورد سیم میلگرد اجرا می‌شود و هم اکنون مرحله نخست از مجموع واحدهای یادشده شامل احداث یک واحد اسفنجی به روش احیای مستقیم به ظرفیت یک میلیون و 600 هزار تن در سال در دستور کار این شرکت قرار دارد. میزان تولید در فاز دوم نیز به همین میزان است و در مجموع تولید 3.8 میلیون تن فولاد برای این مجتمع پیش‌بینی شده است.
مدت اجرای طرح فولاد مکران از تاریخ تنفیذ قرارداد EPC با پیمانکار پرورژه (شرکت ایریتک) به مدت 30 ماه (2.5 سال) است. این در حالی است که بهره‌برداری از فاز نخست آن زودتر از تابستان سال 1400 امکان‌پذیر نیست.
طبق اعلام مسؤولان این پروژه، کوره 4500 تنی این مجتمع فولاد به‌طول 105 متر به‌طور کامل در اصفهان ساخته و به چابهار منتقل شده است. این پروژه بزرگ‌ترین تک‌مدول ساخته شده در ایران است که وزن سازه آن 4700 تن و وزن تأسیسات باری کوره که به آن اضافه خواهد شد بالغ بر 500 تن است. ارتفاع سازه آن 110 متر و اکثر تجهیزات پروژه داخلی‌سازی شده است.
راه‌اندازی بخش احیای مستقیم این پروژه با ظرفیت 2.2 میلیون تن در فاز دوم برنامه گنجانده شده است که بزرگ‌ترین پروژه در نوع خود در سطح خاورمیانه محسوب می‌شود.
این پروژه به 400 متر مکعب آب در هر ساعت نیاز دارد که با توجه به نزدیکی آن به دریای عمان (فاصله هوایی 4 کیلومتری) چندان نگران‌کننده به نظر نمی‌رسد. نکته اصلی نبود گاز لوله‌کشی در چابهار است که نیاز اصلی واحدهای صنعتی و تولیدی محسوب می‌شود که طبق اطلاعات واصله قرار است گاز طبیعی تا شهریور سال 1389 به چابهار و این منطقه برسد.
این پروژه با اکثریت سهام بخش خصوصی (90 درصد) در حال اجراست و سهامداران این شرکت شامل گروه مالی بانک ملت، صندوق سرمایه‌گذاری شرکت پاسارگاد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی (ایمیدرو)، هولدینگ توسعه صنایع معدنی امید و سازمان منطقه آزاد چابهار هستند. برای اجرای این پروژه 130 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات گرفته شده که بازپرداخت آن 30 ماه بعد (2.5 سال) آغاز می‌شود.
این پروژه برای 300 تا 350 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد می‌کند و طبق مذاکرات انجام شده با دانشگاه‌های چابهار مقرر شده که 300 نفر از فارغ‌التحصیلان آنها در رشته‌های مرتبط در این پروژه استخدام شوند.
نزدیک‌ترین واحد تولید فولاد به این پروژه، فولاد کرمان است که حدود هزار کیلومتر با آن فاصله دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.